OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och verka i ett av Sveriges snabbast växande län?
Då erbjuder vi ett omväxlande arbete med stora möjligheter att påverka i en roll där du medverkar till utvecklingen av Södermanland!
Om företaget
Länsstyrelsen är en expertmyndighet inom områden som natur och miljö, samhällsbyggnad och landsbygd, direkt underställd regeringen. Vi fungerar som en länk mellan människor, kommuner, regioner och olika myndigheter. Vi verkar för att nationella mål får genomslag i länet. Det gör vi genom att se till helheten i vår myndighetsutövning, genom att förmedla kunskap och genom att samordna och utveckla olika sakfrågor. Hållbar utveckling ger framtiden möjligheter i ett Södermanland för alla.
Dina arbetsuppgifter
(ref nr: 112-1392-2017)
Vi söker nu en engagerad och driven chef till vår HR-funktion, till ett uppdrag som är både operativt och strategiskt. Du kommer att stödja chefer och driva utveckling av våra HR-processer tillsammans med två medarbetare på HR-funktionen. I tjänsten ingår personal- och budgetansvar. HR-funktionen är en av tre funktioner på Enheten för verksamhetsstyrning och stöd. Enheten arbetar för att ge övergripande stöd, driva verksamhetsutveckling och planering samt göra utredningar. Andra ansvarsområden är att samordna och driva myndighetens kommunikation, ekonomiarbete och HR-arbete.
Nu vill vi fortsätta utveckla HR-arbetet och dess processer utifrån kärnverksamheternas behov. I detta arbete kommer du att ha en strategisk viktig roll. Länsstyrelsen strävar efter att vara en modern och attraktiv arbetsgivare. Ett sätt att nå det målet är att Länsstyrelsens medarbetare känner sig sedda, hörda och ges möjlighet att bidra till verksamhetens utveckling. Engagerade och ansvarstagande medarbetare är en förutsättning för att vi, utifrån givna förutsättningar, ska kunna genomföra våra uppdrag med rätt kvalitet. Att samlas kring en gemensam idé om hur vi vill vara och vart vi är på väg bidrar också till en stärkt ”vi” känsla. Länsstyrelsens kärnvärden helhetssyn, ansvar och respekt sammanfattar hur vi tar oss an utmaningen, att nå visionen: ”Hållbar utveckling ger framtiden möjligheter i ett Södermanland för alla”
Prioriterade områden för HR under 2017 är; samverkan (det goda ledarskapet parallellt med det goda medarbetarskapet), kompetensförsörjning, systematiskt arbetsmiljöarbete och lönebildning.
Din profil
Din roll innebär att vara Länsstyrelsens expert inom HR och ledarskapsfrågor, där du är ett konsultativt och aktivt stöd för samtliga chefer inklusive länsledningen inom detta område. Arbetet innebär både operativt och strategiskt stöd, med fokus på att utveckla och stödja olika HR-processer. Detta innebär bland annat att säkerställa det systematiska arbetsmiljöarbetet inom myndigheten, arbeta med lönebildningsfrågor, verka för den framtida kompetensförsörjningen och utveckla samverkanskompetensen inom myndigheten.
Som funktionschef har du ansvar för att planera, utveckla och samordna HR-funktionens verksamhet och företräda Länsstyrelsen internt och externt.
HR-chefen beslutar på förslag av enhetschef om anställning och lönesättning, är adjungerad i Länsstyrelsens ledningsgrupp och kontaktperson gentemot Arbetsgivarverket. I uppdraget ingår även att inom ramen för länsstyrelsernas personalchefsnätverk verka för länsstyrelsegemensamma lösningar inom HR-området, som bidrar till effektivare verksamhet.
Kvalifikationer och profil
Vi söker dig som har lång erfarenhet från HR-området med erfarenhet av att arbeta som chefsstöd.
Du ska kunna vara drivande med ett helhetsperspektiv på frågorna och ha erfarenhet av samverkan med fackliga organisationer samt arbete med lönebildning. Tjänsten kräver också erfarenhet och kunskap om ledarskapsfrågor och utvecklingsarbete inom HR. Du bör ha förhandlingsvana.
Du förutsätts kunna leda och motivera genom att du skapar engagemang och delaktighet. Vi vill att du har en väl utvecklad problemlösningsförmåga, förmåga att ta det svåra samtalet och kan konfliktantering. För arbetet krävs att du är trygg, modig, kommunikativ och förtroendeingivande. Du behöver också vara pedagogisk och ha en hög integritet med fokus på människors lika värde. Att du kan planera och organisera ditt arbete ser vi som en förutsättning.
Krav för tjänsten är att du har akademisk examen inom relevant område. Det är meriterande om du har utbildning inom arbetsrätt, ledarskap samt inom kompetensbaserad rekrytering. Du ska också ha erfarenhet av HR-arbete i offentlig sektor och vi ser gärna att du har erfarenhet av eget ledarskap. Du bör också ha erfarenhet av förändringsarbete med bas i värdegrund och kompetenförsörjningsarbete.
Körkort är ett krav och vi förutsätter god datorvana.
Denna tjänst är säkerhetsklassad vilket innebär att du måste vara svensk medborgare och att registerkontroll kommer göras vid en anställning.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Anställningen är tillsvidare, med förordnande som funktionschef på 3 år.
Läs mer om länsstyrelsen på vår hemsida www.lansstyrelsen.se/sodermanland.
Länsstyrelsen erbjuder en attraktiv arbetsplats. Vi har en levande värdegrund som baseras på de mänskliga rättigheterna och principen om likabehandling.
Vid rekrytering strävar Länsstyrelsen efter en jämn könsfördelning och att främja mångfald bland medarbetarna.
Ansökningsförfarande
Information
Mer information om arbetsuppgifterna får Du av Länsråd Claudia Gardberg Morner eller tf administrativ chef Ann-Sofi Blomkvist. Fackliga företrädare är Hans Hurtig (SACO) och Rune van den Brink (ST). Samtliga kan nås på telefon 010-223 40 00 (vx).
Ansökan
Välkommen med Din ansökan med meritförteckning och övriga handlingar Du vill åberopa senast den 27 mars 2017 via länsstyrelsens hemsida www.lansstyrelsen.se/sodermanland.
Kontaktpersoner på detta företaget
Susanne Dahl
0730- 72 66 37
Linda Strandman
Lotta Weberg Hoff
0767-781502
Linda Strandman
076-778 15 10
Patrik Funke
076-778 15 29
Jessica Jacobsson
013-32 94 02
Patrik Funke
013-32 94 22
Jessica Jacobsson
013-329402
Linda Strandman
0767781510
Tobias Knutson
013-32 94 23