OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du en gedigen HR-bakgrund och sinne för siffror och analyser? Då har vi en spännande möjlighet till dig!
Stadsledningskansliet, Personal- och förhandlingsavdelningen. Avdelningens uppdrag är att ansvara för det övergripande strategiska HR-arbetet i Borås Stad med fokus på att driva och utveckla Staden som arbetsgivare. Arbetet på avdelningen präglas av öppenhet, utveckling och ett prestigelöst förhållningssätt till varandra.
Stadsledningskansliet är Kommunstyrelsens förvaltning och vi sitter i Borås Stadshus, centralt beläget i Borås. Mer information om Stadsledningskansliet hittar du här: Stadsledningskansliet
Som HR-controller kommer du att arbeta med statistik och analyser inom HR-området. I detta arbete kommer du att ta fram, bearbeta, analysera och presentera underlag så att de blir ett effektivt stöd för utveckling av verksamheten inom HR och i olika beslutsprocesser. I uppdraget ingår också att bevaka och upptäcka behov av statistik för att utveckla avdelningens arbete med analyser och uppföljning.
Vidare kommer du att vara del i utvecklingen av arbetet med personalekonomi och löneanalyser. Det innebär bland annat att kvalitetssäkra statistik och förbättra källdata från vårt personal- och lönesystem Heroma samt beslutsstödet Power BI. Du kommer också att arbeta med stadens medarbetarenkät och löpande och årsvisa rapporteringar, både internt i kommunen och mot externa parter och myndigheter. Arbetsuppgifter inom andra delar av HR-området kan bli aktuella utifrån behov.
Utöver dina kollegor på avdelningen kommer du främst att samarbeta med ekonomiavdelning, kvalitet- och utvecklingsavdelning samt HR-funktionerna på stadens förvaltningar.
För att lyckas i detta arbete har du en akademisk högskoleexamen inom HR och/eller ekonomi där personalekonomi gärna är en del i din utbildning. Du har också flerårig erfarenhet från kvalificerat HR-arbete. Din utbildning och din erfarenhet gör att du kan koppla statistik och analyser till utveckling av verksamhet och processer inom HR. Du är en van användare av Excel och gärna andra programvaror för statistikbearbetning.
Du är en duktig analytiker och har lätt för att se saker ur ett helhetsperspektiv. Du har god pedagogisk förmåga, är lyhörd och ser samarbete som en naturlig väg till ett gott resultat. Vidare är du van att driva utveckling av arbetsmetoder och processer vilket i kombination med att du är skicklig på långsiktigt och strategiskt arbete gör att du når resultat och utvecklar avdelningens arbete med analyser och statistik.
Mer läsning om Borås Stad som arbetsgivare hittar du här: Arbeta hos oss!