Hjälpmedelskonsulent, Centrum för hjälpmedel

Hjälpmedelskonsulent, Centrum för hjälpmedel

Arbetsbeskrivning

Tycker du att det är kul med hjälpmedel och anpassning? Tycker du att det är stimulerande att hitta rätt hjälpmedel till din patient? Blir du inspirerad av att lära ut din kunskap till andra?
Då behöver vi dig!

Arbetsuppgifter:
- Utprovning och anpassning
De flesta utprovningar på Hjälpmedelsenheten handlar om manuell rullstol och elrullstol. De handlar om förflyttning, och mestadels förflyttning i sittande. Just nu behöver vi någon som provar ut manuella rullstolar och arbetsstolar. Tillsammans med patient, närstående och förskrivare försöker vi hitta en bra och behovsanpassad lösning.

- Rådgivning
Varje konsulent ger råd inom "sitt" hjälpmedelsområde. Via telefon och mail eller i samband med utprovning.

- Information och utbildning till förskrivare
Under 2021 kommer vi att jobba med vårt utbildningsmaterial. För att förbättra vår utbildning och hitta olika sätt att nå ut med kunskap.

- Sortiments- och upphandlingsarbete
Löpande arbete i team. Teamet består av personal från flera enheter, både tekniker, lagerpersonal, konsulent och enhetschef. Tillsammans jobbar vi med upphandling, avtalsändringar, artikelupplägg, förändring av utprovningslager mm. Sortimentsarbetet innebär också att hålla sig ajour med den produktutveckling som sker och ta bort/lägga till produkter i sortimentet i takt med utvecklingen.

Kvalifikationer:
Legitimerad arbetsterapeut eller legitimerad fysioterapeut/sjukgymnast. Hos oss får du den introduktion du behöver. Du får gå bredvid alla konsulenter men också med personal på övriga enheter.

Vi vill att du:
- Har flera års erfarenhet i din grundprofession. Att du träffat patienter med olika sjukdomar eller skador och fått erfara vad sjukdomen/skadan kan leda till för olika funktionsnedsättningar. Också vad som händer med funktionsnedsättningen över tid. Vi vill att du ska ha vana av förflyttningsteknik, att du inte drar dig för att ta i patienter. Du har anpassat och mekat, för att finjustera, exempelvis sittandet i rullstol, elrullstol, arbetsstol. Du har ett öga för patientens fysiska behov.
- Är pedagogisk. Att du genom din kunskap kan skapa förståelse och motivation hos patient/anhörig/närstående/assistent att använda hjälpmedlet. Att du vill och kan dela med dig av kunskap och erfarenhet till kollegor via utbildning som du håller i, själv eller tillsammans med någon.
- Har ledaregenskaper. Vad har du för personliga styrkor som du använder i kontakt med patient och personal? Har du förmåga att få med dig människor? Som konsulent i utprovningsrummet leder du processen. Du scannar av situationen/stämningen och anpassar dig, samtidigt som du håller en professionell nivå.
- Är lyhörd och inkännande.
- Är självständig. Som konsulent driver du ditt ärende själv. Du behöver vara trygg och ha en viss säkerhet i dig själv. Ha förmågan att ta initiativ.
- Har en positiv syn och en nyfikenhet som gör att du har en tro på att problem går att lösa.

Du har B-körkort, då resor ingår i tjänsten.

Anställningsform:
Tillsvidare, heltid.

Tillträde:
Enligt överenskommelse.

Upplysningar:
Det finns mycket att berätta om tjänsten som inte får plats i en annons. Ring oss gärna, eller kanske både ring och besök oss, om du känner att du vill prata om tjänsten innan du bestämmer om du vill söka. Du kanske har sökt till oss tidigare? Hör gärna av dig igen!

