OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Högsta domstolens huvuduppgift är att leda rättstillämpningen genom vägledande avgöranden. Högsta domstolen är sista instans för tvistemål, brottmål och ärenden som har avgjorts av hovrätt. Vid sidan av huvuduppgiften att vara prejudikatinstans prövar Högsta domstolen också ärenden om resning, domvilla och återställande av försutten tid samt ärenden rörande andra staters begäran om utlämning och vissa ärenden som rör advokater. Vid Högsta domstolen arbetar totalt ca 90 personer, varav 16 är domare (justitieråd). Högsta domstolen är organiserad i två dömande avdelningar och ett kansli, som består av två beredningsenheter och en administrativ enhet.
Arbetsuppgifter
Som arkivarie vid Högsta domstolen erbjuds du stimulerande och utvecklande arbetsuppgifter i en viktig verksamhet.
I arbetet med vårt befintliga arkiv ser vi behov av ytterligare resurser och söker därför arkivarie för visstidsanställning.
Som arkivarie kommer du i första hand att arbeta med att omhänderta domstolens befintliga arkiv genom att kvalitetssäkra och arkivlägga akter samt med att gallra, men också med att förteckna arkivet. Arbetet kan även till viss del bestå i att ta emot och besvara externa och interna förfrågningar samt att tillhandahålla allmänna handlingar.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har kandidatexamen med minst 40 p/60 hp arkivvetenskap. Erfarenhet av arbete som arkivarie inom domstol är meriterande. Du har aktuella och dokumenterade kunskaper i arkiv- och offentlighetslagstiftningen och är väl förtrogen med Riksarkivets föreskrifter.
Som person är du ansvarstagande, serviceinriktad och noggrann. Du skapar goda relationer till övriga medarbetare och bidrar med din kompetens till det gemensamma arbetet. För att trivas hos oss behöver du kunna hantera olika uppgifter, människor och situationer samt ha förmåga att analysera och lösa problem. Du är trygg som person, van att planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt och tycker om att ta initiativ och driva på förändring och utveckling. Under perioder med hög arbetsbelastning är din förmåga att prioritera och planera arbetet extra viktig. Du förmedlar information tydligt och enkelt samt uttrycker dig väl i tal och skrift.
Du är en van datoranvändare med mycket god kompetens i Officepaketet och har lätt för att lära dig nya system.
Domstolen lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Visstidsanställning om minst sex månader.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.