HR-administratör

HR-administratör

Arbetsbeskrivning

Tjänsten är placerad inom Kommunledningsförvaltningen som är en av åtta förvaltningar i Linköpings kommun. Vi arbetar med kommunövergripande strategiska frågor och ger stöd och service till hela kommunen, näringsliv, organisationer samt kommunens politiska ledning. 

Vill du förbättra vardagen, framtiden och livskvaliteten för Linköpingsborna? Hos oss kan du kombinera viktiga uppdrag med en meningsfull vardag. Välkommen till oss! 

Dina arbetsuppgifter
Som HR-administratör hos oss erbjuder vi varierande arbetsuppgifter. Här kommer du arbeta i systemet Heroma med personal- och löneadministration för förvaltningens medarbetare samt ersättningar till kommunens förtroendevalda politiker. Du kommer arbeta med administration kring digitala anställningsavtal, arkivering och till viss del med diarieföring. Du kommer ha en viktig roll vid introduktionen av nya medarbetare. I rollen ingår det även att vara behjälplig i framtagande av underlag till uppföljningar inför löneöversyn samt vara delaktig i att effektivisera personaladministrativa processer.


I uppdraget kan du komma att vara ersättare som mötessekreterare vid kommunens personal- och arbetsgivarutskott på uppdrag av HR-direktören samt vid andra interna mötesforum.


I tjänsten kommer du också att ge administrativt stöd till kommunkansliet. Här kommer du få vara med som administrativt stöd i kommunens arbete inför, under och efter valet. Detta kan innebära att bland annat administrera bemanning och viss samordning av rekrytering av röstmottagare i samband med val på uppdrag av kanslichefen. Vidare ingår att vara kontaktperson till andra kommunala utförare i samband med val. 


Du kommer att ingå i ett nätverk för HR-administratörer där det finns möjlighet att utbyta erfarenheter, få information och kompetensutveckling riktad mot din yrkesgrupp.

Din arbetsplats 
På Kommunledningsförvaltningen är vi ca 130 medarbetare i en mängd olika roller där de flesta har specialistfunktioner. Inom förvaltningen finns 13 enheter. Du kommer att tillhöra enheten HR-stöd som består av stabschef/HR-chef, HR-konsult, HR-administratör, chefssekreterare och säkerhetssamordnare. HR-stöd har ett nära samarbete med andra stödfunktioner på förvaltningen för att ge ett professionellt och verksamhetsnära stöd till chefer och medarbetare utifrån våra olika uppdrag.


Du kommer ha din fysiska placering på Stadshuset i centrala Linköping.

Du som söker
Vi söker dig med gymnasieexamen och vi ser gärna att du har eftergymnasial utbildning inom administration, lön, HR eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser att du har ett par års erfarenhet av administration samt tidigare arbetat inom HR- och personaladministration. Erfarenhet av löneadministration och erfarenhet av diarieföring samt arkivering ses som meriterande.  


Du har goda kunskaper i  svenska i såväl tal som skrift då arbetet innebär mycket kontakter både skriftligt och muntligt med bland annat chefer, medarbetare och förtroendevalda. Arbetet ställer krav på goda datorkunskaper och vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av systemet Heroma eller annat personaladministrativt system samt andra IT-system.


För att trivas i rollen hos oss behöver du kunna ta ett eget ansvar för dina arbetsuppgifter och vara duktig på att planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt. Samtidigt som du ska kunna arbeta självständigt behöver du också kunna samarbeta med andra på ett smidigt och lyhört sätt. Vi ser också att du är serviceinriktad och tillmötesgående och har förmågan och viljan att hjälpa andra samt har integritet, då du kommer hantera känslig information. 


Urval påbörjas efter sista ansökningsdag och i denna rekrytering kan vi komma att använda tester som en del i bedömningen.


Varmt välkommen med din ansökan!

Övrig information
Tillträde: Enligt överenskommelse 

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Antal lediga befattningar: 1

Ref. nr: 11903

I denna ansökan bifogar du inget personligt brev

Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Linköpings kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 september 2023
  • Ansök senast: 11 oktober 2023

Liknande jobb


Parkering Malmö söker HR-administratör

Parkering Malmö söker HR-administratör

22 november 2024

People & Office coordinator

People & Office coordinator

21 november 2024

18 november 2024