HR-Controller till socialförvaltningen

HR-Controller till socialförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.



Din arbetsplats på socialförvaltningen, personalenheten

Socialförvaltningen ansvarar för stadsövergripande verksamheter inom socialtjänst- och funktionshinderområdet.

Vi skapar förutsättningar för en likvärdig och rättssäker socialtjänst i hela Stockholms stad. Vi ska medverka till att invånarna får likvärdiga och lika tillgängliga insatser oavsett var de bor i staden och oavsett utförare av insatser. Hos oss finns just nu två avdelningar och cirka 900 medarbetare. Personalenheten är för närvarande placerad direkt under förvaltningschefen.

Välkommen till personalenheten

Personalenheten består av en personalchef, tre HR-konsulter och en HR-controller.

Vi är ett kompetent HR-team som alla bidrar till att skapa en trivsam och lärande arbetsmiljö. Vi ger stöd, expertkunskap, utbildning och service till förvaltningens 85 chefer. Våra områden är, arbetsrätt och förhandlingar, arbetsmiljö och hälsa, löneöversyn, samverkan, rekrytering och omställning, jämställdhet och mångfald.

Vår nuvarande HR-controller kommer att gå vidare mot nya utmaningar och därför söker vi nu efter en efterträdare.

Om rollen

Rollen är bred med en stor variation och du har goda möjligheter att själv utveckla och utvecklas i rollen. I rollen som HR-Controller så är du en viktig del och utgör en nyckelfunktion, du arbetar tätt ihop med dina kollegor i HR teamet, du rapporterar till personalchefen.

I rollen ansvarar du för HR-administration, HR-system och insamlandet och sammanställningar av personalrelaterad data i syfte att analysera och skapa nyckeltal. Du tar även fram relevanta rapporter till personalchefen och Hr konsulterna. Du behöver vara intresserad och kunnig av både lönefrågor, HR och statistik. Du behöver ha en god kommunikationsförmåga i både tal och skrift.

Då du har daglig kontakt med förvaltningens chefer och medarbetare, är det viktigt att du har en bra samarbetsförmåga, är serviceinriktad och trivs med många kontaktytor. Du arbetar strukturerat, är noggrann med en god analytisk förmåga. För att trivas i rollen och på vår förvaltning är det också viktigt att du är flexibel och har ett lösningsorienterat förhållningssätt.

I rollen kommer du bland annat att arbeta med

- ta fram, utveckla och analysera personalrelaterade nyckeltal, ta fram rapporter på resultatet och presentera det
- handlägga löneskulder
- internkontroll av löner och internrevision ute i verksamheten
- ansvara för behörigheter och organisationsträd i de HR-system vi använder
- systemstöd och utbildning i IA stadens incidentrapporteringssystem, Lisa självservice, som är ett av stadens löne- och personaladministrativa system samt Varbi rekryteringssystem och Medvind schema och bemanningssystem
- ansvarar för beställningar av datorer, telefon, konferenser, fika mm till vår grupp
- fakturahantering
- upprätta, arkivera och avsluta personalakter
- förberedelse av den årliga medarbetarenkäten
- uppdatera intranät
- GDPR – sammanställa personuppgiftsbehandlingar och registerutdrag
- HR-administration, ex utbildningsadministration, tjänstgöringsintyg, anställningsavtal och hedersbelöning.

Din erfarenhet och kompetens

Vi ser gärna att du har en liknade roll idag. Du har några års erfarenhet inom HR och du tycker om administration, HR-system och nyckeltal. Du samlar in information och nyckeltal, analyserar och sammanställer det. Om det stämmer in på dig, då är detta ett arbete för dig.

Kraven

- diplomerad personalvetare/ HR-specialist/ löneadministration, eller annan relevant utbildning som vi bedömer är likvärdig
- några års erfarenhet med arbete inom HR
- god systemvana särskilt HR specifika system
- god erfarenhet av arbete i Office-paketet
- god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.

Meriterande

- högskoleexamen från personalvetarprogrammet eller annan universitetsutbildning som vi bedömer är likvärdig
- erfarenhet från arbete i kommunal verksamhet.

Din personlighet och ditt arbetssätt

Ditt arbetssätt kännetecknas av noggrannhet, serviceinriktad, självgående, struktur och problemlösning. Du arbetar alltid professionellt.

För att trivas i rollen behöver du vara serviceinriktad, då du ska stötta många andra i arbetet. Du är strukturerad och organiserar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du är noggrann då många av arbetsuppgifterna kräver känsla för detalj. För att klara av rollen behöver du vara självgående.

I den här rekryteringen lägger vi stor vikt vid ovan nämnda kompetenser, personliga egenskaper, motivation och engagemang för tjänsten

 Vi erbjuder dig

- intressanta och varierande arbetsuppgifter som berör många människors vardag
- en arbetsplats i ständig utveckling
- friskvårdsbidrag eller friskvårdstimme
- flextid, vinter- och sommartid.

Din ansökan

När du skickar in din ansökan får du svara på ett antal frågor som ligger till grund för vårt urvalsarbete för den här specifika tjänsten. I ditt personliga brev vill vi att du ger en kort motivering om varför just du skulle passa för tjänsten och vad du kan bidra med.

Varmt välkommen med din ansökan

Vår rekryteringsprocess

Sista ansökningsdag 16 september

Vi börjar med vårt urval vecka 38, och intervjuerna planerar vi att börja med i slutet av vecka 38. Första intervjun kommer att vara digitalt.

 






Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Sammanfattning

Liknande jobb


HR Partner

HR Partner

22 november 2024

HR-partner till Primärvården i Lund

HR-partner till Primärvården i Lund

22 november 2024

22 november 2024

21 november 2024