OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om Region Gotland
Region Gotland svarar för kommun- och landstingsuppgifter samt har det regionala utvecklingsansvaret på Gotland. Vi är nära 6600 engagerade medarbetare som genom våra 240 yrken tillsammans skapar ökad livskvalitet för öns invånare. Vill du också vara med och utföra Sveriges viktigaste jobb?
Gotland är en fantastisk plats att leva på, med ett rikt kulturliv, orörd natur och en kreativ entreprenörsanda. Vi är närmare 60000 personer som har valt att bo här året om, och vi vill gärna bli fler!
Som en del av Region Gotland förvaltar och utvecklar teknikförvaltningen infrastruktur med hög driftssäkerhet och inriktning mot ett hållbart samhälle inom områdena fastigheter, vatten/avlopp, gata/mark, kollektivtrafik, avfallshantering och hamnar. Vi tillhandahåller även försörjningstjänster för Region Gotlands verksamheter samt ansvarar för hjälpmedelscentralen. Våra cirka 500 medarbetare utför vårt uppdrag med medborgare, näringsliv och regionens verksamheter i centrum.
Om verksamheten
Hjälpmedelscentralen och varuförsörjning med ca 40 medarbetare ingår i teknikförvaltningen och ansvarar för delar av hjälpmedelsförsörjningen i Region Gotland.
Det innebär att vi svarar för bl.a. upphandling, inköp, lagerhållning, underhåll, utbildning, konsultation och distribution av hjälpmedelsartiklar och trygghetslarm.
Arbetsuppgifter
Som hjälpmedelskonsulent kommer du att svara för råd och konsultativt stöd till förskrivare samt ge information till patienter, anhöriga, tjänstemän och medborgare i olika typer av hjälpmedelsfrågor.
Arbetsuppgifterna är breda och du kommer hantera leverantörskontakter och logistik vid hjälpmedelsvisningar, förklara och informera om avtalade produkter och gällande regelverk både internt och externt
Du kommer vara behjälplig vid utprovningar av hjälpmedel på hjälpmedelscentralen och i patientens hem för att stödja förskrivare i deras val av hjälpmedel utifrån regionens regelverk för hjälpmedel
Kundtjänst är också en viktig del som bemannas av hjälpmedelskonsulenterna. Här kommer frågor både via mail och via telefon.
Du kommer att vara väl insatt i både regelverk och produkter vilket gör dig till den självklara kanalen för information och vägledning till såväl ovan nämnda intressenter som till medborgare och intresseorganisationer.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är legitimerad arbetsterapeut eller sjukgymnast/fysioterapeut. Du har tidigare erfarenhet från ditt yrke och du har ett gediget intresse för hjälpmedelsfrågor. Ett krav för tjänsten är att du har tidigare erfarenhet av att arbeta med hjälpmedel.
Meriterande är om du har tidigare erfarenhet av att arbeta som hjälpmedelskonsulent eller gått en hjälpmedelskonsulentutbildning, har tidigare erfarenhet av hjälpmedelssystemet websesam/S2 eller arbetat med behovstrappa inom hjälpmedelsområdet, har erfarenhet av barnhjälpmedel
Eftersom tjänsten innefattar mycket kontakter med andra såväl interna som externa aktörer är din kommunikationsförmåga av yttersta vikt och du ska även kunna uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift.
Som person är du förtroendeingivande och självgående. I mötet med andra är det viktigt att du har god serviceförmåga såväl som att du är tydlig med vad regelverket föreskriver.
Övrigt
Inom Region Gotland strävar vi efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar sökande med olika bakgrund och kön.
Vill du ha information om Gotland som plats att bo och leva på, läs mer på http://gotland.com/flytta-hit/
På Instagram kan du via @viarregiongotland följa våra medarbetare i sina dagliga arbeten.