OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hofors är en liten naturskön kommun med stora möjligheter. 35 minuter väster om Gävle och 25 minuter från Falun hittar du Hofors med framgångsrika industrier och serviceföretag i en bra boendemiljö och en väl utbyggd samhällsservice. Här bor du billigt och lever rikt – oavsett om du väljer tätorten Hofors eller det mer lantliga Torsåker. Med stort utbud av idrott, kultur, natur och föreningsliv inpå knuten finns goda förutsättningar för dig och din kompetens att utvecklas. En sådan tillvaro kallar vi vänlig. Kommunen har cirka 9600 invånare och ungefär 1000 anställda. Gemensamt arbetar Hofors kommuns medarbetare efter värdegrunden respekt, professionalism och ansvar. Läs mer på www.hofors.se
Hofors kommun ingår i förvaltningsområde för finska, vilket innebär att kommunen har ett särskilt ansvar att uppmuntra språkanvändningen för det finska språket.
ARBETSUPPGIFTER
Som kommunarkivarie/registrator kommer du att tillhöra kommunens kansli som organisatoriskt ligger under kommunstyrelsen. På kansliet arbetar även kommunens nämndsekreterare och samordnare för finskt förvaltningsområde. Du kommer särskilt att arbeta nära nämndsekreterarna som idag också är registratorer åt nämnderna och styrelsen.
Som kommunarkivarie/registrator arbetar du både strategiskt och operativt. I arbetet med arkivet ingår bl.a. att bedriva tillsyn, ta fram rutiner och riktlinjer, genomföra gallringsutredningar, besvara förfrågningar och göra sekretessprövningar. I uppdraget ingår också att vara ett stöd för verksamheterna och internt sprida kunskap om arkiv- och informationshantering. Som registrator är du vår väg in i kommunen: du öppnar och registrerar inkommen post, hjälper till att bevaka kommunens officiella e-postlåda och stödjer handläggarna i hur de ska hantera sina handlingar.
Kommunen genomgår ett förändringsarbete gällande vår hantering av information och har tagit fram de grundläggande delarna i vår processbaserade dokumenthanteringsplan. Du kommer att vara en viktigt del i det fortsatta arbetet med detta genom att stödja verksamheterna i framtagande och revidering av processer samt gallringsbeslut.
Kommunen har ett system för e-arkivering i drift. Tillsammans med e-arkivarien och nämndsekreterarna kommer du arbeta fram rutiner för överföring av material från ärendehanteringssystemet till e-arkivet.
Som anställd i en liten kommun hjälper vi varandra för att lösa våra utmaningar. Detta innebär att det även kommer att tillkomma andra arbetsuppgifter. Kansliet kommer exempelvis ta över ansvaret för kommunhusets reception och växel. Denna kommer du att hjälpa till att bemanna.
KVALIFIKATIONER
För att klara av arbetet som arkivarie/registrator behöver du ha relevant akademisk utbildning inom exempelvis arkiv- och informationsvetenskap eller motsvarande erfarenhet från arbetslivet som vi bedömer som likvärdig. Du behöver ha goda kunskaper om de regler som styr hanteringen av allmänna handlingar.
Kunskaper i kommunalrätt, offentlighet- och sekretesslagstiftning och förvaltningsrätt som du förvärvat via utbildning eller genom arbetslivserfarenhet är nödvändigt. Tjänsten kräver även att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift och att du har god datavana.
Som person ser vi att du är noggrann, pålitlig och tar ansvar för att arbetsuppgifterna sköts på ett professionellt och korrekt sätt. Arbetet kräver att du tar egna initiativ och kan driva egna processer såväl som att du kan samverka med andra.
För att du ska kunna trivas i rollen bör du finna den variation av arbetsuppgifter som arbetet i en mindre kommun erbjuder stimulerande.
Godkänd säkerhetsprövning krävs för anställning.
ÖVRIGT
OBS! För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Hofors kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via offentliga jobb och inte via e-post eller pappersformat.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.