OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/
Hovrätten för Västra Sverige är den näst största av landets sex hovrätter.
Hovrättens huvudsakliga uppgift är att pröva mål och ärenden som överklagats från de tingsrätter som ingår i hovrättens domkrets. Domstolen har fyra dömande avdelningar och en administrativ avdelning. Vid hovrätten arbetar cirka 120 personer. Hovrätten har lokaler i centrala Göteborg.
Hovrätten för Västra Sverige söker en HR-administratör
Arbetsuppgifter
Som HR-administratör på hovrätten har du en central roll i en viktig och spännande verksamhet. Dina arbetsuppgifter är varierande och består bland annat av löpande personaladministration, introduktion av ny personal, utbildning av personal, rekryteringsadministration, diarieföring och framtagande av personalstatistik. I din roll kommer du att ge support och stöd till hovrättens chefer och övriga medarbetare i HR-frågor. Du kommer också ansvara för att utforma och publicera personalinformation på hovrättens intranät.
Sedan en tid tillbaka pågår ett arbete med att implementera ett nytt HR-system vid Sveriges domstolar och du kommer att vara en av hovrättens representanter i arbetet samt ansvara för utbildning av hovrättens personal.
HR-administratören ingår i hovrättens administrativa kansli som består idag av fem personer som ansvarar för bl.a. ekonomi och nämndemän.
Ditt arbete kommer att ske i nära samarbete med hovrättens HR-strateg och övriga kollegor inom det administrativa kansliet. Tillsammans arbetar ni med att utveckla och förbättra rutiner och processer inom HR och andra administrativa rutiner.
Kvalifikationer
Vi söker dig som trivs i en administrativ och stödjande roll. Du har högskoleutbildning inom HR-området eller examen från annan eftergymnasial utbildning inom HR-området. Det är meriterande om du erfarenhet av personaladministrativt arbete, gärna inom offentlig verksamhet eller annan verksamhet som vi bedömer likvärdig.
Rollen kräver att du har god förmåga att självständigt planera och strukturera ditt arbete. Vi söker dig som är lätt att samarbeta med och som har ett problemlösande förhållningssätt. Din kommunikativa förmåga är god och du förmedlar information tydligt och enkelt, både muntligt och skriftligt. Då du kommer att hantera många olika typer av arbetsuppgifter är det viktigt att du har lätt för att lära dig nya uppgifter och har förmågan att analysera och lösa problem. Arbetet är omväxlande och du kommer ingå i en liten grupp där vi hjälps åt och är flexibla, vilket kräver att du är prestigelös, kan täcka upp för dina kollegor och hantera såväl mindre som större uppgifter. Ansvars- och servicekänsla samt intresse för utvecklingsfrågor är andra viktiga egenskaper. Vidare har du integritet och kan agera som arbetsgivarrepresentant.
Du har mycket goda kunskaper i Officepaketet och har förmåga att söka tillgänglig information och lära dig de IT-system som tillämpas i verksamheten. Erfarenhet av personaladministrativa system är meriterande.
Övrigt
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde snarast möjligt.
Personlighets- och problemlösningstester kan komma att ingå som en del i urvalsprocessen.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.