HR-handläggare till operativa avdelningen

HR-handläggare till operativa avdelningen

Arbetsbeskrivning

MSB stärker samhället i att förebygga och hantera olyckor, kriser och konsekvenser av krig.
Vi värnar människors liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Högt förtroende och nära samarbete med aktörerna gör att vi lyckas.




Vill du stärka samhället i att förebygga och hantera olyckor, kriser och konsekvenser av krig tillsammans med oss? Då kanske du är vår nästa kollega!

Som HR-handläggare kommer du ha en central roll att kompetensförsörja den nationella och internationella insatsverksamheten.

Du kommer vara en del av arbetsgruppen på Enheten för kompetensförsörjning eller på Enheten för operativ personal och hos oss får du möjligheten att ansvara för såväl strategisk utveckling som operativ och administrativ hantering inom ett eget ansvarsområde.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
I samverkan med andra bidrar du till att utveckla och förvalta verksamhetens insatsförmågor. Du har ett ansvar att skapa god kunskap om kompetensbehov och att självständigt driva alla processer kopplade till kompetensförsörjning inom ditt ansvarsområde. Du har ett ansvar att utveckla arbetssätt för att arbetet ska bedrivas med hög kvalitet och så effektivt som möjligt.

I dina arbetsuppgifter ingår ett nära samarbete med projektledare där du bidrar till olika insatsers genomförande i form av rekrytering och löpande stöd i personalfrågor inklusive hantering av personalärenden. Du utgör också en viktig kugge i projektutvecklingsfasen och du bidrar till att säkerställa arbetsgivarperspektiv och arbetsgivaransvar i insatsers genomförande. Du arbetar långsiktigt, strategiskt, systematiskt och problemförebyggande för att skapa goda förutsättningar för insatsers effekt- och måluppfyllelse.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- Akademisk examen inom HR-området
- Dokumenterad arbetslivserfarenhet inom HR-området av både strategiskt och operativt arbete inklusive erfarenhet av självständigt arbete med rekrytering och tillhörande administration
- Vana att ha engelska som arbetsspråk och mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift såväl på engelska som på svenska

Det är meriterande om du har:

- Erfarenhet av HR-arbete kopplat till EU eller internationell verksamhet 

Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Som person ser vi att du har ett mycket drivet och lösningsorienterat arbetssätt för att möta verksamhetens föränderliga behov och du har förmågan att kunna prioritera mellan de behov och krav som uppstår. Du är ansvarstagande inom givna ramar, mål och regelverk och du har mycket god förmåga att arbeta såväl självständigt som i grupp. Du bidrar till gruppens utveckling samt utvecklar och bibehåller goda samarbeten. Vi ser att du har ett strukturerat och noggrant arbetssätt där du håller uppsatta tidsramar samt har en helhetssyn och förståelse för hur dina åtgärder förhåller sig till övergripande inriktningar. Du har också förmåga och vilja att kontinuerligt utveckla ditt arbetssätt och föreslå förbättringar för att möta verksamhetens krav.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en tidsbegränsad anställning till och med 30 juni 2024 med eventuell möjlighet till förlängning.

Din placeringsort kommer att vara Karlstad och resor i anställningen förekommer.

Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Om oss
På Enheten för kompetensförsörjning och på Enheten för operativ personal finns erfarna HR-kollegor med vana av att stödja svenska aktörer med kompetens och materiel vid omfattande olyckor och kriser när ordinarie resurser är otillräckliga samt att kompetensförsörja internationella katastrofriskreduceringsinsatser, humanitära hjälpinsatser och fredsfrämjande insatser i länder som drabbats av katastrofer eller konflikter.  

Vi arbetar aktivitetsbaserat på vårt kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov. Det finns även möjlighet att efter överenskommelse förlägga del av arbetstiden på distans. Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Jenny Wärja eller enhetschef Patrik Jansson. Fackliga företrädare är Carin Hammarbo (Saco-S), Peter Nyttig (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 27 oktober 2023

Kontaktpersoner på detta företaget

Anna-Karin Silverin
0771-240240
Christina Rhodin
010-240 51 20

Sammanfattning

Besöksadress

Norra Klaragatan 18
None

Postadress

Norra Klaragatan 18
Karlstad, 65181

Liknande jobb


HR Konsult

HR Konsult

21 november 2024

21 november 2024

Konsultchef till Luleå

Konsultchef till Luleå

20 november 2024