OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enheten för HR-support är navet i Migrationsverkets stöd till verksamhetens chefer.
Vi har i uppdrag att bland annat ge enhetligt och effektivt stöd i allmänna HR-frågor.
Vår enhet utvecklas och behöver förstärkning. Vi söker därför en HR-handläggare som tillsammans med oss vill göra arbetet för Migrationsverkets chefer och personaladministratörer enklare. Detta samtidigt som du bidrar till att myndigheten når sina mål och till att ytterligare stärka oss som arbetsgivare.
Du kan förvänta dig ett självständigt och givande HR-arbete som påverkas av vad som händer i samhället och i vår omvärld. Frågor som engagerar och driver förändring. Vi erbjuder en dynamisk miljö som präglas av många kontaktytor, intressanta uppdrag och ett kontinuerligt lärande. Du får möjlighet att bidra med din kompetens och dina initiativ, och samtidigt själv utvecklas. Anställningen hos oss inleds med en introduktionsperiod.
I denna varierade roll kommer du med stor frihet under ansvar att:
- Dagligen bemanna HR-support och ge stöd i frågor rörande bl. a arbetstid och ledighet, anställning, lön och förmåner samt HR-statistik
- Ha löpande kontakt med kollegor och chefer på andra enheter samt med Statens Servicecenter
- Delta i olika förändringsuppdrag tillsammans med kollegor på enheten och övriga HR-avdelningen
- Aktivt bidra till vidareutvecklingen och etableringen av HR-support
Hos oss arbetar du i team med kollegor i olika roller med olika kompetenser. Vårt arbete kännetecknas av professionalism, helhetstänk och hög servicenivå. Vi är strukturerade, hjälpsamma och inkluderande. Lärande är något vi värdesätter högt och vi bidrar till det genom att dela med oss av kunskaper och misstag. Vi har en tillåtande kultur och ett gott arbetsklimat där vi har roligt ihop och stöttar varandra. Som HR-handläggare ingår du i HR-avdelningen som består av drygt 60 medarbetare med så väl generalist- som specialistkompetens.
För att lyckas och trivas i rollen behöver du ha:
- Eftergymnasial utbildning inom HR alt. annan utbildning i kombination med för rollen relevant erfarenhet
- Erfarenhet av arbete med personaladministration och chefsstöd inom offentlig verksamhet
- Viss vana att hålla i utbildningar och webbinar
- Grundläggande kunskap i arbetsrätt
- Mycket goda kunskaper i Officepaketet, särskilt i Excel
- Mycket god kommunikativ förmåga i tal och skrift på svenska
Det är ett plus om du har:
- Erfarenhet av arbete i personal- och ekonomiadministrationssystem så som tex Palasso, UBW och Heroma
- Det är extra meriterande om du har erfarenhet från Migrationsverket
Du är en person som har förmågan att se helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. Du förstår din roll, men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Du har också lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheterna i förändringar. Vidare arbetar du mycket bra med andra människor och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du är strukturerad och planerar ditt arbete på ett effektivt sätt så att tidsramar kan hållas. Du tar ansvar för dina uppgifter och driver självständigt ditt arbete framåt. I ditt bemötande är du lugn, uppmärksam och tillmötesgående. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar och få andra att växa.
Några av fördelarna med att arbeta på Migrationsverket är möjligheten att påverka och förändra. Vi erbjuder en lärande miljö och bra balans mellan arbete och fritid. Friskvårdbidrag och friskvårdstimme samt ersättning upp till 90 % av lönen vid föräldraledighet är några av våra fina förmåner.
Anställningen är tillsvidare med placering i Norrköping. Det finns goda möjligheter till distansarbete och vi har flexibla kontorsarbetstider. Tjänsteresor till exempelvis gemensamma möten förekommer. Vi tillämpar individuell lönesättning. Tillträde enligt överenskommelse.
Har du frågor om rollen eller aktuell enhet kontakta rekryterande chef Martin Beckert på martin.beckert@migrationsverket.se
Ansök senast 21 september 2022, via vårt rekryteringssystem!
På Migrationsverket är vi cirka 5 000 personer som arbetar med en av vår tids stora samhällsfrågor, och med uppgifter som rör människors liv och framtid. Varje dag söker sig människor till Sverige för att arbeta, studera, bo eller söka skydd här. Migrationsverkets uppdrag är att pröva ansökningar för dem som vill stanna i Sverige. I det större perspektivet bidrar vi till att migrationen till vårt land fungerar och ett konkurrenskraftigt Sverige. Vi fyller en viktig roll i samhället - vårt jobb är viktigt på riktigt.
I vårt arbete som statstjänstemän handlar vi i enlighet med fattade beslut och visar omdöme vid uttalanden och agerande. Det krävs en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet hos oss och vi vägleds av den statliga värdegrunden och av mod, empati och tydlighet.
Vi använder urvalsfrågor i ansökningsförfarandet. Besvara dessa så utförligt du kan eftersom dina svar avgör om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. Vi använder också ofta tester för att vidare bedöma din skicklighet för den sökta tjänsten. Kallas du till intervju kan du behöva besvara frågor kopplat till säkerhet.
För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar en jämn könsfördelning och mångfald.
Önskar du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på vår Lediga jobb-sida på webben https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb.html
Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi undanber oss därför telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.