OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta med bevarande- och informationsstrategiska frågor i en dynamisk organisation? Är du dessutom pedagogisk, lösningsfokuserad och har förmågan att sätta arkivkrav i relation till verksamhetens behov? Då är du den vi söker.
Som högskolearkivarie har du huvudansvar för hur Chalmers driver arkivfrågor samt tolkar och implementerar lagstiftning och förordningar kopplade till området. Ditt uppdrag är varierande och innefattar allt från att hantera strategiska frågor till att vara delaktig i operativa och traditionella arkivareuppgifter.
Information om avdelningen
Det är i dagsläget fyra personer som arbetar tillsammans inom funktionen Arkiv och registratur och ger stöd till hela högskolans verksamhet i tät dialog med såväl ledningen som administratörer och handläggare. Vi är även Chalmers ansikte utåt då vi svarar på inkomna frågor om och lämnar ut allmänna handlingar till allmänheten och myndigheter. Vi ingår i avdelningen Lednings- och högskolegemensamt stöd som tillhör Chalmers verksamhetsstöd och sitter i nyrenoverade lokaler på campus Johanneberg. Avdelningens uppdrag är att ge kontinuerligt stöd till Chalmers organisation och hantera frågor som rör hela högskolans verksamhet.
Beskrivning av tjänsten
Som högskolearkivarie har du ett huvud- och samordningsansvar genom att du fungerar som ett stöd för övriga arkivarier och vår huvudregistrator samt andra kollegor inom Chalmers. Alla i funktionen Arkiv och registratur tar dock ett gemensamt ansvar för arkiv- och dokumenthanteringsfrågor på lärosätet vilket innebär att gruppen hjälps åt vid behov och arbetstoppar.
För oss är det viktigt att du har ett helhetsperspektiv och tänker strategiskt för att kunna se de långsiktiga konsekvenserna av beslut, du har pedagogisk förmåga samt förståelse för olika verksamheters behov. Som högskolearkivarie deltar du i olika verksamhetsprojekt där dina specialistkunskaper är viktiga. En stor del av arbetet sker riktat mot högskolans institutioner. Du ansvarar för gallringsutredningar med efterföljande beslut samt besvarar remisser inom arkivområdet. Utbildning och information till högskolans medarbetare inom arkiv-, offentlighets- och sekretesslagstiftningen kommer också att vara viktiga delar av ditt arbete.
I tjänsten ingår flertalet såväl interna som externa kontakter i vilka du har ett professionellt och serviceinriktat förhållningssätt. Du ansvarar exempelvis för vårt interna nätverk för institutionsregistratorer och det finns möjlighet att delta i nationella expertgrupper inom högskolesektorn kopplade till arkivfrågor. En del i jobbet för dig såväl som övriga i funktionen, är att arbeta med operativa arkivarieuppgifter, som att ta fram och lämna ut allmänna handlingar samt ta emot och hjälpa besökare i vårt centralarkiv.
Anställningsform
Tillsvidareanställning på heltid.
Kvalifikationer
Du har en utbildning i arkivvetenskap om minst 60 hp. Denna är gärna kombinerad med utbildning inom offentlig förvaltning, statsvetenskap eller motsvarande. Du har minst fem års arbetslivserfarenhet som arkivarie. Det är meriterande med goda kunskaper inom GDPR.
Du har mycket goda kunskaper i såväl svenska som engelska, samt lätt för att uttrycka dig i tal och skrift.
Du är utåtriktad, pedagogisk och kan bemöta människor i olika roller i det dagliga arbetet. Tjänsten kräver också att du har en förmåga att prioritera mellan såväl olika arbetsuppgifter som olika behov och krav. Att samarbeta, ge god service och bidra till ett gott arbetsklimat är självklart för dig. Vi söker dig som utvecklas av att ta dig an nya utmaningar och gillar att vara aktiv i utvecklingsprocesser men som också är prestigelös och kan hugga i där det behövs. Vi sätter stort värde på dina personliga egenskaper
Ansökningsförfarande
Ansökan ska vara märkt med Namn, Ref 20210469 och dokumenten sparas som PDF-filer enligt nedan:
CV
Personligt brev
• 1-2 sidor
Övrigt (valfritt)
• Eventuella intyg, betyg etc. Referenser lämnas vid en eventuell intervju.
Läs mer och ansök på Chalmers hemsida: https://www.chalmers.se/sv/om-chalmers/Arbeta-pa-Chalmers/lediga-tjanster/Sidor/default.aspx?rmpage=job&rmjob=9870&rmlang=SE
Sista ansökningsdag: 31 oktober, 2021
Vid frågor, vänligen kontakta
Enhetschef, Ida Rosengren, Lednings- och högskolegemensamt stöd
Email:ida.rosengren@chalmers.se
Telefon: 031-7723209
Arkivarie, Gustaf Sjöstedt, Lednings- och högskolegemensamt stöd
Email: gustaf.sjostedt@chalmers.se
Telefon: 031-772 2520
*** Chalmers undanber sig alla erbjudanden om ytterligare jobbannonsering eller rekryteringsstöd i samband med denna rekrytering. ***