OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om arbetsplatsen
Svea hovrätt är landets största hovrätt med cirka 350 anställda.
Hovrättens huvudsakliga uppgift är att överpröva mål och ärenden som överklagats från de tingsrätter som ingår i hovrättens domkrets. Svea hovrätt består av åtta dömande avdelningar samt en administrativ enhet. Den administrativa enheten består av tre sektioner: HR, ekonomi och bibliotek, Arkiv och registratur samt Service. Hovrätten erbjuder en attraktiv arbetsplats, vackert belägen i kulturhistorisk miljö på Riddarholmen centralt i Stockholm.
Hovrätten strävar efter att vara en öppen och modern arbetsplats och värdesätter mångfald bland personalen avseende ålder, kön samt etnisk och kulturell bakgrund.
Beskrivning av tjänsten
Hovrättens HR-avdelning, som ingår i sektionen för HR, ekonomi och bibliotek, består idag av tre medarbetare. För att möta verksamhetens behov utökar vi nu vår HR-avdelning med en till tjänst. Vi ska fortsätta att utveckla värdeskapande HR för organisationen och vi strävar efter att ge snabb och korrekt service till våra chefer och medarbetare.
Du kommer att arbeta både strategisk och operativt med våra HR-processer och ge HR-stöd till hovrättens chefer och medarbetare. Du arbetar brett inom ditt arbetsområde som rymmer bl.a. rekrytering, löpande personalhandläggning, arbetsmiljöfrågor av både psykosocial och fysisk karaktär samt arbetsrättsliga frågor.
Arbetet inom rekrytering innefattar hela förfarandet; strategisk planering samt samtliga operativa delar såsom urval, intervjuer och referenstagning.
Du kommer också att medverka i utvecklingsarbetet av våra HR-processer där det ingår att dokumentera rutiner, riktlinjer och policys. Vidare ingår att arbeta med introduktions- och avslutsprocessen för hovrättens medarbetare samt bokningar och samordning kring olika event, aktiviteter och utbildningar.
I tjänsten ingår även löpande administration samt att svara på vanligt förekommande frågor inom HR-området.
Kvalifikationskrav
Vi söker dig som har minst två års erfarenhet från framgångsrikt HR-arbete i närtid. Du har goda kunskaper inom arbetsmiljö, arbetsrätt, kompetensbaserad rekrytering samt handläggning inom HR. Det är meriterande om du har en eftergymnasial utbildning relevant för tjänsten samt erfarenhet från arbete inom statlig verksamhet. Det kan vara meriterande om du är certifierad i MAP/Matrigma.
Som medarbetare i Svea hovrätt ställs höga krav på självständighet, noggrannhet, ansvarstagande samt god kommunikationsförmåga. För att lyckas i rollen som HR-handläggare behöver du vara
serviceinriktad, ha ett lösningsorienterat fokus samt vara skicklig inom HR-området. Du är positiv och har en god samarbetsförmåga med den integritet och personliga mognad som behövs när man arbetar med HR-frågor. Du arbetar effektivt och har en hög digital kompetens samt trivs med en blandning av arbetsuppgifter, både högt och lågt.
Du stimuleras av att arbeta i en serviceroll, är förtroendeingivande och strävar efter att ditt HR-stöd ska vara till nytta för verksamheten. Då frågorna ofta är av skiftande karaktär krävs det att du är snabb, flexibel och har lätt att ställa om. Att se samband och ha helhetsperspektiv är också viktiga kompetenser. Stor vikt kommer att läggas vid din personliga lämplighet i rekryteringen.
Övrigt
Urval kommer att göras löpande och intervjuer bokas in i augusti/september.