OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/
Högsta domstolens huvuduppgift är att leda rättstillämpningen genom vägledande avgöranden. Högsta domstolen är sista instans för tvistemål, brottmål och ärenden som har avgjorts av hovrätt. Vid sidan av huvuduppgiften att vara prejudikatinstans prövar Högsta domstolen också ärenden om resning, domvilla och återställande av försutten tid samt ärenden rörande andra staters begäran om utlämning och vissa ärenden som rör advokater.
Domstolens mål är att vara en modern och attraktiv arbetsplats med särskilt fokus på meningsfulla och utvecklande arbetsuppgifter, individuellt anpassad kompetensutveckling, stor möjlighet till påverkan av rutiner och arbetsformer samt engagerande och utvecklande ledarskap. Domstolen jobbar aktivt med verksamhetsutveckling med särskilt fokus på digitalisering. Målet är att medar-betarna ska vara delaktiga och aktiva i utvecklingsarbetet.
Vid Högsta domstolen arbetar totalt ca 90 personer, varav 16 är domare (justitieråd). Högsta domstolen är organiserad i två dömande avdelningar och ett kansli, som består av två beredningsenheter och en administrativ enhet som inkluderar registratorskontor och arkiv.
Arbetsuppgifter
Som arkivarie vid Högsta domstolen erbjuds du stimulerande och utvecklande arbetsuppgifter i en viktig verksamhet.
Som arkivarie kommer du att arbeta med att omhänderta domstolens och Lagrådets befintliga arkiv genom att kvalitetssäkra, arkivlägga och gallra akter samt med att förteckna arkivet.
I rollen ingår även att upprätthålla och kvalitetssäkra myndighetens arkivbeskrivning, säkerställa att arkivlokalerna uppfyller kraven enligt Riksarkivets föreskrifter samt svara på Riksarkivets frågor om myndighetens arkiv. Du kommer också ansvara för att löpande se över och revidera myndighetens gallringsbeslut samt förvalta och vid behov ta fram nya strategier samt stöd- och styrdokument inom arkiv- och dokumenthanteringsområdet
Arbetet består också av att ta emot och besvara externa och interna förfrågningar samt att tillhandahålla allmänna handlingar.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har kandidatexamen och minst 40 p/60 hp arkivvetenskap och minst ett års arbetslivserfarenhet som arkivarie. Du har aktuella och dokumenterade kunskaper i arkiv- och offentlighetslagstiftningen och är väl förtrogen med Riksarkivets föreskrifter. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta som arkivarie på domstol.
Som person är du ansvarstagande, serviceinriktad och noggrann. Du skapar goda relationer till övriga medarbetare och bidrar med din kompetens till det gemensamma arbetet. För att trivas hos oss behöver du kunna hantera olika uppgifter, människor och situationer samt ha förmåga att analysera och lösa problem. Du är trygg som person, van att planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt och tycker om att ta initiativ och driva på förändring och utveckling. Under perioder med hög arbetsbelastning är din förmåga att prioritera och planera arbetet extra viktig. Du förmedlar information tydligt och enkelt samt uttrycker dig väl i tal och skrift.
Du är en van datoranvändare med mycket god kompetens i Officepaketet och har lätt för att lära dig nya system.
Domstolen lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Antalet lediga tjänster är en eller flera.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.