OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Higab är ett fastighetsbolag som ägs av Göteborgs Stad. Vi erbjuder lokaler för små och medelstora verksamheter. I uppdraget ingår att vårda och utveckla Göteborgs kulturhistoriskt värdefulla byggnader och att aktivt medverka i stadens utveckling. Higab omsätter ca 800 mnkr, har ca 100 anställda och ett fastighetsbestånd på drygt 615 000 m².
ARBETSUPPGIFTER
Vår ekonomiavdelning ansvarar för bolagets redovisning och ekonomifrågor. Som controller på avdelningen arbetar du tillsammans med nio andra medarbetare. Ditt ansvar blir att utveckla processerna för ekonomisk uppföljning och du planerar moderbolagets budget- och prognosarbete. Du är även ansvarig för sifferdelen i årsredovisningen, som du kvalitetssäkrar på totalnivå. Du är också inblandad i arbetet med koncernredovisningen. I rollen som controller har du även bolagets skatteberäkningar och inkomstdeklarationer som ett ansvarsområde.
I tjänsten ingår kontakt och dialog med revisorer och Stadshus AB. Higab arbetar i affärssystemet Agresso. Du rapporterar till chef Ekonomi och Inköp.
Vi arbetar ständigt med att förbättra våra processer och arbetssätt. För att vi tillsammans ska lyckas är det är viktigt att du ser till helheten i organisationen men också bidrar med din egen erfarenhet.
Vi erbjuder
Higab har husen som ingen annan har. Vårt breda fastighetsbestånd sträcker sig från arenor, saluhallar och industribyar till teatrar, museer och kulturhistoriskt värdefulla byggnader och miljöer. Det innebär stor variation och spännande, roliga - och ibland tuffa - utmaningar. Samarbete, engagemang och nytänkande är viktiga drivkrafter för att utföra vårt uppdrag.
KVALIFIKATIONER
Du har stor erfarenhet av redovisning och har en högskoleutbildning inom ekonomi eller
motsvarande förvärvade kunskaper. Du är väl förtrogen med löpande redovisning, reskontra, avstämningsarbete, koncernredovisning samt bolagsskatt. Har du erfarenhet av redovisning inom fastighetsbranschen är detta meriterande. Som person är du serviceinriktad, ansvarstagande och noggrann. Du har också bra siffersinne och är dessutom flexibel, analytisk och har lätt för att samarbeta. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Arbetsuppgifterna förutsätter att du behärskar Office-paketet samt har vana av arbete i affärssystem.
ÖVRIGT
I denna rekrytering samarbetar vi med Randstad. Du är välkommen att söka tjänsten i bifogad länk. Ansvarig för rekryteringen är Petra Pettersson, e-post petra.pettersson@randstad.se. Intervjuer kommer att hållas löpande. Sista ansökningsdag är 2022-11-06.