Vi som håller i rekryteringen är:
Elisabeth Damberg, enhetschef Hjälpmedelsenheten, 019-602 42 04

Frida Sääksjärvi, hjälpmedelskonsulent Hjälpmedelsenheten, 019-602 42 55

Sören Sandin, ingenjör Teknikenheten, 019-602 42 95

Facklig företrädare:
SACO, Ulla-Clara Hammarlund, hjälpmedelskonsulent, 019-602 42 05

Hemsida: www.regionorebrolan.se/cfh

Sista ansökningsdag:
2021-02-12

Ansökan ska innehålla fullständigt CV, personligt brev samt adressuppgifter. Intyg, betyg, examensbevis med mera ska lämnas vid en eventuell intervju.

Om organisationen:
Centrum för hjälpmedel är en viktig verksamhet i vårdkedjan. Vi distribuerar, provar ut, anpassar och reparerar hjälpmedel. Rent organisatoriskt tillhör vi fr o m 1 januari 2021 område Nära Vård inom Region Örebro läns Hälso- och sjukvårdsförvaltning.

Centrum för hjälpmedel har ca 70 anställda. Vi är tekniker, ingenjörer, lagerpersonal, hjälpmedelskonsulenter och assistenter och ingår i fem olika enheter. Under de senaste åren har vi på CFH jobbat mycket med förbättringsarbete. Vi vill ha effektiva flöden och ordning och reda. 2021 fortsätter i samma anda. Det finns utrymme för all personal att komma med idéer och inspiration till förbättring.

Besök vår verksamhet här, https://www.youtube.com/watch?v=aQmHsmHa44c

Några röster från hjälpmedelskonsulenter som arbetar hos oss:
Få vara med och påverka hur hjälpmedelsutbudet ska se ut för invånarna.

Hitta den bästa möjliga lösningen för patienten men även för närstående och personal.

Att det växlar mellan praktiskt och administrativt arbete.

Få stötta och ge råd. Att dela med sig av sin kunskap.

Vi är en liten, glad och trevlig arbetsgrupp.

Det är ett glatt klimat i hela huset.

Få samarbeta med vårdutbildad personal, men även ej vårdutbildad personal.

Det är ett flexibelt arbete där man styr en hel del själv.

Arbetsgruppen är driftig, vill framåt.

Få samarbeta med flera professioner i huset. Du är sällan helt själv i ditt arbete.

Att vi har lokaler med ändamålsenlig utrustning.

Jag får arbeta med ett tillräckligt stort sortiment som ger mig förutsättning att hitta rätt produkt för patientens behov.

Vi har duktiga tekniker/ingenjörer som gör fina anpassningar.

Jag får nätverka med andra kollegor runt om i landet.

Jag trivs i vår arbetsgrupp då våra olikheter utmanar oss och får mig att vidga mitt synsätt.

Arbetet är utmanande och varierande. Jag får hela tiden nya situationer som ska lösas på ett så bra sätt som möjligt.

Ärendenummer:
HoS:2021:80

Välkommen med din ansökan!

Övrigt:
Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Larsson, Ing-Marie

Chef Delnavaz, Daniel
0581-85330
Avdelningschef Wennerlund, Jan
019-6026113
Verksamhetschef Jansson, Annsofi
019-6028808
Avdelningschef Larsson, Yvonne
019-6027181
Avdelningschef Garpenholt, Lottie
0581-85287
Verksamhetschef Tegelberg, Åke
019-6024050
Verksamhetschef Kullberg, Gill

Verksamhetschef Neander, Ulla
0583-85760
Avdelningschef Jangentorp, Lena

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Region Örebro län
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 januari 2021
  • Ansök senast: 12 februari 2021

Besöksadress

se hemsida
None

Postadress

Box 1613
Örebro, 70116

Liknande jobb


Arbetsterapeuter

1 november 2024

Arbetsterapeuter

1 november 2024

1 november 2024

Arbetsterapeut till rehabenheten

Arbetsterapeut till rehabenheten

15 oktober 2024