OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Högskolan i Gävle sätter människan i centrum och utvecklar kunskapen om en hållbar livsmiljö. Forskningen koncentreras till byggd miljö och hälsofrämjande arbetsliv. Högskolan erbjuder mer än 50 olika utbildningsprogram och cirka 500 kurser inom humaniora, samhälls- och naturvetenskap samt teknik. Antalet studenter är omkring 14 700.
Högskolan i Gävle har tre akademier, och didaktikämnet har sin hemvist i akademin för utbildning och ekonomi, avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap. Vid avdelningen finns ca 75 anställda. Ämnesgruppen för didaktik utgörs av ca 15 personer som är engagerade i såväl utbildning som forskning. Inom gruppen pågår många forskningsprojekt kring undervisning och lärande med relevans för utbildning på samtliga nivåer. Medarbetarna ingår i flera forskningsmiljöer, och två av dem har sin bas på Högskolan i Gävle: Early Childhood Education verkar för frågor som rör utvecklingsarbete och forskning om förskola, förskoleklass och fritidshem, lärarprofession samt ämnesdidaktik för yngre barn, samt Induction som fokuserar på lärarens professionella utveckling under den första tiden i yrket, stöd och mentorskap samt relationen akademisk yrkesutbildning och yrkespraxis.
ARBETSUPPGIFTER
I anställningen ingår i huvudsak att ha ett övergripande ansvar för att leda och utveckla forskningen inom ämnet didaktik. Du ska vara beredd att ta ett huvudansvar för utvecklingen av en tredje forskningsprofil vid Högskolan i Gävle med inriktning mot utbildningsvetenskap. Undervisning, handledning, examination, utvecklingsarbeten, administrativt arbete ingår, med särskilt ansvar för kurser på avancerad nivå.
KVALIFIKATIONER
Behörighetskrav
Behörig att anställas som professor är den som har visat såväl vetenskaplig som pedagogisk skicklighet inom ämnesområdet (Högskoleförordningen samt Anställningsordning vid Högskolan i Gävle). Behörig för den aktuella anställningen är den som är professorskompetent inom områdena didaktik eller pedagogik.
För anställningen krävs dokumenterad förmåga att undervisa på svenska och engelska.
Bedömningsgrunder
Vid bedömning av de sökande kommer vikt i första hand att fästas vid vetenskaplig kompetens inom området och pedagogisk skicklighet. Den vetenskapliga skickligheten skall visas genom självständiga forskningsinsatser som i betydande grad överstiger vad som krävs för docentkompetens, såväl i kvalitet som i kvantitet, värderas i relation till högskolans och ämnets nuvarande och framtida inriktning. Meriterande är dokumenterad erfarenhet av nationella och internationella forskarnätverk, av förmåga att bygga upp och driva forskningsmiljöer, av att erhålla extern forskningsfinansiering samt av administrativa erfarenheter.
Bedömningen av pedagogisk skicklighet innefattar planering, genomförande, utvärdering och utveckling av undervisning och examinationer. Den sökande ska uppvisa god förmåga att samarbeta samt ha de förmågor och den lämplighet som i övrigt behövs för att väl fullgöra arbetsuppgifterna och bidra till en positiv utveckling av verksamheten.
Särskilt meriterande är lärarexamen. Meriterande är även dokumenterad undervisningserfarenhet från förskola, förskoleklass, fritidshem och/eller grund- och gymnasieskola.
Meriterande för anställningen är dessutom att den sökande har ett brett perspektiv på frågor kring utbildning och lärande samt ett dokumenterat intresse för professionsfrågor och professionsutbildningar. Då högskolans profil är Hållbar utveckling ska professorn se detta ur ett humanistiskt och samhällsvetenskapligt perspektiv.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tommy Gerdemark
026- 64 88 26
Aihie Osarenkhoe
026- 64 85 84
Lili André
026-64 85 00 vxl
Lars Ekstrand
026-64 85 00 vlx
Mikael Forsberg
026-64 85 00 vxl
Lars Borbos
026-64 85 00 vxl
Maria Strand
070- 616 89 95
Annika Thunström
026 -64 87 11
Svante Brunåker
026-64 88 83
Åke Tilander
026-64 86 44