Head of Finance till Acoem

Head of Finance till Acoem

Arbetsbeskrivning

Acoem hjälper organisationer och myndigheter att hitta rätt balans mellan utveckling och bevarande - att skydda företag och tillgångar samt att maximera möjligheterna och samtidigt bevara planetens resurser. Acoem levererar AI-drivna sensorer och ekosystem som gör det möjligt för sina kunder att fatta välgrundade beslut baserade på korrekt och aktuell information.

Med huvudkontor i Limonest, Frankrike, består Acoem av 900+ anställda som arbetar på 27 kontor, 6 tillverkningsanläggningar och 4 FoU-center i 11 länder för att tillhandahålla pålitliga, holistiska datalösningar för kunder över hela världen. Under flera decennier har

Innan Acoem grundades fanns det enskilda data-, teknik- och vetenskapsdrivna företag som delade gemensamma värderingar och mål - att ge kunderna möjlighet att fatta mer välgrundade beslut för miljön och för sina maskiner. De 12 varumärkena gick samman för att bilda Acoem 2011 och utvecklade rykten om excellens inom sina respektive områden, med förtroende från regeringar, industri och akademi runt om i världen. Acoem är stolta över de framsteg som gjorts individuellt och som en enad grupp.

Acoem AB (tidigare Fixturlaser) är ett av dessa äldre varumärken och som ett viktigt marknadsledande företag förvärvades det under 2014. Från mekanisk verkstad till innovation inom laserbaserad axeluppriktning - Fixturlaser startade sin verksamhet i början av 80-talet som Fixturteknik, med tillverkning av fixturer för den lokala bilindustrin i Sverige.

Vad Acoem erbjuder
Ta del av ett äventyr i ett företag av mänsklig storlek, i full digital omvandling
Få möjlighet att bidra till ett bättre liv och agera för en bevarad miljö
Utvecklas i ett företag med stark tillväxt och internationella ambitioner
Lär dig kontinuerligt genom ambitiösa, strategiska och operativa projekt
Bli en del av ett passionerat team som utvecklas i en vänlig och omtänksam atmosfär

Sammanfattning av tjänsten
Tjänsten som Head of Finance kommer att vara baserad i Göteborg på ekonomiavdelningen för Acoem AB och i rollen leder man ett team på 4 personer. Detta team hanterar orderadministration, frakt, fakturering, import- och exportadministration, leverantörsskulder, kundfordringar, löner och redovisning. Tjänsten kommer att rapportera direkt till VD för Acoem AB och till Acoems Group Financial Officer som är baserad på vårt huvudkontor i Lyon (Frankrike).

I rollen leds, styrs och övervakas ekonomiavdelningen. I rollen ingår också samordning för IT och HR-frågor. Tjänsten innebär nära samarbete med koncernledningen för att utveckla strategiska planer och budgetering. Du kommer att ansvara för all finansiell rapportering och skatter för Acoem AB. Du kommer att kommunicera effektivt med ägare, intressenter, banker, försäkringsbolag, leverantörer, advokatbyråer, nyckelkunder och leverantörer.

Mål för denna roll
Ansvara för all cash management, försäkringsprogram, budgetering, finansiell rapportering och hjälpa till att driva företagets finansiella strategi i förhållande till koncernstrategin.

I ett sammanhang av omorganisation och omvandling inom en internationell multikulturell grupp, utveckla och implementera bästa praxis och verktyg för att säkerställa en välkontrollerad men ändå flexibel organisation som har stark projektsamordning, tvärteamskommunikation och arbetsflöden.

I samarbete med VD leda och samordna all administrativ verksamhet vid dotterbolaget.

Huvudsakliga ansvarsområden
Övervakar och leder budgetering, prognoser, kassaflöde, redovisning, revision, skatt, kompensationsprogram, löner och förmåner, försäkringar/riskhantering samt interna juridiska frågor.
Upprätthåller integriteten i de månatliga/kvartalsvisa/årsvisa redovisningsprocesserna, noggrannheten och rapporteringen i enlighet med GAAP. Ansvara för den månatliga rapporteringen till huvudkontoret och tillhandahålla information i rätt tid och tillräckliga förklaringar om företagets ekonomiska resultat.
Ge råd om möjligheter att förbättra företagets finansiella stabilitet, likviditet och tillväxt.
Ansvara för att skydda företagets tillgångar och interna redovisningskontroller.
Förbereder årsbokslut och federala och delstatliga inkomstskattedeklarationer. Förbereda skattedeklarationer såsom fastighetsskatt, moms, punktskatt och andra skatter.
Upprätthåller kontakt och förhandlar med banker.
Upprätthåller och förhandlar försäkringsprogram för alla företagsförsäkringar.

Utbildning och erfarenhet
Kandidatexamen i redovisning, finans eller relaterat område (MA eller MBA föredras).
4 till 5 års erfarenhet från ett Big 4- eller Tier 2-revisionsföretag.
Professionell redovisningsbeteckning krävs (CPA eller CMA).
Mer än 5 års erfarenhet från en ledande befattning inom ekonomi.
Erfarenhet av arbete i ett tillverkande dotterbolag inom en internationell koncern, van vid att rapportera till huvudkontoret på månadsbasis.
Erfarenhet av att samarbeta med en ledningsgrupp.

Interpersonella färdigheter
Utmärkta ledaregenskaper med fast beslutsamhet och personlig integritet.

Vi tror att du har en stark kommunikativ förmåga, både muntligt och skriftligt. Vi tror att du kan samarbeta med personal på alla nivåer i organisationen och med utomstående parter samt göra sunda bedömningar. Vi tror att du trivs i en internationella kontext med olika kulturer.

ÖVRIGT
Start: Enligt överenskommelse
Plats: Göteborgsområdet.

För frågor om tjänsten, vänligen kontakta ansvarig rekryterare john@a-hub.se.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: A-hub
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 november 2023
  • Ansök senast: 10 december 2023

Postadress

Sveavägen 141
Stockholm, 11346

Liknande jobb


20 december 2024

20 december 2024

Ekonomichef

Ekonomichef

20 december 2024