HR Business Partner

HR Business Partner

Arbetsbeskrivning

Vill du hjälpa andra? Det vill vi på Apoteket! I rollen som HR Business Partner är du med och bidrar till en bättre hälsa för varje individ – och samhället som stort. 

 

HR-avdelningen på Apoteket förflyttar sig mot att bli en strategisk partner till verksamheten där vi utvecklar funktionen till att bli mer affärs och verksamhetsnära. Nu har du möjlighet att ta steget in i en roll där du bidrar till att forma och driva våra initiativ och processer för att stödja Apotekets långsiktiga mål. 

 

Som HR Business Partner kommer du att.. 

Som HRBP kommer du tillhöra enheten HR - Affärsstöd vars uppdrag idag är att vara ett operativt stöd i att leda och utbilda våra chefer och ledare i nuvarande HR-processer. Idag består enheten av HR Partners som tillsammans hanterar arbetsmiljö och arbetsrättsliga frågor samt de processer och aktiviteter som följer vårt medarbetarårshjul. 

I rollen som HR Business Partner kommer du arbeta brett inom HR-området där du hanterar både operativa och löpande frågor samtidigt som du förväntas att aktivt bidra till att skapa en HR-funktion med ett högre strategiskt fokus. 

Förväntningar för denna roll ligger även i att fortsätta utveckla samarbete och relationer med interna intressenter liksom fackliga relationer för att på så sätt uppnå en ökad effektivitet. 

Dina huvudsakliga ansvarsområden inkluderar: 


• Utveckla HR – initiativ och processer som stödjer organisationens mål 
• Leda och utbilda chefer / ledare i nuvarande HR- processer (processer som följer medarbetarårshjulet) samt arbetsmiljö och arbetsrättsliga frågor 
• Bistå chefer i fackliga förhandlingar 
• Driva samarbete med fackliga parter 
• Bistå chefer som konsultativt stöd i lönesättningsfrågor  
• Arbeta kontinuerligt med angivna nyckeltal för uppföljning och utveckling. Identifiera och ta fram åtgärdsplaner för beslut till ledningsgrupp  
 

Vem är du? 

För rollen som HR Business Partner ser vi att du har flerårig erfarenhet av att ha arbetat brett med HR-frågor, gärna i en större organisation. Du har god förmåga att hantera en komplex verksamhet där du har förståelse för både helhet och sammanhang och kan stödja och leda de chefer/ ledningsgrupper du arbetar gentemot. 

Du arbetar metodiskt och strukturerat vilket innebär att du har god förmåga att planera, organisera och prioritera ditt arbete för att leverera på både korta och långa mål. 

Du drivs av att arbeta mot uppsatta mål och tar de initiativ som behövs samt hittar vägar för att nå önskat resultat och optimera ditt arbete. 

Som HR Business Partner är det viktigt att du har en god kommunikativ förmåga vilket i detta sammanhang innebär att du kommunicerar på ett tydligt sätt, är noga med att säkerställa att budskapet når fram och är tydligt för berörda parter, både för kollegor och ut mot övriga verksamheten. 

Som HR Business Partner förväntas du ha en hög analytisk förmåga där du är van att arbeta med nyckeltal och datadriva insikter, både för uppföljning men även som underlag för dialog, analys och beslut. 

Utöver detta vill vi att du har: 


• Högskoleutbildning, exempelvis inom HR, arbetsrätt 
• Flerårig erfarenhet av brett HR – arbete i en större organisation 
• Erfarenhet av att arbete med frågor inom arbetsmiljö, arbetsrätt och fackliga förhandlingar 

Utöver det (ej krav) ser vi gärna att du har arbetat i liknande roll inom retail eller annan bransch där du har fått god förståelse för hur schemaläggning inverkar på de HR-relaterade frågorna. 
 

Vad vi erbjuder dig  

Det finns många anledningar att jobba på Apoteket. Kalla det karriär eller livsval, men till oss söker man sig med drivkraften att vara en del av ett värdeskapande företag där vi möter människors behov och förväntningar. Vi har ett viktigt uppdrag att utföra där vi aktivt bidrar till att skapa “Ett liv i hälsa” för både kunder, medarbetare och samhället i stort. Oavsett roll eller funktion på Apoteket är du med och gör det enklare att må bra. 

 

Känns det rätt? 

Det hoppas vi. Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdatum. Ansök nu och var med och bidra till att skapa ett liv i hälsa, för Sverige!  

 

Om Apoteket 

På Apoteket genomsyras vår kultur av våra värdeord trovärdighet, initiativtagande, engagemang och omtänksamhet. Det märks i våra arbetssätt och förtroendet vi har hos oss våra kunder.  

Apoteket ägs av staten har funnits sedan 1971 och är idag Sveriges största apotekskedja med över 3000 anställda och ca 400 apotek. Vi erbjuder läkemedel, hälsoprodukter och tjänster till privatpersoner, vården, företag och organisationer. Vi bryter ständigt ny mark inom läkemedelsrådgivning, patientsäkerhet, tech och miljö. Förutom våra apotek och e-handel levererar vi även läkemedel till sjukhus och boenden. Vi tillverkar individanpassade specialläkemedel, ansvarar för farmaceutiska kunskapstjänster till hälso- och sjukvården och erbjuder dosförpackade läkemedel till dem som använder flera läkemedel regelbundet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Catharina Trossvik
010-447 67 82, 072-244 42 97
Helena Gille
010-4475113
Louise Sköld
010-4476211
Edit Szerzö
+46 010-4477485, +46 070-2096946
Mats Juväng
0702977984
Desiré Stenvall
+46 010-4478266, +46 070-301 21 85
Martin Peetz
010-4475920
Helena Ekstedt
010-4477276, 072 515 1620
Anna-Karina Söderberg
010-447 71 63
Helena Olsson
010-4476928, 070-3002944

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Apoteket AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 september 2023
  • Ansök senast: 30 september 2023

Besöksadress

Södermalms allén 36
None

Postadress

Södermalms allén 36
Stockholm, 11881

Liknande jobb


21 november 2024

21 november 2024

21 november 2024

HR-partner till Centralsjukhuset Kristianstad

HR-partner till Centralsjukhuset Kristianstad

21 november 2024