OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Bli en del av världens främsta katastroforganisation
Röda Korset är världens största humanitära nätverk, med uppdrag att förhindra och lindra mänskligt lidande. Röda Korset finns i hela världen, i 192 länder, för att hjälpa människor som drabbas av kriser, konflikter och naturkatastrofer.
Den svenska organisationen har sin bas i ca 650 lokala kretsar, med stöd av 390 tjänstepersoner på centrala kontor. Vi driver verksamhet inom kris och katastrof, skyddsfrågor samt hälsa och vård. Vi ingår som en mycket aktiv medlem bland de 192 nationella föreningar som utgör den internationella Röda Kors- och Röda Halvmåne-rörelsen.
Svenska Röda Korset har förtroendet att omsätta bidrag från individer, företag och myndigheter i konkreta insatser för de mest utsatta. I ökande grad vill vi påverka och bidra till diskussionen hur vi långsiktigt stödjer samhällets och människors egen förmåga till hållbar utveckling – både i Sverige och på plats i andra länder. Vi behöver fortsätta förändra och modernisera oss, och det behöver du hjälpa oss att förverkliga.
Vill du arbeta med HR i världens främsta katastroforganisation? Är du en duktig administratör? Vill du vara del i ett HR-team med höga ambitioner? Då är det här jobbet för dig!
HR-avdelningen på Svenska Röda Korset arbetar med HR-stöd till vår tjänsteorganisation, till våra rödakorsföreningar runt om i landet, med rekrytering till internationella uppdrag i fält och med utbildning. Inom avdelningen arbetar totalt ca 30 personer. En av våra HR-administratörer ska sluta och nu söker vi en ersättare inom enheten för Nationellt HR-stöd som består av totalt 8 personer (5 HR-partners, 1 administratör, 1 lönekoordinator och 1 chef).
Om tjänsten
Som HR-administratör jobbar du nära dina kollegor och stöttar dem med diverse administrativa uppgifter. Du skriver anställningsavtal och annat lönegrundande underlag, du lägger upp nyanställda och gör ändringar i vårt lönesystem FlexHRM, du uppdaterar vårt intranät och samordnar MBL-förhandlingsunderlag och protokoll. En stor del av arbetet går också ut på att ansvara för alla inkomna ärenden i vårt ärendehanteringssystem, Zendesk, där vi får frågor från chefer och medarbetare internt men även från externa parter.
Utöver de mer löpande arbetsuppgifterna arbetar du tillsammans med vår lönekoordinator inför den månatliga lönehanteringen. Vår lönehantering är outsourcad men kräver en del för- och efterarbete . Du deltar även i diverse enhetsövergripande projekt med fokus på administration, som t.ex. effektivisering av on- och offboarding-processer.
Om dig
Vi söker en kollega som får saker gjort, är nyfiken och vågar testa nytt och pröva sig fram. Det är viktigt att du är noggrann och har en hög grad av integritet då du kommer i kontakt med känslig information. Du bör kunna arbeta med flera parallella processer samtidigt och dagligen prioritera hur du bäst använder din tid. Att ge god service till kollegor, chefer och medarbetare är en stor del av arbetet.
Vi söker dig som har utbildning inom HR eller några års erfarenhet av HR-administration.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Mer om oss
Vi erbjuder ett varierande jobb där du får möjlighet att växa och lära nytt. Du kommer till ett HR-team som har ett nära samarbete, stöttar, uppmuntrar och avlastar varandra vid behov. Det är viktigt för oss att du vill vara en aktiv del av det.
Övrig information
Tjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med en provanställning, med start så snart som möjligt.
Ansökan
Vi välkomnar din ansökan senast den 20 april. I våra rekryteringsprocesser ingår urvalstester, intervjuer och referenstagning.
Vid frågor kontakta HR-partner Kerstin Kaaman kerstin.kaaman@redcross.se eller avdelningschef Åsa Alexandrow på: asa.alexandrow@redcross.se.
Här hittar du kontaktuppgifter till de fackklubbar som finns representerade hos oss.