OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om Social- och omsorgsförvaltningen
Social-och omsorgsförvaltningen är en del i välfärdskedjan. Vi bedriver myndighetsutövning samt utreder, planerar och upphandlar vård och omsorg utifrån målgruppernas behov.
Förvaltningen styrs av och svarar på uppdrag av social- och omsorgsnämnd, äldrenämnd samt arbetsmarknadsnämnd.
Vi bedriver en verksamhet med hög tillgänglighet, god kvalitet och rättssäkerhet inom givna ekonomiska ramar. Organisationen utformas så att den har flexibilitet att möta snabba omvärldsförändringar, framtida utmaningar och förändrade politiska prioriteringar.
Vårt arbete ska säkerställa att de som bor i Linköping får det stöd som de har rätt till. Riktningen för vårt arbete finns i vår vision: ”Med mod och handlingskraft möter vi din förmåga och tillsammans skapar vi framtiden!”
Om arbetsplatsen
Social- och omsorgsförvaltningen gick den 1 november 2020 in i en ny organisation. Syftet med den nya organisationen är bland annat att vi ska få en ökad helhetssyn och utveckla vår samverkan utifrån ett brukarperspektiv.
Den nya organisationen består av avdelningarna Stab, Barn och unga, Vuxna och Äldre. Social- och omsorgsförvaltningens HR-administration tillhör staben som inkluderar all förvaltningsgemensam service, ledning och stöd samt sektorsövergripande arbete.
Vi söker nu en HR-administratör till Social- och omsorgsförvaltningens avdelning Stab och enheten för administration och stödprocesser. Inom staben finns också funktioner såsom förvaltningsledning, digitalisering och ekonomi.
Arbetsbeskrivning
I rollen som HR-administratör är du en av två HR-administratörer som arbetar nära HR-chef och HR-konsulter inom förvaltningen. Inom ditt uppdrag arbetar du främst med personaladministration och lönehantering inom förvaltningen som sammanlagt har ca 550 anställda. Du avlastar HR-chef och HR-konsulter genom att svara på arbetsrättsliga från medarbetare, till exempel gällande semester, tjänst- och föräldraledighet.
Som HR-administratör deltar du i det pågående arbetet med att digitalisera, automatisera och utveckla effektiva och ändamålsenliga arbetsprocesser både inom HR-området och inom andra delar av administrationen.
I ditt uppdrag kan du också ingå i olika arbeten inom enhetens andra ansvarsområden, exempelvis chefsstöd, ekonomiadministration eller andra administrativa stödfunktioner på förvaltningen. Du medverkar i olika nätverk, som till exempel kommunens nätverk för HR-administratörer och Löneservice.
Då förvaltningen arbetar med myndighetsutövning hanterar du både offentliga och sekretessbelagda handlingar och uppgifter av känslig natur för den enskilde.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning, YH/KY-utbildning inom personaladministration, kurser inom HR-området på högskolenivå eller annan utbildning arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har tidigare erfarenhet av personaladministrativt arbete med fördel inom myndighet. Då du i rollen som HR-administratör får svara på många frågor inom HR-området ser vi gärna att du har god kunskap gällande arbetsrättslig lagstiftning.
Du har god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift då arbetet innebär många kontakter, kommunikation och dokumentation. Du har god datavana och vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta med systemet Heroma. Det är även meriterande om du har vana av att ta fram underlag och tolka personalstatistik.
Då vi arbetar i en politiskt styrd organisation ser vi att du har lätt att anpassa ditt synsätt och förhållningssätt vid ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar. Vidare har du förmåga att bygga goda relationer samt lätt för att samarbeta med andra, såväl inom den lilla arbetsgruppen som med andra medarbetare och chefer inom förvaltningen. Som person är du trygg i dig själv, har god självinsikt och behåller lugnet i stressiga perioder. Du tar ansvar för ditt arbetssätt och har god förmåga att strukturera, planera och driva dina processer vidare.
I denna rekrytering använder vi oss av tester som en del i bedömningen. Välkommen med din ansökan!
Information om tjänsten
Tillträde: 2021-06-01, eller enligt överenskommelse
Anställningsform: Visstidsanställning till och med 2022-06-30
Sysselsättningsgrad: 100 %
Antal lediga befattningar: 1
Ref. nr: 6545
Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.
Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?