OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om Högsta domstolen
Högsta domstolens huvuduppgift är att leda rättstillämpningen genom vägledande avgöranden.
Högsta domstolen är sista instans för tvistemål, brottmål och ärenden som har avgjorts av hovrätt. Vid sidan av huvuduppgiften att vara prejudikatinstans prövar Högsta domstolen också ärenden om resning, domvilla och återställande av försutten tid samt ärenden rörande andra staters begäran om utlämning och vissa ärenden som rör advokater.
Domstolens mål är att vara en modern och attraktiv arbetsplats med särskilt fokus på meningsfulla och utvecklande arbetsuppgifter, individuellt anpassad kompetensutveckling, stor möjlighet till påverkan av rutiner och arbetsformer samt engagerande och utvecklande ledarskap. Domstolen arbetar aktivt med verksamhetsutveckling med särskilt fokus på digitalisering. Målet är att medarbetarna ska vara delaktiga och aktiva i utvecklingsarbetet.
Vid Högsta domstolen arbetar totalt ca 90 personer, varav 16 är domare (justitieråd). Högsta domstolen är organiserad i två dömande avdelningar och ett kansli, som består av två beredningsenheter och en administrativ enhet med registratorskontor och arkiv samt övriga administrativa funktioner.
Arbetsuppgifter
Beredningscheferna på Högsta domstolen har ansvar för verksamheten på en av två beredningsenheter. Beredningscheferna har personalansvar för justitiesekreterare och beredningsjurister på enheten och en av dem har även personalansvar för handläggarchefen.
Beredningscheferna ansvarar för att tidigt identifiera prejudikatintressanta mål och samordna mål med likartade frågor. Beredningscheferna har också en viktig roll i genomförandet av och vidareutvecklingen av hela arbetsprocessen fram till justitierådens beslutsfattande.
En grundläggande uppgift för beredningscheferna är att stödja och arbetsleda justitiesekreterarna och beredningsjuristerna i deras uppgift att läsa in och föredra mål för justitieråden. På respektive enhet hanteras ca 4 500 mål per år. Högsta domstolen meddelar ca 100 referat per år.
Beredningscheferna ingår i ledningsgruppen tillsammans med domstolens ordförande, avdelningsordförande, kanslichef, chefsadministratör och handläggarchef. De ingår bl.a. också i den grupp som utformar justitiesekreterarnas vitsord samt deltar i rekryteringen av justitiesekreterare och beredningsjurister.
Din kompetens
Vi söker dig som är eller har varit ordinarie domare. Anställningen som beredningschef innebär ett betydande lednings- och personalansvar. Du bör därför ha särskilt intresse för ledarskap och för organisationsfrågor. Erfarenhet av chefsbefattning eller arbetsledning är meriterande.
Dina egenskaper
Du bör ha hög integritet, vara lyhörd och ha förmåga att utveckla både medarbetare och arbetsformer. Du motsvarar mycket högt ställda krav på ansvarstagande och omdöme. Det innebär att du måste vara drivande och engagerad. För att lyckas i rollen som beredningschef behöver du också ha god samarbetsförmåga och kunna etablera trovärdighet och förtroende på olika nivåer i organisationen. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
För anställning som beredningschef gäller bestämmelserna i 26 och 27 §§ förordningen (1996:377) med instruktion för Högsta domstolen. Anställningen är tidsbegränsad (sex år med möjlighet till förlängning).
Skriftlig ansökan med meritförteckning och övriga handlingar som den sökande önskar åberopa ska ges in till Högsta domstolen via Varbi.
Någon eller några sökande kan komma att väljas ut till ett personlighets- och begåvningstest som genomförs av en extern konsult.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
För frågor om rekryteringsprocessen kontakta Lotta Carlsson, 073-07 52 325, lotta.carlsson@randstad.se.