OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du en bakgrund inom HR och motiveras av att ta fram, analysera och presentera data som ligger till grund för myndighetens planering och uppföljning i HR-frågor? Då kan jobbet som HR-analytiker vara något för dig!
Så här arbetar vi på Säkerhetspolisen
Ditt och dina kollegors uppdrag är att tillsammans skydda Sverige, vår demokrati och våra fri- och rättigheter. Dina kollegor är specialister, sakkunniga och samhällsintresserade. De vet att saker inte alltid är som det ser ut vid första anblick. Därför söker vi kollegor som bidrar med kompletterande perspektiv, kunskaper och erfarenheter som sammantaget gör oss bättre.
Det finns många olika yrken och kompetenser hos oss. Du kommer samverka med och lära mycket av andra. Du kommer också kunna arbeta och utvecklas självständigt. Både lagarbete och djup specialisering behövs för att förstå och hantera våra komplexa uppdrag. Det är Säkerhetspolisens ansvar att det som inte får hända, inte heller händer. Oavsett arbetsuppgift är du med och utvecklar Sveriges säkerhet.
Det här är ditt uppdrag
Som HR-analytiker har du ett övergripande ansvar för att producera, analysera och driva utvecklingen av myndighetens arbete med personalstatistik och annan relevant data inom området. Utifrån det tar du också fram väl underbyggda beslutsunderlag som ligger till grund för HR:s del av myndighetens planering och uppföljning.
I din roll bidrar du med månadsuppföljning, fördjupade analyser, årsredovisning och andra löpande uppdrag i form av interna rapporter och analyser. Det gör du genom att bearbeta, analysera, dela och presentera data och slutsatser från myndighetens system.
Du identifierar utvecklingsbehov, dokumenterar och driver förändring av metoder kopplat till framtagande, bearbetning och analys av data på HR-området. Du har ett nära samarbete med kollegorna vid HR-enheten, ekonomienheten och andra berörda delar av verksamheten.
I ditt ansvar ingår även att kompetensutveckla kollegor, främst vid HR-enheten, kring framtagning och bearbetning av data.
Din placering är i Stockholm, men resor inom Sverige kan förekomma.
De här kvalifikationerna söker vi hos dig
Du har följande kompetens:
Akademisk utbildning inom beteendevetenskap eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
Minst två års arbetslivserfarenhet inom HR-området, sannolikt med fokus på nyckeltal, statistik och analys
Mycket goda kunskaper i Microsoft Excel och vana att hantera stora mängder data
Det är meriterande om du har erfarenhet från statsförvaltning eller om du tidigare arbetat med strategisk kompetensförsörjning.
Det här är kollegan vi söker
Du är en självgående person med god analytisk förmåga och ett serviceinriktat sätt. Struktur, ordning och fokus på kvalitet utmärker ditt arbete. Du har lätt för att uttrycka dig och kan på ett pedagogiskt sätt förmedla information till olika yrkesgrupper.
Så hjälper vi varandra att utvecklas
Som medarbetare förväntas du ta egna initiativ för att utvecklas inom ditt område. Du har nära kontakt med din chef för att diskutera din och vår gemensamma utveckling. Vilka behov har vi och i vilken riktning vill du utvecklas?
Kombinationen lagarbete och egen drivkraft ger dig en stabil bas för att gå vidare när du är mogen för det. Det är vår modell för att ligga i framkant och helst före i utvecklingen generellt.
Vi strävar efter balans mellan arbetet och livet utanför. Vi premierar hälsa och erbjuder träning på jobbet. Det ger dig energi och tid att utvecklas.
Anställningsvillkor och krav
Det här är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning.
Du får statlig tjänstepension PA 16. Utöver det har Säkerhetspolisen ett lokalt avtal med en extra pension för våra anställda. Om du ska vara föräldraledig får du en extra föräldralön som totalt innebär 90 procent av din lön. I anställningsavtalet ingår även extra försäkring som ger ekonomiskt skydd för make, maka, registrerad partner, sambo och barn.
Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.
Vi ställer höga krav på säkerhets- och sekretessmedvetande. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.
Så tar du kontakt med oss
Du är välkommen att ringa rekryterande chef, som finns tillgänglig på tfn 010-568 71 66 från vecka 31 och framåt. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.
Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.
Så ansöker du
Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald kan tillföra verksamheten.
Ansökan sker via vår hemsida www.sakerhetspolisen.se.
Ansökan ska ha kommit in senast 2022-08-21.
Vi påbörjar urvalet efter annonseringstidens slut och räknar med att ta kontakt med dig som gått vidare runt v. 35.
Övrig information
Du bör inte berätta att du sökt tjänst hos Säkerhetspolisen för andra personer än dina närmast berörda. Det beror på att vi har tjänster som omfattas av sekretess.
I den här rekryteringen använder vi arbetspsykologiska tester.
Vi har redan gjort våra val av annonskanaler. Vi undanber oss därför samtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
Öppen för alla
Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.