OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Avser till att börja med VT22. Matematikkompetens efterfrågas.
Helleborusskolan Österåker är en fristående resursskola som vänder sig till elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer. Våra elever som alla har diagnoser inom autismspektrumet ska få vara huvudpersoner i sina egna liv, och därmed ges möjlighet att kunskapa i en miljö som är tillrättalagd för dem och som bidrar till att minska symptomen av autismen. När vi lyckas med detta vet vi att våra elever går ut i samhället som unga vuxna med stora möjligheter att få ta del av ett meningsfullt arbetsliv.
All personal på Helleborusskolan behöver ha inställningen att man ska göra så mycket man kan för att stödja eleven i dess situation, och använda sig av stor kreativitet och tålamod för att hitta ett sätt som underlättar för elevens skolarbete. Stor hänsyn behöver tas till elevens dagsform, och ett stort mått av känslighet behöver finnas hos personalen för att känna av denna dagsform. Du som personal på Helleborusskolan måste ha i åtanke att detta är elever med särskilda behov, och att vi ska finnas där för eleven och inte tvärtom. Utifrån ett nära samarbete med föräldrar, och ett genuint intresse för eleven som individ, ser vi eleven i sitt hela sammanhang där kunskap om hemsituation, specifika intressen, personlighet, koncentrationsförmåga och energibägare hjälper oss att skräddarsy schema, undervisning och material så att eleverna på får tillgång till sin kognition och blir inlärningstillgängliga.
Som lärare arbetar du tillsammans med resurspedagog på skolan med att förse varje elev med ett individuellt upplägg för undervisningen, samt för förutsättningarna för undervisning. Här ingår behov av anpassat och ständigt aktuellt schema, strukturerad arbetsplats, anpassad arbetsplats utifrån behov av avskärmning och ljuddämpning, information och stöd i att förse eleven med förutsägbarhet, att tillse att eleven får tillgång till nödvändigt stödmaterial etc. Alla anpassningar ska göras mot bakgrund av varje elevs svårigheter och elevens förutsättningar.
I mötet med eleverna i rollen som lärare är du prestigelös och flexibel. Du jobbar lågaffektivt, är inlyssnande och lösningsfokuserat. Du tycker om barn och ungdomar och tycker att det är viktigt att skolvardagen fungerar för eleverna och har inställningen att inte ge upp innan barnet/ungdomen är trygg, mår bra och kunskapar efter bästa förmåga. Helleborusskolan är en grundskola enligt LGR 11 för elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer .
Alla elever på Helleborusskolan ska nå grundskolans kunskapskrav och samtidigt utveckla sin självkännedom. Helleborusskolan ska tillhandahålla spetskompetens inom autismspektrumområdet samt handledning för vårdnadshavare och andra nyckelpersoner som finns inom barnets nätverk.
Helleborusskolan ska även bidra till att minska psykisk ohälsa för en ytterst missförstådd grupp i vårt samhälle.
Våra elever som alla har diagnoser inom autismspektrumet ska få vara huvudpersoner i sina egna liv, och därmed ges möjlighet att kunskapa i en miljö som är tillrättalagd för dem och som bidrar till att minska symptomen av autismen. När vi lyckas med detta vet vi att våra elever går ut i samhället som unga vuxna med stora möjligheter att få ta del av ett meningsfullt arbetsliv.
Tillsammans med lärare, lärarassistenter och andra kompetenser på skolan jobbar du för att alla elever ska kunna tillgodogöra sig undervisningen i skolan i en lugn, trygg och låg-affektiv miljö.
Helleborusskolan är belägen på Luffarbacken 5 i Åkersberga. Till skolan finns goda kommunikationer i form av kommunala färdmedel. Helleborusskolan Österåker nås med en 5 minuters promenad från resecentrum i Åkersberga.