Head of Service sales and administration Scania Sverige AB

Head of Service sales and administration Scania Sverige AB

Arbetsbeskrivning

Våra kunder fortsätter utvecklas och växa i både storlek och komplexitet och för att det ska vara möjligt behöver vi dig!
Som Head of Service sales and administration har du huvudansvaret för att stötta serviceverksamhetens fortsatta tillväxt genom att kontinuerligt utveckla våra tjänsteerbjudanden för att möta nuvarande och framtida kundbehov och på så sätt maximera kundnöjdhet, affärsresultat och lönsamhet.
Din roll
I uppdraget ansvarar du för att utveckla, implementera och följa upp Service Sales, Contracted Services, Service Sales Concepts samt vår serviceadministration. Du ser till att vi säkerställer kvalitet och uppdaterat stöd för backoffice teamet inom serviceområdet vilket gör det möjligt för oss att driva lönsam verksamhet och nå fastställda mål.
Du ansvarar för att förvalta, utveckla och marknadsföra Contracted Services verksamheten som ger kunderna värde och bidrar till Scanias lönsamhet. I ditt ansvar ingår serviceförsäljning till våra större flottkunder och inom detta även att utveckla vår gemensamma säljförmåga tillsammans med fordonsförsäljningen (lastbil & buss).
Du säkerställer att övergripande strategier uppnås samt vid behov samarbetar med andra avdelningar för att uppnå gemensamma affärsmål, kommunicera definierade strategier, säkerställa öppen och effektiv kommunikation. Du kommer att vara ett viktigt stöd i affärer med våra nyckelkunder.
Du representerar Svenska marknaden i Scanias gemensamma utvecklingsarbete kring avtalsportfölj och serviceförsäljning både på global och regional nivå.
Teamets uppdrag
Teamet arbetar med att analysera marknadsutvecklingen samt trenderna och därefter sätta upp service- försäljningsstrategier och följa upp leveranser, mål och KPI:er. Implementera och upprätthålla rutiner för att säkerställa ett effektivt tillhaets uppdragndahållande av serviceadministration samt dokumentera, beskriva och kommunicera affärsstrategin Contracted Services i organisationen.
Teamet har även en viktig roll i att supportera våra återförsäljare i aktiv serviceförsäljning som till exempel flexibla underhållsplaner eller leads i Digital dealer och hur vi säljer till kund med hjälp av dessa leads.
Teamet bidrar till att ta fram försäljningsverktyg, marknadsförings-material samt försäljningsargument och hjälper till i att göra dem tillgängliga för säljarna i ÅF-nätverket.
Din profil
Du har en god förståelse för, alt erfarenhet av avtalsaffären och hur kontraktsporföljen påverkar vår lönsamhet. Ditt flödestänk i balans med en stark kommersiell ådra kommer vara framgångsfaktorer i denna spännande roll.
Ledarerfarenhet från olika områden är meriterande då du i din vardag kommer både stötta och driva administrativa processer inom avtalshantering tillsammans med ett starkt team, och varva det med utmanande kundkontakter tillsammans med KeyAccountManagers.
Du talar och skriver svenska och engelska flytande.
Vi erbjuder
En trivsam arbetsmiljö och ett team av kompetenta och trevliga arbetskamrater som hjälper dig att växa med uppgifterna.
En personlig utvecklingsplan med såväl praktiska som teoretiska utvecklingssteg samt möjlighet till vidareutveckling inom Scaniaorganisationen.


Scania Sverige AB är ett bolag inom Scaniakoncernen, och distributör för Scanias produkter och tjänster på den svenska marknaden. Scania Sverige ansvarar för ett brett produkt- och tjänsteutbud inklusive försäljning och service via ett återförsäljarnät med 90-talet Scaniaanläggningar och 2 000 medarbetare, varav drygt 600 personer i den egna återförsäljarverksamheten i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö. Huvudkontoret ligger i Stockholm, Kungens Kurva.
2020 registrerade Scania Sverige 4 960 tunga fordon samt 488 Scaniabussar och blev med det marknadsledare på den svenska marknaden med 45,3%.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Scania Sverige AB
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 augusti 2024
  • Ansök senast: 3 september 2024

Postadress

Kabingatan 2
MALMÖ, 21239

Liknande jobb


6 september 2024

Quality Manager

Quality Manager

5 september 2024

Project Manager

Project Manager

5 september 2024

Sales Director

Sales Director

4 september 2024