OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om Myrorna
Myrorna är Sveriges mest välkända butikskedja som säljer second hand med butiker över hela landet. Vi är störst när det gäller att samla in kläder och prylar som kan återanvändas. Verksamheten fungerar som vilken butikskedja som helst. Med budget, krav på försäljning och ekonomiskt överskott.
Ändå skiljer vi oss från andra eftersom vårt ekonomiska överskott från försäljningen går till Frälsningsarméns sociala arbete i Sverige. Vårt uppdrag består också av att bidra till en hållbar samhällsförändring genom att få fler svenskar att återanvända. Men också genom att få fler människor som står långt från arbetsmarknaden att komma lite närmare genom arbetspraktik hos oss. De tre uppdragen är centrala för allt vi gör – från hur vi samlar in till hur vi säljer.
Vi är en betydelsefull samhällsaktör som verkar för en hållbar värld sedan över 120 år tillbaka.
Läs mer på myrorna.se.
Vill du arbeta affärsnära med HR frågor i en organisation som är inne i förändringsresa och som behöver förstärka HR funktionen med en resultatorienterad och driven HR generalist.
Tillsammans med en HR generalist och HR chef ingår du i Myrornas HR funktion. Du rapporterar till HR chefen som ingår i ledningsgruppen. I rollen som HR generalist kommer du att stötta ledare och medarbetare inom hela HR området och arbeta aktivt med att utveckla, förbättra och implementera HR processer som bidrar till att verksamheten uppnår sina mål.
Mer specifikt ingår dessa områden i rollen
• Arbetsrätt- bidra med lag och avtalstolkning, identifiera, implementera och vidmakthålla praktisk tillämpning, självständigt genomföra förhandlingar och ha löpande kontakter med fackliga ombud.
• Arbetsmiljö – säkerställa att det systematiska arbetsmiljöarbetet utförs på Myrornas arbetsställen.
• Rehabilitering - ansvara för och genomföra alla delar i rehabiliteringsprocessen, aktivt bidra till att process och verktyg löpande utvecklas. Aktivt bevaka förändringar i regelverken inom området.
• Tid och lön – i nära samarbete med lönefunktionen aktivt arbeta för att rätt lön kan gå ut i rätt tid.
• Rekrytering – ansvara för och genomföra alla delar i rekryteringsprocessen samt bidra till att process och verktyg löpande utvecklas.
• Aktivt verka för utveckling och löpande bidra till säkerställandet av Myrornas handledarmetodik och det ansvar det medför.
Rollen som HR generalist på Myrorna är en bred roll och även uppgifter som ligger i angränsande områden kan ingå.
Du som söker
• Delar Myrornas värdegrund; mod, mångfald och ansvar.
• Har lägst 3 årig gymnasieutbildning, kompletterad med eftergymnasial utbildning inom HR/arbetsrätt/pedagogik/psykologi eller motsvarande erfarenhet.
• Har minst 5 års erfarenhet av arbete med personalfrågor tex inom HR, ledarskap mfl.
• Har dokumenterat god kunskap inom arbetsrätt och förhandlingar.
• Har erfarenhet av arbete med kollektivavtal för både tjänstemän och arbetare.
• Är en teamspelare med vana att arbeta självständigt med eget driv mot uppsatta mål.
• Har mycket god IT kompetens och systemvana tex inom HR/Lön/bemanning/rekrytering/webenkätverktyg.
• Är van användare av officepaketet och sociala medier.
• Har en mycket god kommunikativ förmåga, hög servicegrad och lösningsfokus.
• Har en stor personlig mognad och stabilitet samt integritet.
• Trivs i en prestigelös miljö och har en bevisat hög samarbetsförmåga.
• Är grundglad och positiv.
• Är noggrann, systematisk och nyfiken.
• God analytisk förmåga.
Meriterande är
• Erfarenhet inom något av följande områden; kompetensförsörjning, bemanningsplanering, schemaläggning, employer branding, kompetensutveckling, samtalsmetodik/konflikthantering.
• Erfarenhet av att ha utvecklat/implementerat verktyg och/eller processer för kompetenshöjning/kompetensförsörjning.
• Arbete med bemanningsplanering och schemaläggning är också intressanta erfarenhetsområden för den här rollen.
• Arbetat med rehabilitering.
Observera att vi inte har möjlighet att hantera ansökningar via mail. Alla ansökningar går genom Myrornas rekryteringssystem Recruto.