OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsbeskrivning
Som beredningschef leder du och ansvarar för verksamheten på en av tre beredningsenheter. Du har personalansvar för justitiesekreterare och domstolshandläggare på enheten. I arbetsuppgifterna ingår att organisera arbetet på enheten, att samordna, fördela och omfördela mål och att vara ett stöd för medarbetarna i både sak- och handläggningsfrågor.
Högsta förvaltningsdomstolen söker en beredningschef som ansvarar för verksamheten på enheten för socialförsäkring, offentlig upphandling samt offentlighet och sekretess.
Ansvarsområden
Beredningscheferna ansvarar för att prejudikatintressanta mål identifieras tidigt. Beredningscheferna har också en viktig roll i domstolens verksamhetsutveckling och kompetensförsörjning. Du rapporterar till kanslichefen och ingår tillsammans med övriga enhetschefer i kanslichefens ledningsgrupp.
Arbetstider
Anställningens omfattning och lön
Anställningsform: Tidsbegränsad anställning (6 år med möjlighet till förlängning) som inleds med sex månaders provanställning. För anställning som beredningschef gäller bestämmelserna i 25 och 26 §§ förordningen (1996:378) med instruktion för Högsta förvaltningsdomstolen.
Löneform: Individuell lönesättning tillämpas
Omfattning: Heltid
Tillträde: Efter överenskommelse
Kvalifikationer
Vi söker dig som är ordinarie domare eller har liknande yrkeserfarenhet och kompetens. Tidigare chefserfarenhet är meriterande. Särskilda kunskaper inom något eller några av de rättsområden som bereds på den aktuella enheten är också meriterande.
Mot bakgrund av det lednings- och personalansvar som följer med befattningen bör du ha särskilt intresse för ledarskap och organisationsfrågor. För att lyckas i rollen är det en förutsättning att du har utvecklingsfokus och tar initiativ för att åstadkomma resultat och förbättring. Du sätter tydliga mål och levererar dina resultat med hänsyn taget till hela verksamheten. Du har intresse och förmåga att resonera och analysera utifrån olika perspektiv, agerar lugnt i stressiga situationer och har förmåga att hålla riktningen mot uppsatta mål.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
I rekryteringsprocessen kommer det att ingå testförfarande.
Ansökan
Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald kan tillföra verksamheten och vi eftersträvar en jämn könsfördelning.
Ansökan ska ha kommit in senast 2021-12-02
Referensnummer: HFD 2021/638
Ansök endast via denna länk
https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/jobba-hos-oss/sok-jobb-i-sveriges-domstolar/lediga-anstallningar/448372
Kontaktinformation
Marie Jesperson, kanslichef, 08-561 676 00.
Fackliga företrädare: Anna Fridh Welin SACO-S tfn. 08-561 676 00, Lina Spelyte Cedvall och Karl Åhammar ST Domstol, tfn. 08-561 676 00
Om företaget
Högsta förvaltningsdomstolen är den högsta instansen för de allmänna förvaltningsdomstolarna. Vid Högsta förvaltningsdomstolen arbetar ca 85 personer. Utöver justitieråden finns en kanslichef, en chefsadministratör, beredningschefer, justitiesekreterare, beredningsjurister, domstolshandläggare samt administrativ personal. Högsta förvaltningsdomstolens lokaler är vackert och centralt belägna i historiska byggnader på Riddarholmen i Stockholm.
Kontaktpersoner på detta företaget
Daniella Petersen
Cecilia Mannheimer
Emelie Özgun
Pontus Adolfsson
Konsultchef Katja Löfström
Maria Johansson
Maria Öhlander
072-9889604
Jonna Blom
Emelie Özgun
0729889603
Konsultchef Camilo Garcia Sanchez
0729889044