OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Drivs du av att vara en del av ett viktigt uppdrag där din kompetens och din förmåga att samarbeta med övriga kollegor är nödvändig för att hela verksamheten ska nå sina mål? Lockas du av att arbeta i en miljö som präglas av hög kvalitet och där det förväntas att du är grundlig, noggrann och självgående? Skulle du själv beskriva dig som en medarbetare som har en hög ansvarskänsla och ett gott omdöme? Har du arbetat med digital ärendehantering och är nyfiken på vart utvecklingen är på väg inom arkivfunktionen på en domstol? I så fall är det här jobbet för dig!
Arbetsplatsbeskrivning
Högsta förvaltningsdomstolen är den högsta instansen för de allmänna förvaltningsdomstolarna.
I domstolen hanteras årligen runt 7 000 mål av olika slag. Vanligast förekommande är mål om skatt, socialförsäkring och sociala mål.
Vid Högsta förvaltningsdomstolen arbetar cirka 85 personer. Organisationen består av justitieråd, tre beredningsenheter med justitiesekreterare, beredningsjurister och domstolshandläggare samt en administrativ enhet.
Den administrativa enheten ansvarar för administrationen på domstolen genom att stödja den beredande och dömande verksamheten. Enheten har också till uppgift att tillhandahålla service åt allmänheten. Arkivet är en del av den administrativa enheten och på arkivet arbetar två arkivarier och en arkivhandläggare.
Arbetsuppgifter
Tillsammans med dina kolleger på arkivet ska du delta i förvaltningen, ordnandet och utvecklingen av domstolens arkiv. Nuvarande arkiv är till stor del ett pappersarkiv men övergår mer till e-arkiv och digital hantering. Arbetet med domstolens arkiv- och informationsfrågor är i ständig utveckling och en viktig del i domstolens uppdrag.
Du kommer att hantera förfrågningar om utlämnande av allmänna handlingar från privatpersoner, myndigheter och övriga intressenter. I den hanteringen ingår sekretessprövning av de aktuella handlingarna. I ditt arbete ingår också rådgivning och utbildning i arkiv- och informationsfrågor till domstolens personal, arkivläggning av akter, sökningar i målhanteringssystemet Vera, sedvanligt ordnande och förtecknande av olika typer av handlingar samt gallring. Din kompetens behövs i domstolens verksamhetsutveckling och du förväntas delta i interna utvecklingsprojekt och arbetsgrupper. För att uppnå så låg sårbarhet och hög flexibilitet som möjligt delas många av funktionens uppgifter av medarbetarna på arkivet. Eftersom arkivet ingår i den administrativa enheten, kan dessutom andra arbetsuppgifter bli aktuella vid behov.
Kvalifikationer
Du ska vara högskoleutbildad arkivarie (minst 60 högskolepoäng arkivvetenskap).
Du ska ha minst två års erfarenhet av arbete med service och utlämnandehantering vid offentlig förvaltning.
Det är meriterande med aktuell erfarenhet från offentlig förvaltning av de ovan beskrivna arbetsuppgifterna. Det är också meriterande om du har arbetat med långsiktigt bevarande i en digital miljö eller har erfarenhet av uppdraget som dataskyddsombud. Tidigare erfarenhet av arbetsledning eller ansvar för utvecklingsfrågor är också meriterande.
Du ska ha mycket god förmåga att uttrycka dig enkelt och tydligt i både tal och skrift på svenska. Du ska även kunna tala och skriva korrekt på engelska.
Som person har du ett positivt förhållningssätt, är ansvarstagande, flexibel och serviceinriktad. Det är viktigt att du tycker om att arbeta i en liten grupp med stort gemensamt ansvar. Tjänsten kräver att du har lätt för att samarbeta med olika personalkategorier, men också att du kan arbeta självständigt. Du har ett gott omdöme och utför ditt arbete med stor noggrannhet och yrkesstolthet.
Den administrativa enheten är en relativt liten och inkluderande arbetsgrupp, så vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi eftersträvar och värdesätter mångfald bland personalen.
Anställningsvillkor
Anställningsform: En tillsvidareanställning, inledande provanställning om sex månader samt en tidsbegränsad anställning om sex månader med möjlighet till förlängning.
Omfattning: Heltid.
Tillträde: Efter överenskommelse.
Lön: Sveriges Domstolar tillämpar individuell lönesättning.
Antal annonserade arbetstillfällen: Ett eller flera.
Ansökan
Ansökan görs i Varbi Recruit. Sista ansökningsdag: 2022-10-23
Arbetsprov kan komma att användas.
Kontaktpersoner
Om du vill ha ytterligare upplysningar kan du kontakta medarbetarna i arkivet på 08-561 676 10 eller chefsadministratören Johanna Carlsson. Fackliga företrädare är bibliotekarien Fredrik Larsson (fackförbundet Saco) och domstolshandläggarna Lina Spelyte Cedvall och Karl Åhammar (fackförbundet ST). Samtliga nås på telefonnummer 08-561 676 00.
Övrigt
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss direktkontakt avseende försäljning av jobbannonser och bemanningstjänster.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kristina Ulgemo, chefsadministratör
08-56167600