HR-handläggare

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen är en viktig länk mellan människor och kommuner å ena sidan och regering riksdag och centrala myndigheter å den andra. Vi arbetar för ett långsiktigt hållbart samhälle genom kunskapsförmedling, tillsyn, stöd- och tillståndsgivning, utveckling och samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövdingen.

Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län skulle du vara rätt person för oss.

Som HR-handläggare är du en viktig medlem i HR-teamet, som ingår i det gemensamma Verksamhetsstödet. Verksamhetsstöd innefattar även Ekonomi, Kommunikation, Arkiv & registratur samt Intern service och leds av den administrativa chefen. Länsstyrelsen befinner sig i en spännande utvecklingsfas inom flera områden, bland annat pågår ett arbete med framtidens arbetsplats och möjlighet till mer flexibla arbetsformer.
HR-teamet består av fyra engagerade medarbetare med uppgift att ge råd och stöd till organisationens olika verksamheter. Nu ser vi ser fram emot att välkomna en ny kollega och det kanske är just du!

ARBETSUPPGIFTER
Under en arbetsdag har du en tät dialog med ledning, chefer, medarbetare samt arbetstagarorganisationer. I den operativa delen av ditt uppdrag ger du stöd och rådgivning inom hela HR-området, till exempel rekrytering, anställning, lönefrågor, ledigheter, samverkan, arbetsmiljö, rehabilitering, personaladministration och lönehantering. Rollen innebär att identifiera och tillgodose verksamhetens behov med utgångspunkt i lagar, avtal och våra interna riktlinjer och rutiner. I närtid innebär din roll mycket stöd till chefer i handläggning av rekryteringsärenden.

I rollen kan även på lite sikt ingå att ha ansvar för utveckling inom ett eller flera HR-områden, beroende på verksamhetens behov och din kompetensprofil.

KVALIFIKATIONER
Du behöver ha en utbildning inom HR-området eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Minst 2 års brett HR-arbete, där stöd till chefer ingått, är ett krav. Erfarenhet av HR-arbete inom staten är också ett krav för rollen.

Du är van användare av digitala lönehanterings-, rekryterings- och/eller andra HRM-system. Du arbetar självklart med program inom MS Office. Du kommunicerar väl på svenska i tal och skrift.

Det är meriterande om du har erfarenhet av personal- och löneadministration.

För att trivas och lyckas i rollen är du van och bekväm med den konsultativa rollen. Du är strukturerad och kan planera och prioritera i arbetsvardagen. Du har förmågan att bygga och behålla goda relationer och förtroendefullt samarbete. I HR-teamet samarbetar, utvecklar och identifierar vi behov tillsammans, men behöver samtidigt mycket god individuell förmåga att vara självgående. Yrkesmässig integritet är en förutsättning för vårt arbete.

Svenskt medborgarskap är ett krav då anställningen innebär placering i säkerhetsklass. Ett krav för att få anställning är godkänd säkerhetsprövning med registerkontroll. Säkerhetsprövningen kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen.

Tjänsten innebär placering i myndighetens kris-och krigsorganisation.

ÖVRIGT
För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.
o Demokrati
o Legalitet
o Objektivitet, saklighet och likabehandling
o Fri åsiktsbildning
o Respekt för alla människors lika värde
o Effektivitet och service

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Så här behandlar vi dina personuppgifter: https://www.lansstyrelsen.se/dataskydd

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.

Kontaktpersoner på detta företaget

Paul Nemes
070-209 77 83
Trond Erik Grundt
+47 48053265
Tanja Ekegren
054-19 71 11
Jan Nyrén
054-19 73 13
Verksamhetschef Jan Bodin
010-224 72 03
Ordförande TCO-ST Jan Nyrén
010-224 74 20
Ordförande SACO Tanja Ekegren
010-224 73 26
Enhetschef Maria Hammarström
010-224 72 10
Rovdjursansvarig Maria Falkevik
010-224 72 35
Enhetschef Roger Bergqvist
010-224 72 13

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsstyrelsen Värmland
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 juli 2021
  • Ansök senast: 8 augusti 2021

Besöksadress

65186 Karlstad
None

Postadress

65186 Karlstad
Karlstad, 65186

Liknande jobb


Vikarierande PA-konsult till Ockelbo kommun

Vikarierande PA-konsult till Ockelbo kommun

19 december 2024

Junior HR-konsult

Junior HR-konsult

18 december 2024

18 december 2024

Vikarierande HR-konsult

Vikarierande HR-konsult

18 december 2024