HR-administratör

HR-administratör

Arbetsbeskrivning

Arbetslivsförvaltningen är en av fyra förvaltningar i Borås Stad som arbetar med socialtjänst. Vi ansvarar för ekonomiskt bistånd, arbetsmarknadsinsatser, integration och nationella minoriteter, trygghetsvärdar och personligt ombud. Förvaltningen har cirka 230 medarbetare och ansvarar för samt finansierar cirka 400 arbetsmarknadspolitiska anställningar. Vi arbetar målinriktat mot vår strävan att så många Boråsare som möjligt ska uppnå egen försörjning. Vi vill vara den arbetslivsförvaltning som andra kommuner i Sverige vill jämföra sig mot och lära av.

Nu söker vi en HR-administratör till vår HR-funktion. Här väntar ett uppdrag för dig som vill bli en del i ett drivet och nyfiket HR-team som brinner för att utveckla och förbättra värdeskapande HR-processer för vår verksamhet. Gillar du ordning, reda och struktur men drivs också av att få tänka kreativt och att arbeta med förbättringsarbete? Då ska du såklart söka vår tjänst!

Borås Stad har en stor HR-organisation med drygt 50 medarbetare inom olika roller, vilket gör att du i din roll får ett stort nätverk med möjligheter till kompetensutbyte. I Borås Stad finns 16 förvaltningar som alla har en HR-funktion.

HR-funktionen på Arbetslivsförvaltningen består idag av HR-chef, HR-specialist och HR-administratör. Enheten är organiserad under förvaltningens centrala administration tillsammans med förvaltningsledning, ekonomi, kommunikation samt kvalitet- och utveckling. HR-funktionens uppdrag är att arbeta strategiskt och operativt med alla processer inom området, såsom kompetensförsörjning, rekrytering, arbetsmiljö och rehabilitering, lön, personalekonomi, ledarskaps- och organisationsutveckling. Förvaltningen befinner sig i en mycket spännande utvecklingsresa präglad av nyfikenhet och innovation. En del i arbetet är att stabilisera, utveckla och förbättra de administrativa processerna inom HR.


Du jobbar nära HR-specialist, HR-chef och förvaltningens chefer. Rollen är bred och dynamisk och innebär ansvar för vårt personalarkiv, rekryteringsadministration, LAS-hantering, systemhantering och stöd till chefer kring tillbud- och arbetsskadeanmälningar. I vårt pågående arbete med dokumenthanteringsplan och GDPR avseende HR-området blir du en viktig spelare. I uppdraget ingår även att ta fram statistik och underlag till HR-specialist och HR-chef. I arbetet förekommer även kontakter med våra fackliga organisationer. Nu har vi beskrivit de grundläggande delarna! Men vi vill också belysa en viktig del i uppdraget innebär att tillsammans med teamet se över, utveckla och förbättra våra HR-rutiner. Vi har som ambition att i större utsträckning standardisera de HR-administrativa processerna så att vi förbättrar våra flöden och förenklar för våra verksamheter. I detta arbete behöver vi dig i vårt team!

Du har en eftergymnasial utbildning, antingen en akademisk examen inom personalområdet eller offentlig förvaltning, men du kan även ha en examen från yrkeshögskola inom HR-området. Från dina tidigare roller har du en vana att arbeta administrativt där du genom din struktur, noggrannhet och effektivitet skapat goda resultat i arbetet. Microsoft Word, Excel och Outlook är verktyg som du är väl invand i. Du har en förståelse för juridiska resonemang och arbetsrättens och den offentliga lagstiftningens betydelse för vårt arbete.

Du har lätt för att skapa egna arbetssätt och prioritera, men är samtidigt flexibel och kan prioritera om när så krävs. Då du kommer att arbeta med att uppdatera skriftliga rutiner och även med rekryteringsadministration vill vi att du är en fena på att uttrycka dig i skrift. Du är helt enkelt en pedagogisk och skicklig kommunikatör som uttrycker dig på ett enkelt och konkret sätt.

HR-enheten är en funktion som stödjer verksamheten. I din roll utgår du därför från andras behov och fångar i det dagliga arbetet upp vad som kan utvecklas i våra strukturer och processer utifrån dessa behov. Du har med andra ord en förmåga att se detaljer men kan på samma gång zooma ut och se saker i ett större sammanhang, vilket förhoppningsvis leder till att du kan ge inspel om hur vi kan skruva i våra rutiner och processer för att öka värdet mot verksamheten. Såklart är du intresserad av digital utveckling och hur det kan integreras i våra arbetssätt.

I vårt team strävar vi efter att vara professionella, serviceinriktade och pålitliga i kontakterna med verksamheten. Framförallt vill vi att du är en person som känner arbetsglädje när du ingår i ett team med ett kreativt och nyfiket klimat där vi delar med oss av tankar och idéer. Ja, så var det en sak till. Du måste tycka att det är viktigt att skratta och ha roligt på jobbet! Känner du dig lockad? Varmt välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Borås Stad
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 maj 2022
  • Ansök senast: 5 juni 2022

Besöksadress

Se vår hemsida www.boras.se
None

Postadress

Stadsdelsförvaltningen Öster
1490, 50180

Liknande jobb


Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Erfaren administratör

Erfaren administratör

19 november 2024

19 november 2024