OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om Social- och omsorgsförvaltningen
Social-och omsorgsförvaltningen är en del i välfärdskedjan. Vi bedriver myndighetsutövning samt utreder, planerar och upphandlar vård och omsorg utifrån målgruppernas behov.
Förvaltningen styrs av och svarar på uppdrag av social- och omsorgsnämnd samt äldrenämnd.
Vi bedriver en verksamhet med hög tillgänglighet, god kvalitet och rättssäkerhet inom givna ekonomiska ramar. Organisationen utformas så att den har flexibilitet att möta snabba omvärldsförändringar, framtida utmaningar och förändrade politiska prioriteringar.
Vårt arbete ska säkerställa att de som bor i Linköping får det stöd som de har rätt till. Riktningen för vårt arbete finns i vår vision: ”Med mod och handlingskraft möter vi din förmåga och tillsammans skapar vi framtiden!”Om arbetsplatsen
Social- och omsorgsförvaltningen gick den 1 november 2020 in i en ny organisation. Syftet med den nya organisationen är bland annat att vi ska få en ökad helhetssyn och utveckla vår samverkan utifrån ett brukarperspektiv.
Den nya organisationen består av avdelningarna Stab, Barn och unga, Vuxna och Äldre. Social- och omsorgsförvaltningens HR-administration tillhör Staben som inkluderar all förvaltningsgemensam service, ledning och stöd samt sektorsövergripande arbete.
Vi söker nu en HR-administratör till Social- och omsorgsförvaltningens avdelning Staben och enheten för Administration Stödprocesser. Inom staben finns också funktioner såsom förvaltningsledning, digitalisering och ekonomi.
Kontoret ligger på Drottninggatan 16 men kommer under hösten 2022 att flytta till Repslagargatan. Därefter planeras en större flytt hösten 2025 av hela social och omsorgsförvaltningen till Drottninggatan 45. Du kommer att dela kontorsutrymme med andra kollegor inom staben. Arbetstiderna är förlagda till kontorstider där flextidsavtal tillämpas
Arbetsbeskrivning
I rollen som HR-administratör är du en av två HR-administratörer som arbetar nära HR-chef och HR-konsulter inom förvaltningen. Inom ditt uppdrag arbetar du främst med personaladministration och lönehantering inom förvaltningen som sammanlagt har ca 430 anställda. Du utgör ett stöd för HR-chef och HR-konsulter genom att svara på arbetsrättsliga frågor från medarbetare, till exempel gällande semester, tjänst- och föräldraledighet.
Som HR-administratör deltar du i det pågående arbetet med att utveckla effektiva och ändamålsenliga arbetsprocesser både inom HR-området och inom andra delar av administrationen.
I ditt uppdrag kan du också ingå i olika arbeten inom enhetens andra ansvarsområden, exempelvis chefsstöd, ekonomiadministration eller andra administrativa stödfunktioner på förvaltningen. Du medverkar i kommunens nätverk för HR-administratörer.
Då förvaltningen arbetar med myndighetsutövning hanterar du både offentliga och sekretessbelagda handlingar och uppgifter av känslig natur för den enskilde.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har minst gymnasieutbildning och gärna även eftergymnasial utbildning såsom YH/KY-utbildning inom administration eller personaladministration alternativt annan utbildning som i kombination med arbetslivserfarenhet bedöms som likvärdig av arbetsgivaren. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av personaladministrativt arbete med fördel inom myndighet. Då du i rollen som HR-administratör får svara på många frågor inom HR-området ser vi gärna att du har god kunskap gällande arbetsrättslig lagstiftning.
Du har god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift då arbetet innebär många kontakter, kommunikation och dokumentation. Du har god datavana och det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med system som Heroma, Qliksense och Google. Det är även meriterande om du har vana av att ta fram underlag och tolka personalstatistik samt att förstå och arbeta med siffror.
Som person har du lätt att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjlighet i förändringar. Du strukturerar och tar ansvar för din uppgift. Då arbetsuppgifterna innebär att arbeta nära andra HR-kollegor i verksamheten är du lyhörd och inlyssnande. Du värdesätter ett gott samarbete. En del i rollen som HR-administratör innebär att vara stöd till chefer och medarbetare vilket ställer krav på en bra kommunikation. Du talar klart och välformulerat och anpassar budskapet utefter situationen. Vidare är du stabil och lugn i stressituationer och fokuserar på rätt saker.
Inget personligt brev i din ansökan
Linköpings kommun har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. Istället ställer vi urvalsfrågor vid ansökan som ser till den sökandes motivation och intresse samt hur väl denne uppfyller tjänstens kravprofil. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss.
Information om tjänsten
Tillträde: 2022-06-28
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Antal lediga befattningar: 1
Ref. nr: 9144
Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.
Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?