OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi är en HR-funktion i framkant - en proaktiv, verksamhetsstödjande och värdeskapande HR-funktion som ska bidra till utvecklingen av Örebro kommun som en attraktiv arbetsgivare!
Vill du vara med och bidra till en enklare vardag för Örebro kommuns chefer? Nu har du chansen! Vi söker en HR-generalist till vår supportfunktion.
Om tjänsten
I rollen som HR-generalist får du möjlighet att utvecklas dagligen, förvärva en bred kompetens inom HR och fördjupa dig i olika typer av frågeställningar. Vi är ett team som kännetecknas av ett gott samarbete och har ett stort utbyte av varandra och övriga HR-funktioner.
Ditt uppdrag är att utveckla och säkerställa en effektiv och kvalitativ chefssupport genom att ge ett generaliststöd till chefer via telefon och mail. I supporten hanterar vi både ärenden som går snabbt att besvara och de som kräver mer utredning. Det kan handla om stöd i tillämpning av arbetsrättslig lagstiftning och avtal, rekrytering, arbetsmiljöarbete, rehabilitering, lönesättning etc. Stödet ska präglas av hög tillgänglighet, pålitlighet och kvalitet.
Supportfunktionen är hjärtat av HR-avdelningen och HR-generalisterna i supporten har en viktig roll i kontakten med kommunens chefer. Utöver att bemanna supporten ingår att ansvara för dialogträffar med kommunens chefer med syfte att genomföra behovsanalyser samt andra utvecklingsuppdrag.
Du förväntas också bidra i den digitala utvecklingen, jobba med ständiga förbättringar, effektivisering av arbetssätt och rutiner med fokus på att förenkla för kommunens chefer
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• bemanna HR-supporten
• ge generaliststöd till chefer inom hela HR-området
• bidra till helheten av supportfunktionens uppdrag
• arbeta i olika verksamhetssystem
• utveckla det digitala stödet till kommunens chefer
Kompetenskrav
• akademisk examen med inriktning mot personal- och arbetslivsfrågor med minst 15 poäng arbetsrätt
• generalistkompetens och minst två års arbetslivserfarenhet inom HR
• digital kompetens och vana vid att hantera systemstöd
• kunskaper i gällande kollektivavtal Allmänna Bestämmelser
• flytande svenska i tal och skrift
Du har fokus på kunden, kan lyssna in behovet av stöd och agerar självständigt, serviceinriktat och konsultativt. Du har en god kommunikativ förmåga, kan tydliggöra och pedagogiskt förklara komplexa frågor och ge förslag till åtgärder över telefon. För att lyckas i rollen krävs även en god samarbetsförmåga med andra kollegor inom HR och förmåga till helhetssyn gällande avdelningens samlade processer och tjänster. Du kännetecknas av att vara lösningsorienterad och har inställningen att det mesta går att lösa.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande
• erfarenhet av att jobba i en supportfunktion
Omfattning och tillträde
Anställningsform:vikariat
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: from 1 april tom 31 december 2021
Antal tjänster: 1
Om arbetsplatsen
HR-avdelningen är en del av Kommunstyrelseförvaltningen, vars uppdrag är att leda, styra, följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter. HR-avdelningen ger stöd inom personal- och arbetsgivarfrågor.
Hos oss har du möjlighet att vara en del av något större, vi stöttar Örebro kommuns chefer så att de kan fokusera på att utveckla verksamheterna i Örebro kommun, allt ifrån parkskötsel till äldreomsorg och skola. Du har stora möjlighet att påverka och utveckla våra interna rutiner och arbetssätt efter våra ledord: förenkla, förnya, förbättra.
Vi har årsarbetstid vilket innebär att du har stora möjlighet att styra över din arbetstid, självklart utifrån verksamhetens behov. Vi sitter just nu i fina lokaler, nära resecentrum, centralt på väster. Vi erbjuder också friskvårdsbidrag för alla med en anställning längre än tre månader och förmånscykel för tillsvidareanställda medarbetare.
Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 15 februari.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67