OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen är en viktig länk mellan människor och kommuner å ena sidan och regering riksdag och centrala myndigheter å den andra. Vi arbetar för ett långsiktigt hållbart samhälle genom kunskapsförmedling, tillsyn, stöd- och tillståndsgivning, utveckling och samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövdingen.
Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län skulle du vara rätt person för oss.
Som HR-administratör är du en viktig medlem i HR-teamet, som ingår i det gemensamma Verksamhetsstödet. Verksamhetsstöd innefattar även Ekonomi, Kommunikation, Arkiv & registratur samt Intern service och leds av den administrativa chefen. Länsstyrelsen befinner sig i en spännande utvecklingsfas inom flera områden, bland annat pågår ett arbete med framtidens arbetsplats och möjlighet till mer flexibla arbetsformer.
HR-teamet består av fyra engagerade medarbetare med uppgift att ge råd och stöd till organisationens olika verksamheter. Snart går en av våra kollegor över i nästa fas som pensionär. Nu ser vi fram emot att välkomna en ny kollega och det kanske är just du!
ARBETSUPPGIFTER
Länsstyrelserna har samlat sin löneadministration i en samordnad löneservice (SLS) som finns i Kronobergs län. I rollen som HR-administratör är du Länsstyrelsen Värmlands kontaktperson gentemot SLS och du arbetar med löpande arbete kopplat till vår lönecykel såsom bevakningslistor, signal och fellistor, tidredovisning, anställningsadministration samt annan förekommande administration inom HR-funktionen. I arbetet ingår även externa kontakter. Att fungera som ett administrativt stöd till övriga HR-medarbetare i rekryteringsprocesser är också ett av dina viktiga arbetsområden.
Under en arbetsdag är du ett stöd gentemot organisationens medarbetare och chefer, såväl över digitala plattformar som över telefon och fysiska möten. Som medarbetare i HR-funktionen deltar du med din specifika kompetens i vårt gemensamma utvecklingsarbete och kan även arbeta med egna utvecklingsområden.
Från och med januari 2022 erbjuder Länsstyrelsen Värmland våra medarbetare att efter överenskommelse med chef arbeta på distans om verksamheten och arbetsuppgifterna tillåter det.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har gymnasieutbildning samt flera års erfarenhet av motsvarande arbetsuppgifter inom offentlig verksamhet. Eftergymnasial utbildning inom arbetsfältet, t ex KY-utbildning/motsvarande är meriterande, liksom erfarenhet av att arbeta med statliga kollektivavtal och löneprocesser.
Du är van användare av digitala lönehanterings-, rekryterings- och/eller andra HRM-system. Du arbetar självklart med program inom MS Office. Du kommunicerar väl på svenska i tal och skrift.
För att trivas och lyckas i rollen är du van och bekväm med den konsultativa rollen. Du är strukturerad och kan planera och prioritera i arbetsvardagen. Du har förmågan att bygga och behålla goda relationer och förtroendefullt samarbete. I HR-teamet samarbetar, utvecklar och identifierar vi behov tillsammans, men behöver samtidigt mycket god individuell förmåga att vara självgående. Yrkesmässig integritet är en förutsättning för vårt arbete.
Svenskt medborgarskap är ett krav då anställningen innebär placering i säkerhetsklass. Ett krav för att få anställning är godkänd säkerhetsprövning med registerkontroll. Säkerhetsprövningen kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen.
Anställningen innebär placering i myndighetens kris-och krigsorganisation.
ÖVRIGT
För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.
o Demokrati
o Legalitet
o Objektivitet, saklighet och likabehandling
o Fri åsiktsbildning
o Respekt för alla människors lika värde
o Effektivitet och service
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Så här behandlar vi dina personuppgifter: https://www.lansstyrelsen.se/dataskydd.
Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.
Kontaktpersoner på detta företaget
Paul Nemes
070-209 77 83
Trond Erik Grundt
+47 48053265
Tanja Ekegren
054-19 71 11
Jan Nyrén
054-19 73 13
Verksamhetschef Jan Bodin
010-224 72 03
Ordförande TCO-ST Jan Nyrén
010-224 74 20
Ordförande SACO Tanja Ekegren
010-224 73 26
Enhetschef Maria Hammarström
010-224 72 10
Rovdjursansvarig Maria Falkevik
010-224 72 35
Enhetschef Roger Bergqvist
010-224 72 13