OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Folke Bernadotteakademin är en myndighet med den övergripande uppgiften att stödja internationell fredsfrämjande verksamhet. Vårt arbete ska bidra till internationell fred och säkerhet samt förbättra levnadsvillkoren för människor som lever i fattigdom och förtryck.
För att utföra vårt uppdrag rekryterar vi personal till internationella fredsinsatser som leds av t.ex. FN, EU och OSSE. Vi bedriver också utbildning, forskning och metodutveckling. Vidare samverkar vi med en rad svenska och internationella organisationer för att nå bästa möjliga resultat. Våra kunniga och engagerade medarbetare är en av våra största tillgångar i det utmanande arbetet för fred, säkerhet och utveckling.
FBA:s HR-funktion består av fyra handläggare med placering på Sandö, i Kramfors kommun, och en funktionschef samt ytterligare en handläggare med placering i Stockholm. För att utveckla HR-processerna vid myndigheten söker vi en handläggare med uppdrag att stödja myndighetens chefer, medarbetare och HR-chefen inom hela personalområdet på såväl strategisk som operativ nivå. Du ansvarar för att utgöra stöd till en av tre verksamhetsenheter och du arbetar brett med HR- och lönerelaterade frågor. I arbetsuppgifterna ingår bl.a. att bistå vid rekryteringar (hel rekryteringsprocess med administration, urval, intervjuer och referenstagning), svara på frågor av arbetsrättslig karaktär, löne- och reseräkningshantering och övrig administration. Det ingår även att löpande ansvara för olika projekt inom HR-området. Du förväntas att självständigt och tillsammans med övriga kollegor inom HR-funktionen ta fram, driva och utveckla HR-processer med tillhörande styrdokument inom myndigheten. Du kommer även genomföra utredningar samt bereda och omsätta handlingsplaner för införande på myndigheten. Du följer upp, kvalitetssäkrar och återrapporterar arbetet inom myndighetens personalområde till HR-chefen.
Vi söker dig som har ett brinnande intresse för HR-frågor, tycker om att arbeta med människor och känner ett starkt engagemang för service och administration samt är en tydlig arbetsgivarrepresentant. Vidare har du ett intresse av och en lyhördhet för den politiska utvecklingen i världen.
Tjänsten är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Placeringsort är Sandö. Tillträde enligt överenskommelse. Urval sker löpande.
Vi söker dig med
• Akademisk HR-examen eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• Goda kunskaper i MS-Office (Word, Excel och Powerpoint)
• God förmåga att uttrycka dig i svenska och engelska i såväl tal som skrift
• God social kompetens och samarbetsförmåga
• Mycket god administrativ/organisatorisk förmåga
Meriterande är tidigare erfarenhet av HR-arbete, gärna inom statlig förvaltning, och tidigare erfarenhet från servicebranschen. Vi ser även att goda kunskaper om lagstiftning inom sakområdet, erfarenhet av Villkorsavtalen, erfarenhet av lönesystem (gärna från Palasso och/eller Primula) och rekryteringssystem är meriterande liksom erfarenhet av arbete med försäkrings-, arbetsmiljö-, förändrings- och jämställdhetsfrågor.
Då vi på FBA arbetar i en ständigt föränderlig miljö ställer tjänsten stora krav på flexibilitet, förmåga att arbeta självständigt med eget ansvar och god samarbetsförmåga. Du trivs med att arbeta i en dynamisk miljö, i ett högt tempo med många olika frågeställningar. Då du jobbar med flera parallella processer samtidigt måste du kunna prioritera ditt arbete, hålla uppsatta tidsramar samt ha struktur och ordning samt egen drivkraft. Du når uppsatta resultat och ditt arbete präglas av en helhetssyn och initiativrikedom. Arbetet innebär daglig kontakt med chefer och medarbetare och vi ser därför att du har en mycket god känsla för service, är prestigelös och har hög integritet. Vi ser gärna att du har förmåga att kunna ifrågasätta invanda rutiner, föreslå förbättringar samt motivera andra till utveckling. Vi kommer att fästa stor vikt vid dina personliga egenskaper.
FBA strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och kunniga kollegor. Vi ser gärna att du delar vår värdegrund som bygger på engagemang, kompetens, samverkan och respekt.
Ansökan ska ha inkommit senast 2014-08-01.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings - och rekryteringshjälp.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tjänstens innehåll - Gabriela Elroy, Bitr. utbildningschef
+46 612 823 04
Praktiska frågor - Siri Lundberg, Personalhandläggare
+46(0)705751645
Representant SACO-S Adam Olsson,
+46 70 558 39 96
Praktiska frågor - Karolin Lindberg, Personalhandläggare
+46 70 574 60 16
Tjänstens innehåll - Anna Norberg, Tf. Personalchef
+46 72 511 97 50
Fackliga frågor - Adam Olsson, Representant lokala SACO-S
+46 70 558 39 96
Praktiska frågor - Karin Arnlund, Personalhandläggare
+46 72 241 85 04
Tjänstens innehåll - Richard Zajac-Sannerholm, Programansvarig
+46 70 286 14 66
Fackliga frågor - Adam Olsson, Representant lokala SACO-S
+46 70 558 39 96
Tjänstens innehåll - Marianne Kihlberg, Kommunikationschef
+46 70 618 23 01