OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Höglandets IT är Höglandskommunernas leverantör av IT-tjänster. Kommunerna på Höglandet står inför en omvälvande och spännande förändringsresa mot det digitala tjänstesamhället. Där är Höglandets IT en viktig aktör. Vi ska vara den naturliga samarbetspartnern för kommunerna och deras bolag när det gäller att realisera framtidens e-förvaltning och det IT-stöd som krävs för detta. Ett aktivt samarbete med andra offentliga aktörer i regionen är också en viktig del. Vi är mitt uppe i ett spännande förändringsarbete där vi bygger vidare på vår organisation och den gemensamma tekniska infrastruktur som krävs för att kunna förverkliga samverkansfördelarna med en gemensam IT-organisation för Höglandskommunerna.
Verksamheterna vi stödjer verkar inom många olika områden såsom skola, vård, kultur & fritid, fastighet och bygg, vatten och avlopp. Våra tjänster levereras i en av de största och mest utmanande tekniska miljöerna i vår region, en miljö med 28 000 användare, 10 000 datorer, 400 servrar, och 700 switchar.
Vill du göra skillnad och vara med på resan att ta Höglandskommunerna in i e-samhället?
Höglandets IT söker en IT-controller
Vi söker dig som vill spela en aktiv roll i kommunernas förändringsresa in i e-samhället. Som IT-controller har du en central roll i vår organisation och är länken från Höglandets IT till förbundets centrala ekonomifunktion. Du har en gedigen erfarenhet från budget- och prognosarbete i kombination med god förståelse för IT. I samarbete med den centrala ekonomifunktionen ansvarar du för att hålla ihop och kvalitetssäkra Höglandets IT:s arbete kring prognos och budget och utveckla arbetssätt och rutiner kring detta.
Mycket arbete relateras till vår investerings och projektportfölj där du agerar projektcontroller med centralt ansvar för kvalitetssäkring av projektbudgetar, ekonomisk analys av lösningsförslag och stöd vid framtagande av business case och nyttoanalyser. Vi är en intäktsfinansierad verksamhet som via en tjänstekatalog levererar IT-tjänster till våra kunder. Du kommer ha en viktig roll i att bidra med underlag och kalkyler vid tjänsteprissättning och uppföljning av tjänstekatalogen. Erfarenhet från en IT-tjänstelevererande organisation ser vi därför som en stor fördel.
Arbetsuppgifter:
- I nära samarbete med förbundets centrala ekonomifunktion driva, utveckla och säkra efterlevnad av processerna runt budgetering, prognostisering och uppföljning
- Kvalitetssäkra och sammanställa beslutsmaterial för IT-investeringar
- Projektcontroller – budget, uppföljning, ekonomisk analys, business case och nyttoanalyser
- Bistå i arbetet kring IT-tjänstekalkyler och tjänsteprissättning
- Genomföra IT-kostnadsanalyser för effektiv planering och kontroll av vår IT-tjänsteportfölj
- Systemförvaltare Agresso tid & projekt och delta i Agresso systemförvaltargrupp för höglandskommunerna
Vem söker vi?
- du har en adekvat akademisk utbildning inom IT/ekonomi eller motsvarande kompetens förvärvad genom mångårig erfarenhet
- du har minst 5 års relevant arbetslivserfarenhet inom IT, gärna från en tjänstelevererande IT-organisation, och förmåga att kunna agera bryggan mellan IT och ekonomi
- du har en gedigen erfarenhet från budget och prognosarbete och har arbetat med tjänstekalkylering och tjänsteprissättning
- du har mycket god Excelkunskap och erfarenhet av nyttokalkylering/business case
- meriterande är en bakgrund som projektcontroller
- meriterande är erfarenhet från kommunal/offentlig verksamhet
Du har erfarenhet av utvecklings- och förändringsarbete och kan med din metodiska, ordningsamma och analytiska förmåga utveckla arbetssätt och skapa struktur. För att vara lyckosam i rollen bör du även vara en god kommunikatör med god förmåga att skapa gott samarbetsklimat. Du är van vid att inneha en central roll och dra upp riktlinjer och agera stöd till övriga organisationen. Att arbeta framåtblickande och visionärt på ett ödmjukt sätt är en självklarhet för dig. Svenska i tal och skrift är ett krav.
Vårt erbjudande
Vi kan erbjuda en nyckelposition i Höglandskommunernas förändringsresa mot det digitala tjänstesamhället. På Höglandets IT är vi ett engagerat gäng med 60 lagspelare som brinner för att göra skillnad för Höglandskommunernas verksamheter. Vi kan erbjuda en stimulerande arbetsplats där vi satsar stort på kompetensutveckling och erfarenhetsutbyte.
Antar du utmaningen?
Villkor
Ansökan avser en tillsvidareanställning på Höglandets IT. Placeringsorten är Eksjö. Eftersom resor mellan Höglandets orter förekommer krävs B-körkort.
Ansökan
I denna rekrytering samarbetar Höglandets IT med Flodin IT. Sista ansökningsdag är 28 augusti. Vi arbetar med löpande urval.
Flodin IT är ett företag som jobbar med rekrytering och uthyrning inom IT. Företaget är ett bolag inom Flodin. Vi som arbetar på företaget har ett brett nätverk och lång erfarenhet från IT-branschen. Vår vision är att alltid sätta kandidatens karriär i fokus, vi ser oss som agenter och karriärrådgivare. Vi jobbar oberoende mot alla IT-bolagen och alla företag med egna IT-avdelningar. Läs mer om oss på www.flodinit.se
För mer information om denna tjänst kontakta:
Lasse Nilsson 0733 25 52 06 eller via mail lasse@flodinit.se eller Elisabeth Dahl 0733 25 52 39 eller elisabeth@flodinit.se
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Flodin
073-3255233
Camilla Flodin
Anders Källberg
Besim Peci
0723159185
Lars Nilsson
073-3255233
Flodin
073-3255233
Michael Holmberg
Anders Källberg/Michael Holmberg
Magnus Lorentsson
0733 25 52 38
Michael Holmberg
0733 29 94 22