Högsta förvaltningsdomstolen söker administrativ handläggare

Arbetsbeskrivning

Inledning
Är du flexibel, service- och resultatinriktad? Har du ett personligt driv, är du bra på att kommunicera och trivs du med att arbeta självständigt? Lockas du av att arbeta i en miljö som präglas av hög kvalitet? Vill du ha en samverkande roll? Vill du arbeta med kompetenta och trevliga kolleger i vackra lokaler i centrala Stockholm? I så fall är det här jobbet för dig!

Arbetsplatsbeskrivning
Högsta förvaltningsdomstolen är högsta instans bland de allmänna förvaltningsdomstolarna.

Huvuduppgiften är att skapa prejudikat, det vill säga avgöranden som vägleder domstolar och myndigheter i hur gällande rätt ska tolkas och tillämpas.

I Högsta förvaltningsdomstolen förekommer många olika slags mål. Vanligast förekommande är mål om skatt, socialförsäkring och sociala mål.

Drygt 80 personer arbetar vid domstolen. Organisationen består av justitieråden, tre beredningsenheter och en administrativ enhet.

Arbetsbeskrivning
Du kommer att ansvara för och sköta hanteringen av allmänhetens skrivelser inklusive diarieföring av handlingarna. Under det närmaste året förväntas du hålla i ett projekt som syftar till att digitalisera denna hantering. I ditt ansvar ingår också att besvara telefonsamtal från allmänheten. Du ansvarar även för hanteringen av övriga beslutsdokument inom administrationen.

Du kommer att stötta domstolens ledning i diverse frågor, bl.a. i rekryteringsärenden och introduktion av nya medarbetare. Tillsammans med cheferna och de administrativa juristerna kommer du också att delta i olika typer av utvecklingsarbete.

Du kommer att bidra till domstolens ledningsfunktion genom att vara spindeln i nätet som spänner mellan administrationen och den dömande verksamheten.

Du kommer att vara backup för ekonomi- och personaladministratören i dennes frånvaro och kunna vara tf administrativ chef i den ordinarie chefens frånvaro.

Kvalifikationer
Du har gått en paralegalutbildning på eftergymnasial nivå, studerat förvaltningsrätt eller offentlighet och sekretess på högskolenivå eller har någon annan motsvarande utbildning som vi bedömer relevant för tjänsten.

Du har arbetat med liknande arbetsuppgifter inom offentlig förvaltning. Det är meriterande om du har arbetat på en statlig myndighet.

Du är van vid att planera, organisera och prioritera ditt arbete. Du är också noggrann och strukturerad. Dessutom tar du ansvar för din uppgift, förutser problem och tar initiativ till att lösa dem. Du är lyhörd, engagerad och har lätt för att skapa goda relationer.

Du har en god kommunikativ förmåga och utmärkta kunskaper i svenska språket i både tal och skrift samt behärskar engelska väl.

Du är van datoranvändare och har lätt för att lära dig och arbeta i olika IT-stöd.

Den administrativa enheten är relativt liten varför vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och din dokumenterat goda samarbetsförmåga.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Ulgemo, chefsadministratör
08-56167600

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Högsta förvaltningsdomstolen Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Sveriges domstolar tillämpar individuell lönesättning
  • 100 %, Inledande provanställning om sex månader.. Tillträde: Snarast tillsvidareanställning
  • Publicerat: 22 oktober 2018

Besöksadress

Box 2293
None

Postadress

Box 2293
Stockholm, 10317

Liknande jobb


Paralegal

Paralegal

29 oktober 2024

24 oktober 2024

24 oktober 2024

Abion söker Paralegal

Abion söker Paralegal

23 oktober 2024