OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ängelholm gör det omöjliga möjligt – det är vår vision som ligger till grund för vår framtida utvecklingsresa. Vi vågar tänka och testa annorlunda, göra det unika och oväntade. Vi vet att vi är bäst tillsammans och att det är genom gränsöverskridande samarbete vi når längst. Vi vet också att Ängelholm är en plats med unika möjligheter för fortsatt utveckling.
Med utgångspunkt i vår agila organisationsstruktur siktar vi framåt och uppåt. Vill du vara med och bidra på vår resa? Läs mer om hur det är att arbeta i Ängelholms kommun på jobb.engelholm.se.
ARBETSUPPGIFTER
Vad gör vi på HR-enheten??
Jag som skriver annonsen heter Mattias och har varit här i två och ett halvt år ungefär, så jag har rätt bra koll på vad vi jobbar med. Eller, har haft i alla fall eftersom vi är mitt uppe i en stor förändring av hur vi jobbar och med vad. Vi kallar det HR 3.0 och det är en sjukt spännande resa vi gett oss ut på!
Vi är totalt 14 kollegor med olika bakgrunder och ansvarsområden, som leds av en superbra chef som heter Marianne. Vi är alla experter inom olika HR-relaterade områden, allt ifrån lönehantering till digitala systemimplementeringar, från rekrytering (jag) till rehab, från arbetsrätt och förhandlingar till arbetsmiljö och främjande arbetshälsa. Och så utvecklar vi våra chefer och medarbetare naturligtvis, enskilt och i grupp. Kort sagt är vi experter inom de områden som krävs av en HR-funktion i en organisation med 3300 anställda i över 200 olika yrkeskategorier.
Vi arbetar efter tre övergripande målsättningar:
• Att genom konsultativt stöd till kommunens chefer skapa mervärde för verksamheterna
• Att medverka till att stärka Ängelholms kommun som en attraktiv arbetsgivare
• Att driva en kontinuerlig utveckling inom HR för att därigenom utveckla organisationen i stort
Vi har som sagt våra olika bakgrunder och expertområden, men knyts samman av en del gemensamma egenskaper. Vi är flexibla och ansvarstagande. Och vi ser möjligheter. Samarbete både inom gruppen och med organisationens olika delar kommer naturligt för oss, för vi tror på kraften i att tillsammans är starkare än ensam. Men missförstå mig inte, vi är oerhört självgående och drivna var och en av oss.
"De bästa problemen är de som aldrig uppstår". Kanske lite av en klyscha men för oss innebär det att vi jobbar proaktivt för att verksamheten ska flyta på så smidigt som det bara går. Naturligtvis inträffar saker ändå, men då tar vi tag i de problemen och hittar lösningar så snabbt som möjligt. Vi har lite av en surdegs-allergi alltså, om man ska vitsa till det.
Hur som helst, nu är vi i behov av att förstärka gänget med en HR-utvecklare som är en fena på arbetsrätt och förhandling. Och lite annat. Vill du veta mer om rollen så fortsätter du läsa lite till!
KVALIFIKATIONER
Frida, min kollega som går vidare och lämnar tomrummet efter sig, sa såhär när jag frågade vad som var det bästa med rollen:
"Ska jag summera rollen i fyra ord så blir det intressant, omväxlande, utvecklande och utmanande. Och att arbeta nära alla fantastiska kollegor. Det ryms mycket kunnande i den här gruppen." Ok, det där med kollegorna sa hon inte men jag vet att hon tycker det så jag hjälpte till lite bara.
Eftersom Frida jobbat hos oss i nästan 10 år så är hon duktig på rätt mycket och vi förväntar oss inte att du ska ta över allt hon jobbat med rakt av. Nej, vi tänker oss att du ska få nyttja din erfarenhet inom arbetsrätt och förhandlingar huvudsakligen. Det kan vara i form av att utveckla processer och ta fram riktlinjer, omvärldsbevaka trender, lagar och avtal samt att skickliggöra dina kollegor genom att dela med dig av din kompetens. Du kommer vara engagerad i löneöversyn och kommer också få möjlighet att till viss del arbeta verksamhetsnära mot delar av organisationen med både en operativ och strategisk approach. Hur häftigt är det inte att både få briljera med sin kunskap och ha stora möjligheter till fortsatt utveckling?? Superhäftigt enligt mig!
För att fixa det tror vi att du i grunden har en högskoleutbildning inom HR eller något likvärdigt. Även om vi lägger stor vikt vid din personlighet och dina egenskaper (framgår ovan lite hur du bör fungera), så är detta tyvärr ingen instegsroll. Vi behöver en expert och du kommer behöva ha relevant erfarenhet och kunskap med dig in, därför tror vi att du har några års erfarenhet av att arbeta brett inom HR-området, gärna med tyngden mot arbetsrätt och avtalsfrågor. En specialiserad generalist kanske vi kan säga. Vi tror också att du har gjort det i en politiskt styrd organisation så att du är familjär med de avtalsområden vi rör oss inom, då kommer du in i rollen bra mycket fortare.
När du om ett litet tag förhoppningsvis sitter och knåpar på ditt ansökningsbrev så blir vi superglada om du också passar på att förklara för oss på vilket sätt du är en möjliggörare. Vi ser mycket fram emot din ansökan så håll oss inte på sträckbänken längre än nödvändigt, ansök nu med en gång så lovar vi också att vara snabba i vår process. Du har dock fram till den 1e december på dig om du vill dra ut på det.
Vi tänker oss en första träff den 7e eller 8e december, på eftermiddagen (fint om du noterar i kalendern redan nu), och om både du och vi känner att vårt intresse för varandra fördjupas så träffas vi igen på eftermiddagen den 15e eller 16e december.
Kanske är du redo att söka rollen redan nu, eller så vill du ställa lite frågor. Om du väljer det senare alternativet så kontaktar du Marianne Malm eller Malin Svensson. Du når dem via kommunens kundtjänst, 0431-87 000.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Ängelholms kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
HR-chef Lena Östblom
0431-870 00