HR-administratör med löneinriktning till Skolinspektionen

Arbetsbeskrivning

Skolinspektionen arbetar för en skola där alla barn, elever och vuxenstuderande oavsett kön får en god kvalitet i sin utbildning, en likvärdig utbildning och kunskaper i en stimulerande och trygg miljö. Alla barn, elever och vuxenstuderande ska få möjlighet att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Verksamheten innehåller fem grenar: regelbunden tillsyn, regelbunden kvalitetsgranskning, tematisk kvalitetsgranskning, tillsyn utifrån individärenden samt bedömning av tillstånd för fristående skolor. Vi finns på orterna Göteborg, Linköping, Lund, Stockholm och Umeå.

Vi söker

Nu söker vi en HR-administratör som tillsammans med oss vill fortsätta arbeta för att vi ska vara en attraktiv arbetsgivare även i framtiden. Vi söker dig som uppskattar att arbeta med administrativt chefsstöd i HR- och lönefrågor. Du kommer att ha stor frihet att planera ditt eget arbete, du arbetar självständigt, men är aldrig ensam, dörrarna står alltid öppna när du behöver oss!

Vi erbjuder

Tjänsten är placerad på avdelningen för verksamhetsstöd och juridik vid HR- enheten. På HR-enheten arbetar 17 personer, av dessa arbetar nio personer inom samtliga HR-relaterade områden och med en kombination av behovsstyrt stöd till chefer och långsiktiga övergripande frågor. Övriga medarbetare inom HR-enheten arbetar med administration, registratur och arkiv.

Arbetsuppgifter

Som HR-administratör får du en bred administrativ roll med fokus på HR och löneadministration.


• Du är ett stöd till chefer för tolkning av våra interna policyers och riktlinjer samt stödjer dem i att öka kunskapen i Primula, vårt lönesystem.
• Tillsammans inom HR arbetar vi med lönerevisionen för att alla medarbetare ska få rätt lön.
• Du hanterar frågor som avser frånvaro såsom semester, sjukdom, tjänstledighet, föräldraledighet och VAB. Du hanterar även frågor avseende statliga förmåner.
• Du arbetar och utvecklar framtagande av statistik inför våra ekonomiska uppföljningar vilket sker i relation med övriga HR-medarbetare och ekonomi.
• Du är kontaktperson för löneprocessen vid riksrevisionens granskning av myndigheten samt kontaktperson till Försäkringskassan.
• Du är den viktiga och aktiva länken gentemot Statens Service Center som är de som utför själva löneutbetalningen.

 

Kvalifikationer

Du har:


• Minst en YH-utbildning inom löneområdet alternativt annan yrkesutbildning inom ett brett HR-område som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• Flerårig, aktuell erfarenhet av löneadministration och dess lagar
• Erfarenhet av en konsultativ roll inom löner/HR-området
• Erfarenhet av att undervisa nya användare och kommunicera nyheter i lönessystem.
• Du har goda kunskaper i Officepaketet och har lätt för att lära dig nya system
• Din kommunikativa förmåga är välutvecklad såväl muntligt som skriftligt.

Det är meriterande med:


• Erfarenhet av att arbeta med övriga HR-relaterade frågeställningar
• Erfarenhet av att tolka kollektivavtal
• Relevant erfarenhet inom offentlig sektor
• Du har en god kunskap i frågor som avser frånvaro såsom semester, sjukdom, tjänstledighet, föräldraledighet och VAB och kan pedagogiskt förklara dess innebörd.
• Du har god kunskap avseende statliga förmåner och du har ett gott kunnande om semesterlagen, arbetstidslagen, föräldraledighetslagen och sjuklönelagen etc.

Personliga egenskaper

Du trivs och stimuleras av att ge god service och är en drivande person som tar egna initiativ, du ser vad som behöver göras och får det gjort.  Du är en relations- och samarbetsinriktad person som har lätt att skapa, utveckla och behålla goda relationer. Du känner dig bekväm med att arbeta självständigt och periodvis även i ett högt tempo. I rollen är det viktigt att du förenklar för cheferna genom att arbeta proaktivt. Du är lösningsinriktad och lyhörd med ett utpräglat verksamhetsperspektiv och ett konsultativt förhållningssätt. För att lyckas krävs även ett strukturerat arbetssätt och en förmåga att arbeta med flera olika parallella arbetsuppgifter. Du har en förmåga för att se samband och sätter alltid in HR-frågor i ett större helhetssammanhang.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Tjänsten

Tjänsten är en heltidstjänst, tillsvidare. Tjänsten är placerad i Stockholm. Tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar provanställning 6 månader.

Ansökan

Klicka på knappen ansök nedan, bifoga CV och personligt brev. Sista ansökningsdag är den 21 augusti, 2022. Ansökan har dnr 2022:6722

Vi tar ej emot ansökningar via mejl eller post.

Frågor

För upplysningar, kontakta HR-chef Ann Stadberg, för frågor angående rekryteringsprocessen, kontakta HR-partner Mary Cairns, båda nås via växeln 08 586 080 00.

Fackliga företrädare Matilda Yvede (Saco) eller Samuel Sjöberg (Fackförbundet ST), båda nås via växeln 08 586 080 00.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skolinspektionen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 augusti 2022
  • Ansök senast: 21 augusti 2022

Besöksadress

Storgatan 33, Linköping
None

Postadress

Box 23069
Stockholm, 10435

Liknande jobb


22 november 2024

22 november 2024

22 november 2024

Lönespecialist

22 november 2024