OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsbeskrivning
Vi söker dig som vill vara en del i utvecklingen av en dynamisk kommun med ljusa framtidsutsikter och en stabil ekonomi. Pajala kommun har egen flygplats och är en kulturkommun med en snabbt växande besöksnäring och unika naturtillgångar som borgar för enorma möjligheter till utveckling och tillväxt. Vi går en spännande framtid tillmötes.
Vi ser att du är en person som betraktar utmaningarna som finns, med exempelvis kompetensförsörjning, som något intressant och utvecklande för dig i din yrkesroll. Här får du förmånen att vara delaktig och nära besluten med stor möjlighet att påverka. För att vara framgångsrik behöver vår HR-avdelning kännetecknas av kreativitet, samarbetsförmåga och en förståelse för utmaningarna och de faktorer som påverkar dem.
HR-avdelningen består av tre enheter: Löneenheten med tre lönehandläggare/systemförvaltare, kommunens centrala bemanningsenhet med två medarbetare och personalenheten med två HR-konsulter. I ditt ledarskap för avdelningen bör du vara en person som trivs med såväl strategiskt som operativt arbete och är relationsbyggande, lyhörd, noggrann och tydlig. Du behöver vara en skicklig kommunikatör och besitta en god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift och vi ser att du leder genom ett medvetet och situationsanpassat ledarskap. I rollen som HR-Chef sitter du med i kommunens ledningsgrupp och är direkt underställd Kommunchef.
Då vi strävar efter handlingskraft och utveckling är det viktigt att du är trygg i ditt beslutsfattande och vågar ta beslut, samtidigt som du är van vid att arbeta processorienterat och strukturerat.
Om du känner igen dig i ovanstående beskrivning så ser vi fram emot din ansökan med stor förväntan och hoppas få välkomna dig till Pajala kommun inom en snar framtid.
Ansvarsområden
Leda och utveckla HR-avdelningen
Huvudansvar för samtliga processer och frågor kopplade till HR inom kommunens verksamhet, exempelvis: arbetsrätt, förhandling, facklig samverkan, arbetsmiljö, löneprocess, kompetensförsörjning, likabehandling, rehabilitering och personalutveckling m.m
Stötta cheferna i organisationen
Hitta lösningar för kompetensförsörjningen
Ingå i kommunens ledningsgrupp där vi gemensamt driver övergripande och kommungemensamma frågor framåt
Kvalifikationer
Krav:
Arbetslivserfarenhet från strategiska chefsroller inom personalområdet.
Akademisk utbildning inom beteendevetenskap, personalvetenskap eller liknande
Goda kunskaper i svenska i tal och skrift
Körkort B
Meriterande:
Erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation
Tjänsten är placerad i säkerhetsklass och kräver svenskt medborgarskap samt en godkänd säkerhetsklassning.
Om företaget
I Pajala kommun är vi drygt 600 medarbetare och det gör oss till den största arbetsgivaren på orten. Många av våra arbeten innebär samspel med kollegor och stimulerande möten med dem som bor och verkar i kommunen. Tillsammans jobbar vi för att värna och forma ett hållbart och tryggt samhälle för medborgare, besökare och företagare. Vi värnar och främjar delaktighet och inflytande, samt arbetar för jämställdhet och mångfald. Andra saker som är viktiga för oss är trygga anställningar, engagerade kollegor och hållbar arbetsmiljö. Man har en låg arbetslöshet på 3,3 och en befolkning på ca 6000 invånare.
Värdegrund: Jag finns för Pajalas medborgare – Jag är professionell – Jag möter varje människa med öppenhet och respekt.
Kontaktpersoner på detta företaget
Daniella Petersen
Cecilia Mannheimer
Emelie Özgun
Pontus Adolfsson
Konsultchef Katja Löfström
Maria Johansson
Maria Öhlander
072-9889604
Jonna Blom
Emelie Özgun
0729889603
Konsultchef Camilo Garcia Sanchez
0729889044