OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
MSB stärker samhället i att förebygga och hantera olyckor, kriser och konsekvenser av krig.
Vi värnar människors liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Högt förtroende och nära samarbete med aktörerna gör att vi lyckas.
Jämställdhet och likabehandling ska genomsyra MSB:s arbete internt och externt. Vi välkomnar alla sökande och ser en tillgång i att vi tillsammans kan spegla den variation som finns i samhället. Alla inom MSB ska bidra till en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.
Om anställningen
Anställningen är placerad på Operativa avdelningen vid en av enheterna för kompetensförsörjning.
Enheternas uppgifter är att kompetensförsörja myndighetens, nationella-, resiliens- humanitära och fredsfrämjande insatser. I rollen kommer du bidra till att utveckla och implementera olika former av kompetensförsörjning, följa upp insatspersonals prestationer, behovsinventera kompetensutveckling samt administration kopplat till anställning och utbildning.
Medarbetarskapet och ledarskapet på MSB ska utgå från tillit, medmänsklighet och viljan att arbeta tillsammans. Vi utgår från att vi gör vårt bästa och vill varandra väl. Att agera i linje med MSB:s medarbetar- och ledarkriterier innebär att medverka till ökad trygghet och ett hållbart arbetsliv.
Arbetsuppgifter
Som HR-handläggare har du en central roll inom enhetens uppdrag att kompetensförsörja den operativa verksamheten. Du kommer arbeta främst kopplat mot något av avdelningens EU-finansierade projekt. Du ansvarar för såväl strategisk utveckling som operativ och administrativ hantering inom ditt ansvarsområde. Arbetsuppgifterna inkluderar bl.a. olika former av rekrytering, uppföljning av insatspersonalens prestationer, behovsinventering för kompetensutveckling samt administration kopplat till anställning och utbildning. Du har ett ansvar att skapa en god kunskap om kompetensbehov och att driva alla processer kopplade till kompetensförsörjning inom ditt ansvarsområde. Du har också ett ansvar att utveckla arbetssätt för att arbetet ska bedrivas med hög kvalitet och så effektivt som möjligt.
Din kompetensprofil:
Du har:
- Akademisk examen inom HR-området
- Dokumenterad arbetslivserfarenhet inom HR-området av både strategiskt och operativt arbete inklusive erfarenhet av självständigt arbete med rekrytering och tillhörande administration
- Vana att ha engelskan som arbetsspråk och god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift såväl på engelska som på svenska.
- Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
Det är meriterande om du har:
- Erfarenhet av HR-arbete kopplat till EU- eller internationell verksamhet
- Kunskaper och erfarenheter som gör att du kan bidra till genomförande av arbetsuppgifter vid enheten i övrigt
Som medarbetare och ledare på MSB förväntas att du är uppdragsorienterad, utvecklingsinriktad, dialoginriktad, har god självkännedom och är ett föredöme och vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper samt hur du kompletterar den redan befintliga gruppen. Som person ser vi att du har ett mycket drivet och lösningsorienterat arbetssätt för att möta verksamhetens föränderliga behov samt kunna prioritera mellan de behov och krav som uppstår. Du är ansvarstagande inom ramar för uppsatta mål och regelverk och har mycket god förmåga att arbeta såväl självständigt som i grupp. Du bidrar till gruppens utveckling samt har förmåga att utveckla och bibehålla goda samarbeten. Vi ser att du har ett strukturerat och noggrant arbetssätt där du håller uppsatta tidsramar samt har en helhetssyn och förståelse för hur dina åtgärder förhåller sig till övergripande inriktningar Du har också förmåga och vilja att kontinuerligt utveckla ditt arbetssätt och föreslå förbättringar för att möta verksamhetens krav.
Om avdelningen
Den Operativa avdelningen på MSB ansvarar för myndighetens operativa verksamhet, vilket bl.a. inkluderar insatsverksamhet och samordning av myndigheter och andra aktörers hantering av nationella kriser. Inom området internationell insatsverksamhet arbetar vi med humanitära hjälpinsatser, katastrofriskreducering, tidig återuppbyggnad, civil konflikthantering samt humanitär minhantering i länder som drabbats av katastrofer eller konflikter. Avdelningen stödjer även svenska aktörer med kompetens och materiel vid omfattande olyckor och kriser när ordinarie resurser är otillräckliga.
https://www.msb.se/sv/om-msb/organisation/
Anställningsvillkor
Anställningsform: Tillsvidareanställning med start efter överenskommelse. MSB tillämpar 6 månaders provanställning.
Ort: Karlstad
Beredskapstjänstgöring ingår i befattningen och kan komma att innebära tjänstgöring utanför normala kontorstider.
Resor i anställningen förekommer.
Läs mer om våra anställningsvillkor och förmåner https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/anstallningsvillkor-och-formaner-nar-du-jobbar-pa-msb/.
Anställningen är säkerhetsklassad och vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. Du måste därför vara svensk medborgare.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/anstallningsvillkor-och-formaner-nar-du-jobbar-pa-msb/
Är du intresserad?
Har du frågor kontakta enhetschefer Patrik Jansson alt. Jenny Wärja. Fackliga företrädare är Carin Hammarbo (Saco-S), Daniel Hjärne (ST) samt Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.
Din ansökan ska vara inkommen till MSB senast den 21 december 2022, märkt med referensnummer 2022/283.
Det är du som sökande som ska dokumentera och påvisa din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Du ska också vara medveten om att de ansökningshandlingar som lämnas till MSB är offentliga allmänna handlingar vilket innebär att var och en har rätt att ta del av dem.
MSB har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anna-Karin Silverin
0771-240240
Christina Rhodin
010-240 51 20