OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens historiska museer är Sveriges största statliga museikoncern. I myndigheten ingår Ekonomiska museet – Kungliga myntkabinettet, Hallwylska museet, Historiska museet, Livrustkammaren, Skoklosters slott, Sveriges museum om Förintelsen och Tumba Bruksmuseum. Här ingår också uppdragsverksamheten Arkeologerna, med kontor på fem olika platser i landet. Statens historiska museer har till uppgift att främja kunskapen om och intresset för Sveriges historia samt bevara och utveckla det kulturarv som myndigheten förvaltar. Vår gemensamma vision är ”Tillsammans gör vi historia betydelsefullt för fler”. Myndigheten har ca 350 anställda medarbetare. Tycker du att insikter från historien är viktiga för att förstå vår samtid? Brinner du för att göra historia tillgängligt och betydelsefullt för fler? Då är det här jobbet för dig!
Om Historiska museet
Vi är hela Sveriges historiska och arkeologiska museum. Det är här du kan lära känna och förstå människor som levde innan oss. Vår vision är att vi förenar människor genom tid och rum. Och vår drivkraft är att vi vill väcka nyfikenhet för hur dåtiden hänger ihop med samtiden och påverkar framtiden. Vi gör historia betydelsefullt för fler! Museiavdelningen leds av museichefen och består av två enheter (Värdskap och Lärande). Vid museet arbetar totalt ca 30 personer.
Om enheten för lärande
Enheten arbetar med museets utbud och erbjudande kring livslångt, lustfyllt lärande:
Formellt lärande dvs. skolverksamhet, visningar (digitalt och fysiskt) och utveckling av skolprogram, bokningsfunktion för skola och övriga grupper inkl. schemaläggning, aktiviteter för skolan i hela landet/museet utan väggar samt strategiska samarbeten skola/universitet/högskola.
Samt informellt lärande dvs. programverksamhet, lov- och helgverksamhet inkl. schemaläggning, digital pedagogik, aktiviteter hela landet/museet utan väggar, sociala medier, strategiska samarbeten med civilsamhället och utveckling av upplevelsekoncept för event/konferens. Totalt arbetar 11 museipedagoger hel- eller deltid vid enheten, där en del är visningsintensiva tjänster. Därutöver är det ca sju säsongsanställda museipedagoger under sommarperioden.
Enheten utgör en viktig roll i besökarens upplevelse av museet. Historiska museet är en del i människors livslånga lärande. Enheten har hela landet i fokus när verksamhet utvecklas, både fysiskt och digitalt. Enheten arbetar med lärande genom att ta fram och genomföra ett utbud som människor vill ta del av.
Om dig
Vi söker dig som känner dig trygg i rollen som chef, är målinriktad och jobbar affärsmässigt. Du har en god social kompetens och förmåga att leda, motivera och skapa engagemang. Du är tydlig och rak i din kommunikation. Du är strukturerad och har administrativ förmåga. Du ser dina medarbetares kompetenser, leder, fördelar och delegerar arbetsuppgifter så det blir en hållbar arbetsbelastning för dem samt skapar tydliga roller. Du har förmågan att skapa en positiv arbetsmiljö och är prestigelös. Du ger konstruktiv återkoppling och kan ta emot densamma. Du identifierar mål, genomför aktiviteter och arbetar fokuserat för att uppnå önskat resultat. Du har god samarbetsförmåga och god självkännedom. Du utövar ett närvarande, coachande, situationsanpassat och tillitsbaserat ledarskap. Du har ett visionärt tänkande och kan entusiasmera medarbetarna.
Dina arbetsuppgifter
Enhetschefen är underställd avdelningschefen vilket betyder att hen direktrapporterar till museichefen. Du leder, fördelar och utvecklar, förbättrar och kvalitetssäkrar arbetet vid enheten. Du beslutar i ärenden som rör enhetens uppdrag. Du planerar och följer upp enhetens verksamhet. Du har personalansvar för direkt underställda samt budgetansvar för enheten. Du utvecklar en resultatinriktad, kreativ och relevant verksamhet, digitalt eller fysiskt på plats, med utgångspunkt från fastställda mål och ekonomiska ramar. Du arbetar för ett nationellt genomslag genom att tillsammans med medarbetarna och andra delar inom SHM nå utanför museets väggar, både digitalt och fysiskt. Enheten arbetar aktivt med att nå fler och bredare genom att nå museets prioriterade målgrupper, ha ett utbud som generar intäkter och synliggör vårt varumärke - Vi är hela Sveriges historiska och arkeologiska museum. Med digital programverksamhet, digital skolverksamhet och sociala medier är vi ett museum utan väggar. Du kommer också själv att ingå i gruppen av museipedagoger som genomför visningar i museet.
Vi ser att du har följande kvalifikationer
• har relevant universitets-, högskoleutbildning eller motsvarande (examen inom arkeologi och/eller historia samt pedagogik är meriterande)
• har kunskaper i Office-paketet samt i ekonomi- och personaladministrativa system (kunskaper i Proceedo och Primula är meriterande)
• har goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och i skrift (ytterligare språk är meriterande)
Du ska ha dokumenterad erfarenhet av
• chefskap/ledarskap för grupper eller som teamledare
• arbete inom museipedagogisk verksamhet, både inom det formella lärandet och det informella lärandet, gärna särskilt inom den som Historiska museet bedriver
• demokratifrågor som tillgänglighet, mångfald, rasism, funkis, intersektionalitet och hållbarhet
• personalrelaterade frågor som rekrytering, schemaläggning, löne- och medarbetarsamtal samt arbetsmiljö
• verksamhetsplanering samt budgetadministrativt arbete
Vi ser gärna att du förstår och kan tillämpa affärsmässiga principer med fokus på kostnader, intäkter, marknad samt vad som kan ge bäst resultat utifrån ett besökarperspektiv.
Dina personliga egenskaper är viktiga. Du behöver matcha det vi beskriver under rubriken ”om dig” ovan.
Anställningen
Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde den 1 december eller enligt överenskommelse. Anställningen inleds med sex månaders provanställning. Chefsförordnande på fyra år med förtroendearbetstid. Arbetsort: Stockholm. Inför eventuell anställning kommer utdrag ur belastningsregistret att efterfrågas.
Upplysningar lämnas av museichef Åsa Marnell, tel 08-519 556 01. Facklig företrädare för SACO är Jonas Lindwall, 08-402 30 21. Uppgifter om anställningsvillkor lämnas av Emelie Gloza, HR-specialist, 08-519 556 07.
Varmt välkommen med din ansökan senast den 29 oktober. Vi ser fram emot din ansökan!