Högsta domstolen söker registrator

Högsta domstolen söker registrator

Arbetsbeskrivning

Om Högsta domstolen
Högsta domstolens huvuduppgift är att leda rättstillämpningen genom vägledande avgöranden. Högsta domstolen är sista instans för tvistemål, brottmål och ärenden som har avgjorts av hovrätt. Vid sidan av huvuduppgiften att vara prejudikatinstans prövar Högsta domstolen också ärenden om resning, domvilla och återställande av försutten tid samt ärenden rörande andra staters begäran om utlämning och vissa ärenden som rör advokater.


Domstolens mål är att vara en modern och attraktiv arbetsplats med särskilt fokus på meningsfulla och utvecklande arbetsuppgifter, individuellt anpassad kompetensutveckling, stor möjlighet till påverkan av rutiner och arbetsformer samt engagerande och utvecklande ledarskap. Domstolen jobbar aktivt med verksamhetsutveckling med särskilt fokus på digitalisering. Målet är att medarbetarna ska vara delaktiga och aktiva i utvecklingsarbetet.


Vid Högsta domstolen arbetar totalt ca 90 personer, varav 16 är domare (justitieråd). Högsta domstolen är organiserad i två dömande avdelningar och ett kansli, som består av två beredningsenheter och en administrativ enhet som inkluderar registratorskontor och arkiv.


Vid registratorskontoret och arkivet hanteras och registreras domstolens inkommande mål och administrativa skrivelser. Dessutom hanteras arkivering och frågor om utlämnande av handlingar m.m. Registratorer och arkivhandläggare arbetar i ett nära samarbete. I gruppen ingår för närvarande totalt åtta personer.

Arbetsuppgifter
I rollen som registrator arbetar du med många varierande arbetsuppgifter såsom registrering av inkommande mål och administrativa skrivelser, utlämnande av allmän handling, hantering av inkommande post samt klassificering och fördelning av mål. Du besvarar frågor från parter, allmänhet, myndigheter och journalister via telefon eller e-post och vid besök. Tillfälligt arbete i domstolens reception kan komma att bli aktuellt vid behov.

Högsta domstolen utvecklar ständigt arbetsformerna, framförallt med hjälp av digitalisering, och du förväntas därför över tid bredda din kompetens för att kunna utföra andra administrativa målhanteringsuppgifter som uppstår i verksamheten.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en utpräglad känsla för service och kvalitet. Du skapar goda relationer till övriga kollegor och bidrar med din kompetens till gruppens gemensamma arbete. För att trivas hos oss behöver du kunna hantera olika uppgifter, människor och situationer samt ha förmåga att analysera och lösa problem. Du utför dina arbetsuppgifter med noggrannhet och självständighet. Under perioder med hög arbetsbelastning är din förmåga att prioritera och planera arbetet extra viktig.

Vi söker dig som har avslutad gymnasieutbildning. Det är meriterande om du har erfarenhet från registrering i ett IT-baserat dokument- och ärendehanteringssystem på domstol eller annan myndighet.

Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska samt talar och förstår engelska. Du har goda kunskaper i Officepaketet och ser dator, e-post och telefon som naturliga arbetsverktyg.

För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. 

Anställning
Tjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Individuell lönesättning tillämpas. Tillträde sker enligt överenskommelse. 

En eller flera tjänster är aktuella. 

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Administrativ direktör Måns Wigén
08-561 666 31

Sammanfattning

Besöksadress

Riddarhustorget 8
None

Postadress

Box 2066
Stockholm, 10312

Liknande jobb


Registrator

Registrator

20 december 2024

Registrator till kanslienheten

Registrator till kanslienheten

20 december 2024

Handläggare med inriktning förvaltning/juridik

Handläggare med inriktning förvaltning/juridik

20 december 2024

Registrator till Socialförvaltningen

Registrator till Socialförvaltningen

19 december 2024