OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Målet för jämställdhetsarbetet i Sverige är att kvinnor och män ska ha samma makt och möjligheter att forma samhället och sina egna liv. Arbetet omfattar bland annat frågor om inflytande, ekonomi, hälsa, utbildning, arbete och kroppslig integritet.
Jämställdhetsmyndigheten, som inrättades 1 januari 2018, ska säkerställa att regeringens jämställdhetspolik får genomslag genom att bidra till ett effektivt genomförande av jämställdhetspolitiken. Myndighetens uppgift är att samordna, följa upp och på olika sätt ge stöd inom jämställdhetens områden.
Nu söker vi en HR-generalist för ett föräldravikariat hos oss.
Arbetsuppgifter
Inom avdelningen Verksamhetsstöd ansvarar vi för alla processer av förvaltningsrättslig och verksamhetsnära karaktär på myndigheten. Det innefattar bland annat ekonomi, verksamhetsuppföljning, HR, juridik, upphandling, registratur, IT och övriga administrativa processer. Avdelningen är indelad i tre enheter: ekonomienheten, juridikenheten och HR-enheten.
Tillsammans med HR-chef, HR- strateg och HR-generalist är du delaktig i att utveckla och förvalta HR-processer och riktlinjer för att stödja myndighetens arbete. Som HR-generalist på Jämställdhetsmyndigheten kommer du att vara med och fortsätta bygga upp, supportera samt förvalta HR-stödet inom myndigheten. Arbetsuppgifterna är breda och du kommer att arbeta med både operativa och strategiska frågor.
I rollen som HR-generalist ingår bland annat att stödja chefer i hela rekryteringsprocessen, arbeta med frågor som rör lön, arbetsmiljö och arbetsrätt samt planera och genomföra utbildningar. Du kommer även delta i Skyddskommittén och MBL-förhandlingar samt skriva protokoll och hanterar kallelser.
Vi samarbetar med Statens servicecenter som tillhandahåller administrativa stödtjänster för lönehantering och medarbetarnas egenrapportering i vårt lönesystem Primula. Som HR-generalist kommer du vara administrativt stöd till medarbetare och chefer i lönesystemet Primula. I tjänsten ingår också att ta fram och analysera statistiska underlag.
Arbetsuppgifterna innebär även att självständigt, eller tillsammans med kollegor, driva och delta i olika uppdrag och HR-projekt.
Kvalifikationer
• Universitets- och/eller högskoleutbildning inom personalvetenskap/HR.
• Några års arbetslivserfarenhet av brett HR-arbete.
• Erfarenhet av arbete med hela rekryteringsprocessen.
• Kunskaper inom arbetsrätt och arbetsmiljö.
• God förmåga att kommunicera i både tal och skrift på svenska
Vi ser det som meriterande om du har
• Tidigare erfarenhet av HR-arbete i offentlig sektor.
• Erfarenhet av att arbeta i lönesystemet Primula.
• Kunskaper inom jämställdhetsområdet.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person är du bra på att möta människor och har en god pedagogisk förmåga. Din omgivning uppfattar att du har en positiv och problemlösande inställning och du visar i ditt arbete att du är ansvarstagande, strukturerad och noggrann.
För att klara uppdraget på ett bra sätt är det viktigt att du är självständig och tar initiativ samtidigt samt har en god samarbetsförmåga.
Anställningsinformation
Tjänsten är placerad på Jämställdhetsmyndighetens kontor i Angered. Anställningen är ett föräldravikariat längst till och med till 31 januari 2023. Tillträde snarast eller efter överenskommelse.
Praktisk information
Vill du veta mer om tjänsten kontakta Eva Spens, HR-chef, 031-392 90 92. Har du frågor om rekryteringsprocessen, kontakta Johanna Hagbranth, HR-generalist, 031-392 90 15. Fackliga kontaktpersoner: för Saco-S Jennifer Bolin 031–392 90 21 och för ST Robert Kristiansen 031–392 90 83.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Jämställdhetsmyndigheten välkomnar sökanden med olika erfarenheter och bakgrunder.
Välkommen med din ansökan senast 27 februari. Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem.