HR-administratör sökes till SiS ungdomshem Långanäs

HR-administratör sökes till SiS ungdomshem Långanäs

Arbetsbeskrivning

Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar och för vuxna med missbruk. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en tuff och spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring.

SiS ungdomshem Långanäs tar emot skolpliktiga samt icke skolpliktiga flickor och pojkar med psykosocial problematik, kriminalitet och missbruk.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu en noggrann HR-administratör med sinne för detaljer som gillar omväxlande administration, ett nära samarbete i team och att skapa mervärde för verksamheten.

HR- och ekonomifunktionen är en stödfunktion som stöttar cheferna med både operativa och mer strategiska personal- och ekonomifrågor. Vakanstillsättning ingår också som en del i HR-funktionens uppdrag.

Som HR-administratör ansvarar du för att ge våra chefer administrativt stöd i frågor gällande lön, anställningsvillkor, förmåner, frånvaro mm. Du kommer arbeta med ärenden i vårt lönesystem och sköta administrativa uppgifter enligt fastställda processer och rutiner. I uppdraget ingår också att kunna besvara frågor om kollektivavtal samt andra aktuella styrdokument och regelverk.

I arbetsuppgifterna ingår registrering, granskning och bevakning av anställningar, frånvaro, sjukskrivningar samt lösenordshantering i våra olika system. Du kommer också att strukturera och organisera olika typer av dokument och arbetsmaterial inklusive diarieföring, arkivering samt hantera allmänna handlingar och registerutdrag. I rollen ingår också att vara delaktig i introduktionen för nyanställd personal samt hantera och ta fram viss personalstatistik. Arbetet utförs till stor del i vårt lönesystem Primula och vårt personalsystem Besched. Då vi är en mindre grupp som arbetar tätt tillsammans som ett team kommer du även till viss del att arbeta med kontanthantering av pengar samt fakturor. Du kommer också stötta din kollega som har ansvar för att ta emot anmälningar av vakanser från avdelningsföreståndarna och lösa dem genom att ringa in vikarier. Schemaläggning kan därför också komma att ingå i arbetsuppgifterna. Du kommer att ha många kontaktytor och det är viktigt att du strävar efter hög kundnöjdhet och goda resultat. Vi hoppas också att du vill vara delaktig i att effektivisera och förenkla våra rutiner och processer samt utveckla det personaladministrativa arbetet.

I början av din anställning kommer du genomgå en gedigen introduktionsutbildning, med stort fokus på säkerhetsaspekterna i arbetet.



KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har gymnasiekompetens gärna tillsammans med fördjupande YH-utbildning inom administration, lön eller HR alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. För att lyckas i rollen krävs att du har dokumenterad god erfarenhet av personaladministrativt eller löneadministrativt arbete. Det är också önskvärt att du har erfarenhet av offentlig förvaltning och är van användare av personal- och lönesystem, företrädesvis Primula och Besched. Du bör också ha erfarenhet eller ett stort intresse för att arbeta med vakansförmedling och ekonomifrågor. Vi utgår ifrån att du som söker har en god administrativ förmåga och snabbt kan sätta dig in i nya system. Vidare måste du som söker vara en van användare av IT-stöd samt behärska det svenska språket väl både i tal och skrift.

Du som söker tjänsten är positiv, lugn, trygg och stabil och kan arbeta effektivt och noggrant, även under tidspress. Vidare arbetar du väl tillsammans med andra människor och bör med fördel vara van vid flera kontaktytor. Du är tillmötesgående och lyhörd tillsammans med en vilja och förmåga att hjälpa andra och leverera lösningar. För att bli framgångsrik i rollen är det viktigt att du är motiverad och effektiv i kombination med en stark ansvarskänsla där du själv planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du bör kunna prioritera ditt arbete och snabbt ställa om för att lösa problem som dyker upp med kort varsel. Arbetets natur kräver att du är mycket noggrann, strukturerad och kan stå fast vid ramar och våra värderingar. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.


ÖVRIGT
SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande.

Sammanfattning

Liknande jobb


27 november 2024

Koordinator till bemanningsenheten

Koordinator till bemanningsenheten

26 november 2024

Bemanningsplanerare

Bemanningsplanerare

26 november 2024