OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker direktör till Försäkringskassans HR-avdelning!
Försäkringskassans uppdrag är att besluta om och betala ut en stor del av de förmåner som ingår i socialförsäkringen. Utbetalningarna omfattar mer än 200 miljarder kronor per år, vilket motsvarar sex procent av Sveriges BNP.
HR-avdelningens huvuduppgift är att skapa goda förutsättningar för att Försäkringskassan har rätt kompetens för att lösa sina uppgifter effektivt och med hög kvalitét samt att bidra till att myndigheten har stolta, engagerade och professionella medarbetare. HR utgör ett viktigt stöd till alla chefer i organisationen.
Försäkringskassans uppdrag växer och ett stort fokus ligger på att bygga upp myndighetens förmåga att svara upp mot de personalbehov som detta kräver. Därtill kommer organisationen att behöva kraftsamla kring ett antal arbetsmiljöfrågor för att långsiktigt minska personalrörligheten och öka myndighetens attraktionskraft.
HR-organisationen har ca 160 medarbetare verksamma i huvudsak på tre orter i landet: Stockholm, Göteborg och Östersund.
Om tjänsten
Som HR-direktör är du strategiskt och övergripande ansvarig för Försäkringskassans alla HR-processer. Du leder, planerar, följer upp och utvecklar avdelningens verksamhetsområden. Du verkar för hållbara arbetsformer bland organisationens medarbetare samt skapar förutsättningar för en god samverkansmiljö med arbetstagarrepresentanter.
I rollen som HR-direktör företräder du hela myndigheten både externt och internt. Du ansvarar för det långsiktiga strategiska kompetensutvecklings och kompetensförsörjningsarbetet. Du rapporterar till Försäkringskassans generaldirektör och ingår i myndighetens ledningsgrupp där du, tillsammans med övriga avdelningschefer, tar gemensamt ansvar för Försäkringskassan uppdrag. Arbetet bedrivs i nära samverkan med övriga avdelningar.
Som chef i Försäkringskassan leder du verksamheten utifrån en helhetssyn och med respekt för fattade beslut. Ditt engagemang i ledarskapet är stort och den statliga värdegrunden genomsyrar ditt arbete. Genom dialog om verksamhetens syfte, mål och strategier skapar du förutsättningar för att avdelningens chefer ska kunna och vilja ta stort ansvar för avdelningens resultat och för sin egen utveckling. Som högsta chef för avdelningens medarbetare har du arbetsmiljöansvaret för avdelningen samt ansvarar för att tillämpa statens och Försäkringskassans arbetsgivarpolitik.
Vem är du?
Vi söker dig som:
• har akademisk examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
• har omfattande erfarenhet av ledarskap och strategiskt ledningsgruppsarbete i en stor och komplex organisation
• har omfattande erfarenhet av att leda HR-verksamhet
• har erfarenhet av att leda genom andra chefer
• har god samarbetsförmåga och där du skapar nätverk med goda relationer och högt förtroende såväl externt som internt
• har ett mycket gott omdöme, personlig mognad och hög integritet
• är trygg, stabil och har stor initiativförmåga
• har mycket god kommunikativ förmåga
Det är meriterande om du har erfarenhet från liknande arbete och roll inom statlig myndighet. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Denna rekrytering utförs av Poolia Executive Search AB, Poolia-koncernens verksamhet för rekrytering av ledningspersoner samt styrelserekrytering. Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Lena Kredell Isaxon
070-797 77 78
Andrea Bergkvist
073-944 50 75
Ola Nilsson
0708-928 911
Maria Eriksson
073 944 5095
Karl Engström
0720781867
Lena Kredell Isaxon
Maria Eriksson
Rickard Thorgren
Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43