OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
På Österlen skapar vi förutsättningar för hög livskvalitet där Tomelilla kommun är plats för inspiration och utveckling. Kommunen har cirka 800 medarbetare och vi erbjuder dig goda utvecklingsmöjligheter, delaktighet genom tillit och möjlighet till balans mellan jobb och fritid.
Vi är just nu på en utvecklingsresa med fokus på att effektivisera och förbättra vår service. Vår ambition är att vara ledande i att ta till vara på de möjligheter som digitaliseringen ger. Kort sagt- vi ska göra det enkelt för alla som bor i, verkar i eller besöker Tomelilla kommun.
Vi är fem kollegor på HR-avdelningen som arbetar nära varandra HR-administratör, HR-strateger och HR-chef. En av våra strateger valt att gå vidare till nytt uppdrag inom ett av våra kommunala bolag och vår andra HR-strateg har en kommande föräldraledighet. Därför söker vi nu dig som är intresserad av en tillsvidaretjänst alternativt en vikarierande tjänst som HR-strateg hos oss.
HR-avdelningens mål utgår från hållbar utveckling, delaktighet och egenmakt samt trygghet och hälsa. Du kommer att jobba i ett team med stöd, tillit och trygghet. I vårt dagliga arbete utgår vi från att förenkla chefernas vardag - det ska vara lätt att göra rätt. Vi uppmuntrar till kreativitet och mod att våga prova nytt i en prestigelös arbetsmiljö. För oss är samarbete och öppen dialog viktigt och vi inleder arbetsdagarna med ett gemensamt morgonmöte för att kort stämma av.
ARBETSUPPGIFTER
Utifrån din erfarenhet och önskemål kommer det finnas möjlighet att anpassa ditt blivande strategområde hos oss. De lediga tjänsterna har strategområdena arbetsrätt/lönebildning samt kompetensförsörjning/attraktiv arbetsgivare. Ange i din ansökan vilket uppdrag som du är intresserad av och varför.
• I strategområdet arbetsrätt/lönebildning arbetar du med övergripande arbetsrätt, förhandlingar, lönebildning och löneöversyn mm. I uppdraget ingår att utveckla HR-processer och utbilda inom området.
• I strategområdet kompetensförsörjning/attraktiv arbetsgivare arbetar du med vår kompetensförsörjningsplan, driver arbetet med kommunens förmåner, digitalisering mm.
Utöver strategområdet kommer du i ditt uppdrag att arbeta brett och övergripande med HR-frågor. Ditt arbete sker under stor frihet med eget ansvar att driva och utveckla arbetsuppgifter, ditt strategområde, omvärldsbevaka, ingå i nätverk och driva processer kopplade till HR-området.
Du kommer stötta cheferna i arbetsrätt, personalärenden, förhandlingar med mera. Du kommer ingå i samverkan och delta vid verksamheternas ledningsgruppsmöten. Vi arbetar också nära de andra stödfunktionerna i kommunen i olika utvecklingsfrågor, till exempel med kommunikationsavdelningen när det gäller attraktiv arbetsgivare.
KVALIFIKATIONER
Har du förmåga att se lösningar och möjligheter? Är du en lagspelare med gott humör och som har nära till skratt? Då är du personen vi söker!
Som person har du en öppen och tydlig kommunikation såväl internt som externt. Du är trygg som person men också i uppdraget. Du har kunskaper och förmågor till självledarskap, driver egna projekt och processer. Du är intresserad, utvecklingsinriktad och mån om att arbeta i samverkan med andra. Att vara prestigelös och villig att stötta upp där det behövs, är självklarheter för dig.
För en anställning krävs akademisk personalvetarexamen eller motsvarande eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant. Du behöver vara obehindrad i svenska språket i tal och skrift.
För uppdraget med tillsvidareanställning krävs att du har dokumenterad erfarenhet av ett brett arbete inom HR med flerårig erfarenhet i relevant uppdrag och som verksamhetsnära stöd. Du behöver även ha god erfarenhet av arbetsrättsliga frågor. För uppdraget med tidsbegränsad anställning krävs att du har arbetslivserfarenhet från tjänster som arbetsgivaren bedömer relevant för uppdraget.
Meriterande för båda uppdragen är om du har ett intresse och fördjupade kunskaper i aktuellt strategområde. Vi ser det också som meriterande om du är van administratör av personalprogram/IT-stöd såsom WinLas, Personec, Adato med flera. Om du har tidigare erfarenhet av offentlig sektor, tillitsbaserad styrning, digitalisering, driva lönebildning och genomföra löneöversyn, ingå i ledningsgrupp, employeer branding, erfarenhet av grupprocesser och skapat och utfört utbildningar för chefer är det också meriterande.
Vi ser mycket fram emot att läsa din ansökan!
ÖVRIGT
Tomelilla kommun har rökfri arbetstid. Medarbetare sökes under förutsättning att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vid problem med ansökan var god kontakta Vismas support (0771-693 693).
Inför rekryteringsarbetet har Tomelilla kommun, tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kommunchef Göran Clausson
0417-182 48
Personalchef Maria Wihlborg
0417-182 02
Kommunikation och servicechef Ann Ekvall
0417-182 30
Personalchef Maria Wihlborg
Kommunchef Stefan Larsson
Utvecklingschef Helena Berlin
0417-182 17