OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nu söker vi en HR Business Partner till vårt HR-team som vill vara med på en spännande resa! Vår nystartade lagerverksamhet i Arendal växer så det knakar och nu söker vi dig som vill vara med och driva det fortsatt utvecklingsarbetet.
Som HR Business Partner hos oss arbetar du nära verksamheten och stöttar våra chefer genom hela medarbetarcykeln. Rollen innebär support och coachning till våra chefer i deras operativa utmaningar, men också att vara med i strategiska diskussioner som kommer med ett nytt affärsområde utifrån ett HR-perspektiv. I rollen ingår även ett övergripande ansvar för vårt arbetsmiljöarbete inom hela organisationen.
GEODIS är ett globalt logistikföretag med rötter i Göteborg. Vi kan erbjuda ett omväxlande och stimulerande arbete i en internationell miljö med goda möjligheter till personlig utveckling. Vi är kvalitetscertifierade enligt den internationella standarden Investor in People. Som medarbetare hos oss utgör du vår viktigaste resurs och vi strävar efter att vara den bästa arbetsplatsen för våra medarbetare.
Om tjänsten
Som HR Business Partner verkar du inom hela HR-området och stöttar våra chefer inom frågor så som rekrytering, organisation, facklig samverkan samt arbetsrätt. Du kommer ansvara för att säkerställa att vi har processer, policys och arbetssätt som fungerar inom vår nya del av verksamheten och verka för att vi är en säker och attraktiv arbetsplats och arbetsgivare. Inom vår lagerverksamhet arbetar både tjänstemän och kollektivanställda, så ansvaret är brett och innebär stor variation.
I rollen ingår även ett övergripande ansvar för arbetsmiljö och säkerhet (safety) för hela organisationen, vilket innebär att säkerställa att vi följer aktuell lagstiftning, att vi har processer och rutiner för att leva upp till detta samt att säkerställa att våra chefer och medarbetare har den kompetens de behöver.
Dina huvudsakliga ansvarsområden kommer att vara:
- Ansvara för att vi följer aktuella lagar och gällande kollektivavtal
- Samverkan med fackliga parter samt genomföra förhandlingar
- Implementera och uppdatera aktuella policys, processer och rutiner
- Integrera vår lagerverksamhet i vår befintliga verksamhet utifrån ett HR-perspektiv
- Supportera vid förändring och tillväxt
- Stötta och coacha våra chefer och övriga HR-teamet vid organisationsfrågor, arbetsrättsliga situationer, rehabilitering samt i andra HR-relaterade frågor
- Säkerställa att vi attraherar, rekryterar och behåller rätt kompetens
- Introduktion av nya kollegor
- Övergripande ansvarig för arbetsmiljöfrågor inom hela organisationen
Som HR Business Partner kommer du att vara en del av vårt HR-team bestående av två HR-specialister, HR Generalist, Payroll Specialist samt HR Manager. Du rapporterar till HR Director Scandinavia. Du kommer främst att verka inom Sverige, men eftersom vi är ett globalt bolag kommer du även ha viss kontakt med våra internationella HR-kollegor.
Placering för den här rollen är främst på vårt lager i Arendal, men även på vårt huvudkontor i centrala Göteborg. Det här är en tillsvidareanställning och vi hoppas på att du kan ansluta till vårt team så snart som möjligt.
Din profil
Vi letar efter en kollega med en akademisk bakgrund inom HR eller annat relevant område. Vi tror att du har några års erfarenhet från en liknande roll där du har coachat och stöttat chefer på ett affärsnära sätt. Du har erfarenhet av arbetsrätt samt av att självständigt ha genomfört fackliga förhandlingar, gärna både för tjänstemän och kollektivanställda. I tidigare roller har du arbetat med och ansvarat för arbetsmiljöfrågor samt efterlevnad av aktuell lagstiftning. Du känner dig bekväm med att coacha och utbilda andra inom arbetsmiljö, både chefer och medarbetare. Svenska och engelska används i dagliga arbetet, därför är det viktigt att du talar och skriver båda språken obehindrat.
Som person tror vi att du är du service-minded, initiativtagande och trivs i en kontext där det händer mycket. Struktur, noggrannhet och efterlevnad av lagar, regler och fastställda rutiner är en förutsättning för att lyckas i rollen. Vi ser att du är trygg i dig själv och din kompetens, vilket präglar hur du coachar och stöttar våra chefer. Du kommunicerar på ett förtroendeingivande sätt och är bra på att bygga relationer med nya människor.
Vi ser fram emot att du ansluter till vårt team med höga ambitioner, härlig sammanhållning och mycket arbetsglädje. Vi söker dig som, precis som vi, vill arbeta utifrån våra värderingar: Engagemang, Innovation, Tillit, Solidaritet och Passion.
Ansökan
För frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Camilla Åsviken, HR Manager, på tel. 0723-701123.
Sista ansökningsdag är 2022-04-17. Vi går igenom ansökningar löpande, så vi ser fram emot din ansökan så snart som möjligt.
GEODIS har kollektivavtal och ett nära samarbete med Unionen, kontaktperson Tommy Sidén: tel +46 101 631 828.