OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hos oss på Region Dalarna får du ett meningsfullt arbete där du kan göra skillnad. Tillsammans arbetar vi för ett hälsosamt Dalarna!
ARBETSBESKRIVNING
Dalarnas Hjälpmedelscenter är den ledande utföraren i Dalarna av hjälpmedel, habiliterings- och rehabiliteringsstöd, anpassning, rådgivning, utbildning och tolktjänst. Du får ett betydelsefullt arbete i en engagerad och trygg organisation som följer människor genom hela livet. Vi har engagerade medarbetare och ett aktivt friskvårdsnätverk.
Avdelningen KLOK (Kommunikation, Larm, Omgivningskontroll och Kognition) består av åtta medarbetare och en avdelningschef. Vi är ett sammansvetsat team med en varierad utbildnings- och yrkesbakgrund. Här finns bland annat logoped, arbetsterapeut, rehabiliteringsingenjör och hjälpmedelstekniker. En medarbetare har nu beslutat sig för att njuta av livet som pensionär, vilket innebär att vi söker en ny kollega som har ett intresse att arbeta som hjälpmedelskonsulent.
KLOK ansvarar för hjälpmedel inom områdena Kommunikation, Larm, Omgivningskontroll och Kognition. Vi har fördelat hjälpmedelsområdena sinsemellan, där hjälpmedelskonsulent och tekniker samarbetar och tillsammans fördjupar sig inom valt område. Du kommer ha ett nära samarbete med tekniker, där du bidrar med din kompetens utifrån utbildning och tidigare erfarenheter. Du kommer även ha ett stort stöd av dina hjälpmedelskonsulentkollegor och vi erbjuder ett introduktionsprogram samt mentorskap från en erfaren kollega.
Som arbetsterapeut och hjälpmedelskonsulent i KLOK kommer du att ge råd, stöd och utbildning till förskrivare, hjälpmedelsanvändare och stödpersoner. Du kommer att träffa patienter/brukare och förskrivare vid utprovningar och via telefon/dator stötta förskrivare och stödpersoner. För att våra hjälpmedel ska användas optimalt behöver du ofta utbilda hjälpmedelsanvändaren och dennes stödpersoner om hur hjälpmedlet fungerar och ska användas.
Arbetet innebär att du kommer samarbeta med sortimentsgrupper, nationella nätverk och kollegor i närliggande regioner i frågor kring sortiment, riktlinjer och hjälpmedelshantering.
KVALIFIKATIONER
Att arbeta som hjälpmedelskonsulent hos KLOK innebär att du behöver trivas med en stor variation i arbetsuppgifter, där ingen dag är den andra riktigt lik. Det sker en konstant utveckling inom våra hjälpmedelsområden som vi vill följa. Förbättringsarbete är därför en naturlig del av det dagliga arbetet.
Krav:
- Legitimerad arbetsterapeut
- Tre års yrkeserfarenhet
- Körkort för manuell växel
- Goda kunskaper i svenska, både tal och skrift
- Grundläggande datorkunskaper, vana av Office-paketet
Du är en person som skapar förtroende och har förmågan att förstå och tolka olika människors behov. Information ges och tas emot på ett tydligt sätt. Du trivs när du får ta ansvar för dina arbetsuppgifter och söker självständigt information för att lösa problem. Du har förmågan att med ett öppet sinne se möjligheterna med tekniska innovationer, samtidigt som du är medveten om att de enkla lösningar ofta kan vara de bästa.
Dina arbetskamrater är en självklar resurs som du uppskattar och utvecklas tillsammans med. Du har förmågan att skapa en struktur för ditt arbete, men även att utifrån de behov som kan uppstå ändra din planering. En förutsättning för en god planering är samarbetet med kollegorna. Du förstår värdet av teamarbete och respekterar och värderar andra människors kunskaper och erfarenheter.
Region Dalarna värnar om en hälsosam arbetsmiljö för våra medarbetare samt säkra och trygga möten med medborgare, patienter, kunder och samarbetspartners. Som en del i vår rekryteringsprocess genomför vi därför drogtest innan erbjudande om anställning, samt kontrollerar ditt vaccinationsbevis då Region Dalarna har som krav att våra medarbetare ska vara vaccinerade mot covid-19.
Alla anställda inom Region Dalarna som arbetar i en verksamhet där direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar förekommer ska uppvisa godtagbart utdrag ur Polisens belastningsregister. Före erbjudande av anställning ska ett giltigt utdrag uppvisas i osprättat kuvert.
Region Dalarna tillämpar krigsplacering i samband med nyanställning. Detta innebär att du som arbetstagare har ett lagkrav att ta dig till ordinarie arbetsplats i händelse av högsta beredskap.
Region Dalarnas uppgift är att göra Dalarna till en ännu bättre plats att leva på. Vi har ett brett uppdrag så möjligheterna är stora att du hittar ditt drömjobb hos oss! Vi ansvarar för hälso- och sjukvård, tandvård, hjälpmedel, kollektivtrafik och folkhögskolor, samt arbetar med folkbildning, forskning, folkhälsa och kultur. Vi arbetar också med utvecklingsfrågor inom infrastruktur, näringsliv, arbetsmarknad och miljö.
Vår värdegrund Öppenhet, Respekt och Ansvar ska genomsyra hela vår organisation. Det ledarskap Region Dalarna strävar mot beskrivs utifrån orden: tydlighet, mod och tillit.
Läs mer om hur det är att jobba hos oss på regiondalarna.se/jobb
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Färdtjänsten Dalarna Peter Holmberg
0705941712
Chef Elevantagningen Mari Larsson
023-77 70 34
Kent Söderlund
023-77 70 65
Enhetschef Tillväxt Hans Pontusson
023-777056
Chef, nämndservice Borlänge kommun Ylva Johansson
0243-665 62
Biträdande kanslichf, Ludvika kommun Jessica Hedlund
0240-866 56
Chef tillväxtenheten, Region Dalarna Hans Pontusson
023-77 70 56
Enhetschef Amelie Sahlin
023777008
Enhetschef Eric Boo
023777064