HR-handläggare med inriktning internationella insatser

Arbetsbeskrivning

MSB

Avdelningen för samordning och insats ansvarar för myndighetens operativa verksamhet, vilket bl.a. inkluderar insatsverksamhet och samordning av myndigheter vid en nationell kris. Inom området internationell insatsverksamhet arbetar vi med humanitära hjälpinsatser, katastrofriskreducering, tidig återuppbyggnad, civil konflikthantering samt humanitär minhantering i länder som drabbats av katastrofer eller konflikter. Avdelningen stödjer även svenska kommuner med materiel och personal i händelse av större naturolyckor då kommunala resurser är otillräckliga.

Du kommer att arbeta på Enheten för operativ personal. Enheten arbetar med strategisk kompetensförsörjning i syfte att rekrytera personal till MSB:s personalpool för insatsverksamhet (bestående av ca 1200 personer), bemanna insatsverksamheten med lämplig personal inom bl.a. områdena katastrofhantering, civil konflikthantering, stödverksamhet till FN och EU, humanitära hjälpinsatser och humanitär minhantering. 

I genomsnitt har MSB dagligen ca 60 pågående insatser i ungefär 30 länder med ca 100 personer anställda utomlands till stöd för främst FN och EU. Som HR-handläggare kan vi erbjuda dig en attraktiv arbetsplats med varierande och intressanta arbetsuppgifter i en myndighet med hela världen som arbetsfält. 

Tjänsten är placerad i Karlstad och är en tidsbegränsad anställning tom 15 september 2014, med viss möjlighet till förlängning. 

Dina arbetsuppgifter

Som HR-handläggare ansvarar du för att rekrytera personal till MSB:s personalpool inom flera kompetensområden. I arbetet ingår att analysera insatsverksamhetens behov av kompetens samt ta fram kompetensprofiler för dessa. 

Vidare ingår utvecklingsarbete för rekrytering till personalpoolen, såsom framtagande av rutiner och arbetssätt inom aktuellt ansvarsområde. Som HR-handläggare ansvarar du för bemanning av MSB:s internationella insatser inom aktuellt ansvarsområde. I uppgifterna ingår handläggning av bl.a. anställningsavtal, försäkringar och visumhantering samt uppföljning av insatspersonal. Då en del insatser har mycket kort planeringstid och behöver inledas även utanför kontorstid ingår beredskapstjänstgöring i tjänsten. 

Din kompetensprofil

Du har akademisk utbildning inom HR- området. Du har erfarenhet av arbete med rekrytering, bemanning samt avtals - och försäkringsfrågor. Erfarenhet från arbete inom organisationer som arbetar med biståndsverksamhet är meriterande liksom erfarenhet från arbete inom EU- och FN-systemen. 

Arbetet förutsätter ett självständigt och flexibelt arbetssätt. Vi söker dig som har en god samarbetsförmåga, som tar egna initiativ, som är duktig på att skapa kontakter och som kan hålla uppsatta tidsramar. 

Vi förutsätter att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och på engelska som är likvärdiga arbetsspråk på vår arbetsplats. Vi vill att du skickar in en språkbedömning i engelska enligt CEFR-skalan som du kan göra själv på http://www.spraketifokus.com/(under länken Svenska språket). Kunskaper i andra språk är meriterande (skicka även med språkbedömningar för dessa språk). God datorvana är ett krav för arbetet. 

MSB ska vara en öppen, kompetent och drivande myndighet. Vårt arbete med jämställdhet och mångfald präglas av detta och är inriktat mot att skapa en arbetsplats där skiftande erfarenheter och bakgrund tas. 

Är du intresserad?

Kontakta Stina Hjalmarsson, verksamhetsansvarig. Fackliga företrädare är Jan Karlsson, ST, Bernt Hedström SACO samt Ann-Britt Paradis SEKO. Samtliga nås på telefon 0771-240240. 

Din ansökan

ska vara inkommen till MSB senast den 30 november 2013, märkt med referensnummer 2013/94. Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons. 

Det är ditt ansvar som sökande att dokumentera din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som statlig myndighet omfattas vi av offentlighetsprincipen. Det innebär att om någon begär att få kopior på till exempel ansökningshandlingar är vi skyldiga att lämna ut dem.

MSB har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.




MSB utvecklar, tillsammans med andra, individens och samhällets förmåga att förebygga och hantera olyckor och kriser. Vi arbetar genom kunskapsuppbyggnad, stöd, utbildning, övning, reglering, tillsyn och eget operativt arbete i nära samverkan med kommuner, landsting, myndigheter, företag och organisationer för att uppnå ökad trygghet och säkerhet på alla samhällsnivåer – från lokalt till globalt.

Kontaktpersoner på detta företaget

Claes-Uno Brask, Enhetschef
0771-240 240
Lars Löfkvist, Projektledare
0771-240 240

Sammanfattning

Besöksadress

651 81 Norra Klaragatan 18
None

Postadress

Fleminggatan 14
Stockholm, 11226

Liknande jobb


Vikarierande PA-konsult till Ockelbo kommun

Vikarierande PA-konsult till Ockelbo kommun

19 december 2024

Junior HR-konsult

Junior HR-konsult

18 december 2024

18 december 2024

Vikarierande HR-konsult

Vikarierande HR-konsult

18 december 2024