HR-controller

HR-controller

Arbetsbeskrivning

Hos oss handlar varje arbetsdag om att kommunen ska fungera och utvecklas så bra som möjligt för alla som bor och verkar här. Det är en spännande utmaning eftersom uppdraget ställer krav på prioriteringar av tid, kompetens och engagemang. Men vi kan lova att det kommer att vara värt det.

Vi söker nu en drivande HR-controller som vill ingå i ett team med höga ambitioner där vi jobbar mest av allt för andra men även för varandra.

Det är ett spännande och omväxlande uppdrag som innebär att kvalitetssäkra och driva utvecklingen framåt kring våra HR-processer. HR-controllern är en nyckelperson i arbetet för att nå de gemensamma målen genom att stötta kommunens personalnämnd, personal- och förhandlingschef, förvaltningarnas HR-funktioner och de fackliga organisationerna. Det är ett viktigt arbete som kräver både långsiktighet och en förmåga att göra skillnad här och nu.

Som medarbetare hos oss har du möjlighet att jobba i en av kommunens mest innovativa och centrala arbetsmiljöer, en aktivitetsbaserad arbetsplats som är utformad för att möta dig och dina behov. Vi har en tillitsbaserad styrning och erbjuder möjligheter att jobba på distans när arbetet tillåter.

Välkommen som den nya stjärnan i vårt team!

ARBETSUPPGIFTER
Arbetet som HR-controller är varierat men innehåller två huvuddelar: löneöversynsprocessen samt uppföljningar och analyser inom HR-området. Du kommer att arbeta både strategiskt och operativt.

I löneöversynsprocessen är du ett stöd och bistår med analys och underlag till förvaltningarnas förhandlingsledare och underlag för beslut till kommunens ledningsgrupp och personalnämnd. Du tar fram underlag till de centrala facken både inför löneöversynen och vid avstämningar i slutfasen. När nya befattningar inrättas är du en viktig samarbetspartner för att hålla ihop lönebild, titulatur med mera.

Du kommer att genomföra uppföljningar/utvärderingar, ta fram statistik och följa upp nyckeltal utifrån vad som efterfrågas av kommunens personalnämnd eller någon av kommunens olika HR-funktioner. Efter din analys ska du presentera ditt resultat för beställaren på ett överskådligt och tydligt sätt.

I rollen ingår in- och omvärldsbevakning för att upptäcka behov av utveckling kring statistik, analys och uppföljning i syfte att underlätta och kvalitetssäkra processer samt att ge förslag på hur dessa behov bäst kan mötas.

Andra arbetsuppgifter ingår också, exempelvis att ta fram och lämna ut allmän handling inom HR-området när medborgare begär ut dessa.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant universitetsexamen, exempelvis som personalvetare, statsvetare, statistiker eller liknande och som har generell kunskap inom HR-områdets processer och gärna specifikt inom löneprocessen. Du har tidigare genomfört uppföljningar, kan följa och tolka statistik och nyckeltal samt är van att självständigt driva frågor både på operativ och strategisk nivå. Vi ser gärna att du tidigare haft en liknande roll som HR-controller.

Du har god systemvana, ser IT-verktyg som en naturlig del i din vardag och har Excel som ett av dina favoritverktyg. För att lyckas i detta uppdrag behöver du ha god analytisk förmåga och erfarenhet av att hantera stora mängder data. Här är din noggrannhet och din förmåga att skapa strukturer viktiga. Du har ett helhetsperspektiv och ser alltid till hela organisationens bästa.

Arbetet innebär att du kommer att ha många kontakter inom hela organisationen, vilket ställer krav på god samarbetsförmåga och att du kan skapa förtroende för dig och för det du presenterar. Du är bra på att kommunicera både i tal och skrift och är van att söka information kring nyheter och utveckling inom ditt område.

ÖVRIGT
Förvaltningen Support och lokaler har till uppdrag att samordna och utveckla effektivt stöd så att kommunens verksamheter kan fokusera på sina olika huvuduppdrag och ge effektivare service till kommunens invånare. Vi ansvarar för kommunens övergripande samordning och utveckling av tjänster inom områden som måltid, fastighet, personal, ekonomi, inköp, information, kundtjänst och IT.

Läs mer om Skellefteå här:
https://skelleftea.se

Kontakt från rekryterings- och bemanningsföretag samt annonsförsäljare undanbeds.

Kontaktpersoner på detta företaget

Margareth Johansson, sektionschef
0910-73 50 00, 070-661 20 92
Gunnar Olofsson, SACO
0910-73 50 00
Ralph Hedlund, Vision
0910-73 50 00
Anna Källsved, Gruppledare
0910-73 50 00, 070-330 23 54
Urban Stenberg, Vision
0910-73 50 00, 070-370 69 80
Erika Nilsson, avdelningschef
0910-73 50 00
Karina Frimodig, Vision
0910-73 50 00
Liselotte Bruse, chef Informationsenheten
0910-73 50 00
Peder Lundberg, enhetschef
0910-73 50 00
Annette Lindgren Atterhem, SACO
0910-73 50 00

Sammanfattning

Besöksadress

Trädgårdsgatan 6
None

Postadress

None
Skellefteå, 93185

Liknande jobb


Vikarierande PA-konsult till Ockelbo kommun

Vikarierande PA-konsult till Ockelbo kommun

19 december 2024

Junior HR-konsult

Junior HR-konsult

18 december 2024

18 december 2024

Vikarierande HR-konsult

Vikarierande HR-konsult

18 december 2024