OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Är du en engagerad lärare/heltidsmentor som alltid har eleverna i fokus och kan inspirera andra att tillsammans utveckla skolan? Kom då och arbeta hos oss.
Arbetsplatsbeskrivning
Spånga grundskola är en kommunal grundskola med ca 490 elever i åk 7-9. Skolan ligger i Solhem nära Spånga centrum med mycket bra kommunikationer, endast 12 min till Stockholm C.
Skolans ledning består av rektor, tre biträdande rektorer och en administrativ chef. Skolan har sex förstelärare som ansvarar för olika utvecklingsområden. Andelen behöriga lärare är hög och de är organiserade i tre arbetslag som samarbetar med ett kompetent elevhälsoteam bestående av kuratorer, skolsköterska, SYV, tre specialpedagoger/ lärare. På skolan finns i varje arbetslag även en studiepedagog, en slags heltidsmentor, som arbetar med värdegrundsarbete och trivsel och elevernas skolsituation i stort.
Spånga grundskola har i varje årskurs en riksrekryterande spetsutbildning i matematik och NO. På skolan finns också två grupper för nyanlända samt särskild undervisningsgrupp. Knuten till skolan finns också Spånga-Tensta regionala särskilda undervisningsgrupp.
Vi har ett välutrustat skolbibliotek med en heltidsanställd bibliotekarie. I vårt uppehållsrum, Grottan, och på vår skolgård kan eleverna vistas under rasterna. Grundskolan delar lokaler med Spånga gymnasium vilket bidrar till bra samordningsmöjligheter.
Arbetsbeskrivning
Vi söker dig som helhjärtat brinner för att se elevens hela vardagssituation. I uppdraget ingår att du, tillsammans med ämneslärare och arbetslag, hittar en fungerande vardag för alla elever i dina klasser. Du kommer ansvara för 2 klasser / årskurs (Nästa läsår 3 klasser i åk 7). Du har också ett nära samarbete med övriga studiepedagoger, elevhälsa och ledning.
Du som heltidsmentor ska bland annat kunna hjälpa elever med studieteknik och studiemotivation både på grupp- och individnivå, leda värderingsövningar och ha gruppstärkande övningar på mentorstid, följa upp närvaron, samarbeta med både EHT och andra instanser kring enskilda individer, bygga upp och hålla kontakten med vårdnadshavare, kalla till och hålla elevhälsomöten samt samla information och dokumentera kring elevens studie- och sociala situation, delta på aktiviteter såsom föräldrakvällar och utvecklingssamtal.
Kvalifikationer
För arbetet som heltidsmentor ser vi att du har en lärarexamen, är utbildad socialpedagog eller motsvarande. Du är trygg i din roll och har en god förmåga att skapa relationer både med elever och vuxna. Du är väl förtrogen med skolans styrdokument och kan arbeta självständigt och i team. Du har en god erfarenhet av att kommunicera med vårdnadshavare och att se elevernas olika behov och arbeta med värdegrundsarbete samt kan även sprida denna kunskap i arbetslaget. Din samarbetsförmåga är mycket god och du är flexibel och kommunikativ. Du ser utmaningar som ett naturligt inslag i vardagen som du löser enskilt eller tillsammans med oss andra. Du har gedigna kunskaper och har lätt att omsätta dem i praktiken. Vi lägger stor vikt vid dina tidigare erfarenheter och personlig lämplighet enligt ovan beskrivna kvalifikationer och egenskaper.
Välkommen med din ansökan!
Övrigt
Vi kommer att intervjua löpande för denna tjänst, så skicka in din ansökan så snart som möjligt. Tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.